Hellingzweefmeeting Zoutelande

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
Hoi Zweeffanaten,

Wat fijn dat Modelvliegclub Delta, naar eigen zeggen "De Enige Echte Modelvliegclub In Zeeland", waar de leden met bosjes wegrenden, en nu ook al geen eigen vliegveld meer hebben, nu wél "gelegaliseerd" aan de duinen mogen vliegen. Hoera! Maar alléén leden van Delta...
Maar wie heeft daar nou baat bij? De veiligheid niet, en de sport niet. Behoeft verder geen uitleg. Iemand die de vermeende winst voor deze club wil toelichten, laat maar horen.

Maar wat blijkt nu, voorzitter Struick heeft de papieren al in huis, de toestemming is rond. Dat heeft ie me telefonisch toevertrouwd, afgelopen do/of vrijdag. Ik nog eens even de gemeentelijke journaals doorgeplozen, en verschillende gesprekken gehad bij de gemeente Domburg, en wat blijkt, ze hebben nog nooit van die aardige mijnheer Struick gehoord!!! 8O

Iemand nog peultjes jongens!?? hahahaha!

Misschien even een filmpje tussendoor...... Ik noem het de zijdelingse rol. Is een beetje hetzelfde wat ik doe, als ik naar de website van Delta kijk, zijdelings van mijn stoel rollen van de lach.

http://modelvliegen.krankjorum.dyndns.org/users/rzeeland/MOV02168.MPG
http://modelvliegen.krankjorum.dyndns.org/users/rzeeland/MOV02170.MPG

Zondag trouwens perfect gevlogen met een loodzware Bluto 48" die ik voor Dynamic Soaring gebruik. Zoals voorspeld geen badgast gezien. Echt gaaf, in je Tshirtje met 37knopen en big lift! Wel vlagerig. Komt u gerust eens kijken in Zoutelande!

Hoogachtend, rZ

Hoi Robert,

De filmpjes waren aan de korte kant, maar je kon duidelijk zien dat er weinig tot geen badgasten waren...

Ze zouden het stukje strand speciaal moeten reserveren voor de modelvliegsport :D

Ik denk dat de Horeca daar ook klantjes van kan hebben !

Het is afgelegen genoeg en het zou ideaal zijn om daar een speciaal modelvlieg Helling te hebben voor ALLE modelvliegers ook onze buitenlandse vrienden !

En het publiek kan genieten van de kunsten van de piloten !

Betreden op eigen risico :D

Ik denk dat ik me daar eens mee bezig ga houden, daar zal best een luisterend oor voor te vinden zijn in het toeristische Zeeland, geef mij even ....

Micro soft zou zeggen, wij zien de mogelijkheden....

Wie weet ...

Groeten vanuit Zeeland,

Martin van den Barselaar

:squarewink: Filmpjes in mijn vorige post zijn van een andere datum, maar evenwel was het strand uitgestorven. De uitbater van de strandtent 'beneden' vindt het zweven schitterend (klapt zelfs vanaf het terras als ik mijn asw17 beneden in de hand opvang) en moet het echt hebben vd touristen. Soms ligt het gedeelte van het terras waar geen tafeltjes staan vol met grote bakken.

Tot ziens in Zoutelande,
rZ

Hallo,

De club Delta heb ik gemaild via hun website toen ik wilde beginnen met vliegen maar ik heb nooit antwoord gekregen.
Ik vindt dat de Delta ook wel aan andere vliegeniers mag denken, uit andere provincies of Belgie is er best belangstelling voor onze mooie zeeuwse hellingen!

beginned vlieger Bram.

De club Delta heb ik gemaild via hun website toen ik wilde beginnen met vliegen maar ik heb nooit antwoord gekregen.
Dat komt omdat de club uit diverse clubjes bestaan onder één titel nl MVC "DELTA"
Ik vindt dat de Delta ook wel aan andere vliegeniers mag denken
Geloof het maar niet, zolang er mensen in het bestuur zitten die alleen maar aan zichzelf denken.

