Hellingvliegen maasvlakte

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Berrie, 27 jul 2007.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zeker wel! Vandaag was ook weer goed toeven, ik heb hoofdpijn van in het zonnetje kijken!
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Waar was iedereen nou!! Weekend (als ik mij niet vergis), en zulk ontzettend mooi weer en toch niemand aan het vliegen??
    Er waren vandaag zelfs geen parapenters, alleen watervliegers. Ik heb heerlijk kunnen oefenen om met de Talon dingen te doen die mij met de Akro echt niet lukken. (die laatste gaat niet veel lucht meer zien vrees ik :))
     
  3. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Vandaag tussen 1145uur en 1215 uur lekker gevlogen aan de Slufter. Ondanks de matige verwachting stond er wind genoeg om met mijn Robbe Arcus met een 6mm stalen ballast staaf in de ligger goed te kunnen vliegen. Zonnetje erbij, prima dagje zo. Morgen gaat het flink waaien. Mogelijk dat ik in de loop van de ochtend nog een uurtje kom vliegen.

    Maarten

    **endless lift to you**
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Utrecht? Ben je met je Arcus al eens bij de recreatie heuvel ngein/ijsselstein geweest?
    Gaat daar ook prima!
     
  5. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Dag Niek,

    Die plek is bij mij inderdaad bekend. Bij zuidwestenwind kan ik daar met de Arcus inderdaad prima vliegen op de helling van de heuvel waar de fietsbaan op is aangelegd en ik ben daar dan ook regelmatig te vinden. De Arcus vliegt daar dan dus prima. Er wordt nog al eens minachtend gesproken over modellen als de Arcus en Easyglider, mijn ervaring is dat deze (met ballast in de ligger) uitstekend als hellingzwever zijn te gebruiken en ook met meer wind goed controleerbaar blijven. De Arcus vliegt onder meer zeer zuivere loopings. Van Raymond (Fotor) vernam ik dat hij de carbon ligger zelfs wel eens vervangt door een massief stalen ligger. Dat ga ik zeker ook eens uitproberen. Wel zal een versteviging van de stabilo bij meer wind geen kwaad kunnen. Ik heb trouwens ook wel geprobeerd om met een PSS model op die helling te vliegen maar daar is de lift niet toereikend voor.
    Bij westenwind staat de wind haaks op een steil stuk van de kunstskibaan en waait dan aan over het water van de Nederrijnse Plas. Volgens mij moet ik een PSS kist daar wel op kunnen vliegen. Ben er overigens nog geen andere modelvliegers tegengekomen. Ik weet nog niet hoe ik morgen in mijn tijd zit. Afhankelijk van hoeveel werk ik vanavond nog kan doen kan ik ook daar naar uitwijken. Wellicht treffen we elkaar eens.
    Voor mijn werk zit ik overigens regelmatig op de weg in de regio rijnmond en dat is even uitwijken naar de Slufter om een uurtje te vliegen goed te doen.

    Groeten, Maarten

    ** endless lift to you**
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het klopt dat ik mijn easyglider aan de helling vaak vlieg met een M10 draadstaal in de vleugel ipv de originele zwarte ligger. Het past net, met beleid naar binnen schuiven, maar dan heb je wel een kist die leuk verzwaard is op de juiste plaats.

    Ik ben het met Maarten eens dat de easyglider en verwanten door veel mensen worden ondergewaardeerd. Ik vlieg veel verschillend spul aan het strand, maar heb ook met mijn easyglider nog vaak veel lol. Het ding vliegt gewoon prima als het niet te bizar hard waait. En ik durf er heeeel laag mee over het duin (grassprieten tikken).
     
  7. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Vandaag waren er weer uitstekende omstandigheden op de Slufter om te vliegen met een stevige zuidwester. Gevlogen met mijn Fuego om eens te kijken hoe die zich houdt met meer wind. Super. Jammer dat er verder niemand was (om 1315 uur ben ik weer weg gegaan).

    Groeten, Maarten

    ** endless lift to you**
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan hebben we elkaar met een paar minuten misgelopen denk ik. Ik heb daar gestaan van 11 tot 12 zoiets.
    Ik ben uit zelfbescherming weggegaan want ik werd steeds roekelozer met de talon en de meeuwen waren mij waarschijnlijk oog spuugbeu :)
     
  9. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem

    Nu werk ik daar al 3 jaar op (hemelsbreed) een paar kilometer afstand en die plek nooit ontdekt..... morgen na het werk maar eens bekijken als het weer het toelaat.

