Hellingzweef plekken in Nederland/Belgie.

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Theo Coenen, 28 jun 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Naast Zoutelande, de duinen rond Westenschouwen en Burgh-Haamstede in Nederland en enkele al besproken hellingen in Belgie wil ik wel eens weten waar men verder nog meer op hellingen kan vliegen in Nederland.

    De laatste maanden ga ik iedere morgen enkele uren fietsen om mijn spieren soepel te houden. Tijdens een van deze tochtjes fietste ik over de dijken van het Julianakanaal. Bij Ohe en Laak kwam ik een heel mooie helling tegen die volgens mij bij westen wind heel goed te bevliegen valt.

    De toegang tot de helling van het Julianakanaal.
    [​IMG]

    Dan rechts de verharde veldweg op onderaan de dijk.
    [​IMG]

    Bovenop de helling. Aan de overzijde van die plas water (rechts) is ook nog zo een hoge dijk die het dorpje Ohe en Laak beschemd tegen het lawaai en de stof van het ontgrinden. Ik weet niet of je die ook kan benaderen of dat dit niet toegestaan is.
    [​IMG]

    recht naar beneden genomen, te zien is het weggetje onderlangs, hier kun je de auto makkelijk dichtbij kwijt.
    [​IMG]

    Bovenop de dijk is deze ongeveer 4 meter breed met daar direct achter het water met drukke scheepvaart, dus achter je landen is model kwijt.
    [​IMG]

    Deze helling is ongeveer 10 kilometer fietsen van mijn huis af. Volgens mij is deze helling met kleine wendbare modellen en vliegende vleugels goed te bevliegen. Zodra ik weer een nieuwe Zagikloon vliegklaar heb en het westen wind is dan ga ik er eens vliegen. Model en zender in de rugzak en dan op de fiets ernaar toe.

    Hier in de omgeving zijn nog wel meer van dit soort hellingen maar die zijn alleen geschikt voor heel kleine zwevers of ze zijn eigendom van boeren.

    Iedereen die nog meer van dit soort hellingen kent gaarne bekend maken.
     
  2. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Theo,

    niet ver van bij jou, net over de grens in Kessenich-Geistingen zijn er enkele hopen aan het water waar ik succesvol met mijn Weasel en HLG heb gevlogen. Hier is het een beetje de omgekeerde situatie: beneden landen = model kwijt (je hebt de helling + een wegje; daarna is het water)

    De hopen bestaan (denk ik) uit uitgebaggerde grond van de ontgrinding. Officieel mag je er niet op, maar de kinderen uit de buurt hebben er ook hun kamp op gebouwd, dan mogen wij er ook op 'spelen' hè ;-) Ook komen er af en toe motorrijders (trial) langs - aan de sporen te zien.
    Windrichtingen? Geen idee, daarvoor is het me te lang geleden.

    Weet iemand geschikte hellingen in de Vlaamse Ardennen?
     
  3. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    Hoofdplaat in Zeeuws Vlaanderen, goed bij Noorderwind 3 a 4 Bf. met lichte zwevertjes, en onze gekende K 10
    en ook Nieuwvliet bad aan de radar toren, bijna alle richtingen ( KOM)
     
  4. Eric R

    Eric R Guest

    De Maasvlakte aan de Europoort.
    Het is voor de meeste een eind rijden maar je kan er haast altijd helling vliegen.
    Alleen bij een wind tussen Zuid-oost en Noord-noord-oost kan er niet gevlogen worden.

    De volgende windrichtingen:

    Zuid t/m Noord-west: Slufter strand, aan de zuidkant (het begin van het duin) is het duin ongeveer 15-20mtr hoog. en aan de NW kant (het eind van het duin) is het duin ongeveer 30-35mtr hoog en zeer steil.
    hier zijn hoogtes van een 150mtr met een beetje zwever met 4Bf makkelijk te halen. het landen doe je op het strand dus op een mooie zomerse dag hoef je dit niet te proberen met een 4mtr kist

    Noord-oost: Helemaal aan het einde van de Maasvlakte een 25-30mtr hoog en steil duin (helaas met windmolens) met 150 mtr op de kop beschikbaar voor luchtsport.

    Zuid: de binnenzijde van het Oostvoornse meer (aan het begin van de Maasvlakte) een steil duin van ongeveer 10-12mtr hoog

    Wel moet je op de Maasvlakte rekening houden met Zeilvliegers en Parapenters, na een praatje is dit nooit een echt probleem.