Janneman

Ik citeer uit de Delta nieuwsbrief:

Hellingvliegen.
In tegenstelling tot allerlei geruchten die de ronde doen (onder meer op
het modelbouwforum), zijn de benodigde vergunningen en toestemmingen voor
een KNVvL hellingvliegsite bij Zoutelande binnen.
Er is dus nu een site, enkel en alleen voor
modelvliegers bij hotel Zuiderduin.
Alle modelvliegers (dus ook niet-MVC DELTA
leden) met een veiligheidsbrevet A-Zweef
mogen er van gebruik maken.
Men moet zich wel houden aan de voorwaarden,
genoemd in de APV (Algemene Plaatselijke
Verordening)en het BVM (Basis Veiligheids
reglement Modelvliegsport).
Momenteel wordt gewerkt aan een bord, met
daarop informatie hieromtrent, zodat iedereen kan zien, waaraan hij of zij
zich moet houden.
Vanaf 15 sept. mag er overdag gevlogen worden, ruim voordien zult u alle
bijzonderheden krijgen.
Even wachten dus nog.

Hoi Joost,

Die nieuwsbrief heb ik nog niet kunnen downloaden, ik citeer uit de nieuwsbrief met het verslag van de Algemene ledenvergadering en daarin staat toch duidelijk vermeld ALLEEN voor leden van MVC Delta Vlissingen en er staat ook "waar door ons op een legale manier " ....

Verslag Algemene Ledenvergadering op 7 febr. 2006

Naar alle waarschijnlijkheid komt er een hellingvlieglocatie in de duinen
op Walcheren. We zijn al wezen kijken met 2 ambtenaren, de kans is groot, dat ons verzoek gehonoreerd wordt.
De locatie is de standovergang Zuiderduin bij paviljoen Neptunus.

Alleen te gebruiken door MVC DELTA leden.

We hebben dan een locatie, waar door ons op een legale manier
gevlogen kan worden, zonder al te veel hinder en, zeker zo belangrijk,
weinig tot geen belasting voor natuur en milieu. Men wil het geloop buiten
de paden sterk aan banden gaan leggen, zo werd terloops opgemerkt. Dit
gebeurt nu frequent op andere hellingvlieglocaties elders aan de Walcherse kust. )

Dan is het erg verwarrend dat ze nu met een ander verhaal komen, maar ik ben blij dat ze ingezien hebben dat het zo ook niet kan ....

Maar ze hebben dan wel weer wat uit te leggen bij het Waterschap Zeeuwse Eilanden, die de ontheffing geeft, want daarin staat toch alleen voor leden van MVC Delta.

Dhr. T.M. van Pul is daar de contact persoon en bij hem heb ik ook de vraag neer gelegd wat nu de bedoeling is van alleen leden van MVC Delta, ik wacht de reactie nog even af.

Ook de Stichting Strand Explotatie Walcheren waar ik ook contact mee heb gehad, wist mij te vertellen dat er alleen een ontheffing voor leden van MVC Delta was afgeven .

Ik heb het goede nieuws nog niet op de MVC Delta site zien staan, maar ik neem aan dat dit nog wel komt.

Ik kon mij ook niet voorstellen dat zoiets te bedenken was....

Het zou ook het toppunt zijn van egoïsme zijn geweest !

Wel dan zijn deze berichten op het forum niet voor niets geweest en is het in ieder geval goed nieuws voor ALLE modelvliegers !!!!!

Het gaat uiteindelijk om de lol van het modelvliegen !

En lol zullen we er hebben !

Laat de wind maar komen :D

Martin van den Barselaar

lache dus je moet een brevet of iets dergelijks hebben?
waar moet je dat halen dan?
de lol is er voor mij in ieder geval al weer af hoor

hoe kan je de boel weer verpesten

Een brevet halen is op de meeste clubs een normale zaak en is ook nodig om op de meeste meetings bij andere clubs te mogen vliegen.
Men kan tenslotte niet aan je mooie ogen zien of je goed en veilig kunt vliegen ;)
Een goede zaak dat er nu een mooie hellingvlieglocatie zit aan te komen!
Vanaf 15 september houdt mogelijk ook in dat er (logischerwijs) alleen buiten het strandseizoen gevlogen kan worden?

Gezien de gissingen die gedaan worden lijkt me het laten weten van het ware verhaal op zijn plaats.