    Mocht je daar gaan vliegen dan lijkt het mij wel noodzaak dat je met 2.4Ghz vliegt want op 1-2km afstand zit een vliegclub!!!!
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik ben afgelopen donderdagmiddag nog even een paar uurtjes naar de Maasvlakte geweest. De wind stond niet echt recht op het duin thv de Slufter, dus ik ben gewoon eens wat verder doorgereden op de N15. Ik ben uiteindelijk de N15 afgereden, kon prima de auto in de berm parkeren, en heb op een prachtige dijk gestaan.

    51.983898,4.02122 - Google Maps

    [​IMG]

    Heerlijk gevlogen met de Easyglider, mooie windkracht 4 op de kop, en meermaals een geschatte hoogte van zo'n 70m bereikt. Landen bleek tricky, maar na een aantal keren oefenen kwam ik er achter dat als je de kist net iets achter het duin stuurt, de rotor zoveel weerstand geeft dat je eenvoudig op de top van het duin kunt landen. Ik zal de volgende keer wel een stalen ligger meenemen, om er iets meer snelheid in te krijgen.

    Daarna de GEM uitgelaten. De aanwezige windkracht was net aan voldoende om zijn rondjes te vliegen. Eigenlijk wil de GEM een 2 bft extra. Ik had veel lol tijdens een aantal low passes, met een hammerhead erachteraan. Dit ging goed tot het moment waarop ik eigenlijk te lang doorga, en de kist met te weinig snelheid weer omhoog stuur. De GEM draait niet netjes terug, en valt achterwaarts terug. Bij de buiteling op het duin springt de epoxy op twee plekken rondom volledig uit de romp, en de wortel van rechtervleugel is losgekomen. De schade valt gelukkig goed te repareren.

    Daarna nog even afkoelen met de Easyglider, en toen de spullen ingepakt.

    In tegenstelling tot Maarten vond ik het heerlijk dat ik even lekker alleen kon vliegen! ;)

    Vincent
     
  11. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Ik ben driftig op zoek naar een plek waar morgen helling kan worden gevlogen. De maasvlakte leek me wel iets maar ik kan met Google Earth moeilijk zien of er geschikte lokaties zijn voor zuidwesten wind. Iemand tips? Ik heb hier in NL nog nooit helling gevlogen dat moet er morgen eens van komen, samen met PH_AJH.
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  13. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Helaas kan ik alleen morgen ivm vakantie en voorbereidingen. Heeft het zin om dan een 'floater' mee te nemen of raad je gewoon af om te gaan (is voor ons twee uur rijden).
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zuidwest is uitstekend te vliegen hoor.
    Gisteren met m'n micro-dlg heerlijk lol gehad en straks met de talon even spelen.
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In Duitsland staat morgen helemaal geen wind......
     
  17. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    We hebben helaas moeten besluiten om eea af te blazen (leuke woordspeling :( ). Het risico dat er niet te vliegen valt is voor ons te groot gezien de reisafstand- en tijd. Wellicht dat we in week 33/34 (na mijn vakantie) een nieuwe poging gaan doen.
     
  18. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Jammer dat het geen doorgang kan vinden. ook ik moet een keer die richting in met een EZglider of mijn sonic400 als er minder wind is. Wel de motor goed afplakken tegen het zand heb ik begrepen.
    Jako...Heeft jou sonic 400 al gevlogen

    Alvast een prettige vakantie
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er stond vanmiddag niet al te veel wind. Alleen vlak voor en regenbui een beetje maar was niet goed voor de Talon. Micro heeft nog el even heerlijk achter de meeuwen aan gezeten tot het echt door ging regenen. Nog even naar QM2 wezen kijken (eens een boot-nut altijd een boot-nut) en dan morgen maar weer eens kijken
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat is het weer toch oneerlijk!
    Ik stond om half 3 op het slufterstrand met de zon in mijn gezicht en een goede 4 recht op het duin. Eerst zonder en later met ballast in de talon heerlijk kunnen vliegen!
     

Deel Deze Pagina