    Je zal echt zelf een keer moeten komen kijken

    Groet
    Eric
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hellingvliegen kan trouwens langs de gehele nederlandse kust hoor. Iedereen heeft het altijd over de maasvlakte. Heel mooi en hoog natuurlijk, maar de rest van de duinen (van hoek van holland tot Den Helder dus) is goed genoeg om op te hellingvliegen. Als het niet perfecte wind is, zal je wat beter je best moeten doen om boven te kunnen blijven, maar landen kan altijd! Zand is best wel goed om slechte landingen op te vangen. Ik sta trouwens altijd onder aan het duin bij het prikkeldraad. Daar begint de liftband al bijna, dus kan je van daaruit vliegen. Is wel leuk die 1e rakjes vlak over de paaltjes van het prikkeldraad :)

    Ik vlieg trouwens bij Den Haag. (oh ja, niet als het strandweer is natuurlijk! te druk)
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb nog niet veel op een hellig gehangen.
    Maar op Texel in de slufter is het prachtig.
    Mooie komvormige duinen en hoog.
    Naast het prachtige vliegen is de natuur ook erg mooi.
    Je komt daar echt tot rust.
    Een heerlijke stek.
     
  7. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Op www.hellingzweven.nl staan de meeste locaties in Nederland.
    Alleen schijnt die site uit de lucht te zijn?!
     
  8. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Hallo,

    Er is ook nog een plek in de Eemshaven in de Prov. Groningen waar je met windkracht 5 a 6 prima kunt hellingzweven.

    [​IMG]
     
  9. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    Wij Belgskens , vliegen in Nieuwvliet, Hoofdplaat, en terneuzen en dit met Noorderwind - Noord West. 325 ° - 360 ° Bij 3 a 4 bf
     
  10. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    hoe hoog moet een helling eigenlijk zijn om er redelijk op te kunen helling zweven
    want wij hebben hie heel dicht bij een heuvel van ongeveer 6 meter hoog met redelijk steile kanten
     
  11. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    Ja hoe hoog? voor iets of wat hoogte te halen moet U wel rekenen op een hoogte van 20 - 30 meter, want hoe hoger de helling hoe hoger dat U kunt vliegen.
    Wel kan U langs de helling ( dijk ) vliegen, zover ofdat ge wilt (kunt)
    http://foto.ccme.nl ZIE hellingzweven Nederland
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Behalve hoogte ook steilheid nodig..
    Hier in Flevoland genoeg dijk (gelukkig ;)), maar niet steil en/of hoog genoeg :(

    Marco, steile heuvel zou met voldoende wind 4a5 moeten lukken met fomietje of rex vleugeltje.

    Eens proberen? ;)

    maar hoe kom jij boven?
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    krukken kunen mij wel naar boven brengen en dan de rolstoel naar boven laten drukkenof met een touw naar boven trekken
     
  14. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    He Marco,

    Zoals je op die foto van mij kunt zien is het daar niet zo heel hoog (ik denk zo een meter of acht). Je kunt er wel goed vliegen als de wind maar goed hard (winkracht 5 a 6) is en een beetje recht op de dijk staat. Dus ik zou zeggen gewoon proberen als er weer een leuke wind staat. Ik ga het ook nog even met mijn Rhino proberen ik denk dat dat ook wel leuk zou gaan.
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    nou op deze helling zou dan westen wind en noord westen en zuid westen wind goed zijn
    staat namelijk haaks op het westen
    aan de west kant is de helling stijl om hoog ik denk 75 graden of zo
     
  16. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    He Marco maak dan ook eens een paar foto's als je daar heen gaat.
     
  17. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    zullen we doen
     
  18. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hierbij nog een helling. Deze dijk ligt bij GrootAmmers. Als u van de oostzijde over de dijk GrootAmmers aanrijdt komt u vanzelf langs deze dijk. Met Noordwest tot Noordenwind kan je er goed terecht. Alleen als het mais hoog staat heb je er niets te zoeken.

    Aan de rechterzijde op de foto begint de voor hellingvliegen geschikte dijk. Meer foto’s heb ik niet, die zijn mislukt wegens teveel tegenlicht (toch…..)

    Je kan er met een redelijk aantal kisten uit de voeten. Als ze maar wendbaar zijn. Meestal vliegen we er met eenvoudige tweeassers van 1.5 tot 2mtr. Met een wendbare 3.3 mtr F3J zwever kan je ook goed vliegen. Al moet je dan wel een portie stalen zenuwen meenemen en is van ontspannen vliegen geen sprake. Het is er namelijk een turbulente locatie. Maar goed, het is mogelijk. Het ene moment zit je 50 mtr hoog, om vervolgens met je staart net over de dijk weer hoogte op te bouwen. Thermiek aansluiting is geen zeldzaamheid. Je kan dan rechtuit de akkers overvliegen, alsmaar hoogte opbouwend.

    Doe je voordeel met deze locatie. Ik ben er trouwens van overtuigd dat er meer van dergelijke plekken moeten zijn. Meld ze!!

    [​IMG]
     
  20. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    In Den Helder vlieg ik aan de dijk met Oost en Zuid-Oost aan de land zijde van de dijk bij huisduinen. De zeekant is niet zo super omdat het daar trapsgewijs heel vlak omhoog loopt.

    De duinen zijn uitgesloten, nieuwsgierige smurfen en Ko de boswachter staan hier blijkbaar altijd om de hoek.
    Nu drie keer geprobeert drie keer binnen een kwartier weggestuurd.(zonder bon gelukkig)
     

Deel Deze Pagina