Op de duinen te Zoutelande wordt zowel door modelvliegers, parapentes en zeilvliegers hellingstijgwind gevlogen. De laatste twee genoemden hebben hiervoor officieel toestemming van de eigenaar van het terrein en de gemeente. Modelvliegers vliegen er “wild”.

Het is het beleid van de KNVvL dat luchtsporters zomogelijk gezamenlijk gebruik maken van dezelfde terreinen, zeker nu de mogelijkheden voor het uitoefenen van luchtsporten steeds minder worden.
Het scheppen van zekerheid voor modelvliegen te Zoutelande is ons belang. Er is contact opgenomen met de vertegenwoordigers van beide luchtsporten om modelvliegen erbij te voegen. Daar was men op zich niet tegen, echter werd wel te verstaan gegeven dat modelvliegers het vliegen van de anderen regelmatig bemoeilijken of soms onmogelijk maken.

Te voordele van alle betrokkenen is Zuiderduin (vijf kilometer richting Westkapelle) in het vizier gekomen. De KNVvL heeft contact gezocht met het Waterschap (eigenaar) en er heeft ter plekke een gesprek plaatsgevonden.
Toen alles positief leek moest, net als voor parapente en zeilvliegen te Zoutelande, de regie aan de plaatselijke vertegenwoordiger overgedaan worden. De enige KNVvL-club is Delta. Deze heeft voor het verdere vervolg gezorgd en heeft inmiddels de officiële toestemming van eigenaar en gemeente.

Veiligheid is een van de belangrijkste zaken bij modelvliegen. Vandaar dat het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport een van de uitgangspunten is. Verder stelt de gemeente haar eisen voor gebruik, welke overeenkomen met die van parapente en zeilvliegen. Dus zeker nooit in het toeristenseizoen overdag vliegen!

Dus: vanaf 15 september welkom op de nieuwe hellingvliegplek! Delta zal daar zeker de nodige ruchtbaarheid aan geven.

Peter Keim
Sportzaken
KNVvL Modelvliegsport

Keurig !

Ik kon ook niet geloven dat het alleen voor leden van één club zou zijn ...

Het is dan ook jammer dat dit wel op de site te lezen staat, een hoop misverstanden voor niets.

Iedereen blij :D

Groeten Martin

knvvlsport schrijft
De enige KNVvL-club is Delta

Bij mijn weten is de "MVC ATLED" sinds kort ook KNVvL lid.

Lees:
Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart
Ook wij zijn aangesloten bij het overkoepelende orgaan voor de modelvliegers !
onder clubnummer 4022

Misschien nog niet door gekregen Peter ???

Dus "MVC Delta"heeft niet het alleen recht in Zeeland

Janneman

Hoi Jan,

Wat ze bedoelen is ten tijde van de vergunning aanvraag en dat is prima geregeld nu.

En ik denk dat MVC Delta dat keurig kan regelen, waar het mij om ging dat er geen andere modelvliegers mochten vliegen, wel dat is nu niet meer aan de orde, als ik dat tenminste goed begrepen heb...

Dus het probleem is opgelost en een applaus voor de KNVvL en Delta natuurlijk !

Grote klasse !!!

We mogen legaal vliegen aan de duinen en daar mogen we blij mee zijn !! :D :D :D

Martin

Nee Jan,

Positief denken !!

We kunnen het wel van de Duinen schreeuwen !! :D

Ik heb de site gelijk aangepast en voortaan legaal vliegen :D

Zo kunnen we elkaar helpen en kennis uitwisselen, het gaat uiteindelijk om de lol van het modelvliegen !

En zo kunnen we nu ook weer eens zien wat de KNVvL voor de modelvliegers kan betekenen

Grote klasse !

Martin

is er iemand die eens enkele plaatjes van de nieuwe locatie kan plaatsen?

Dus het is weer helemaal voor elkaar weer een mooie plek door allerlei regeltjes en gezeik om zeep geholpen.
Wat een fijn land he Nederland overal regeltjes en gezeik voor en niemand heeft meer tijd om zijn of haar hobby te beoefenen maar is bezig om aan alle regeltjes te voldoen.

het is GEWELDIG.

Dus als ik hen NIET GOED begrijp gedaan met hellingzweven in ZOUTELANDE, en alleen maar in WESTKAPELLE .
Ik zou zelfs ,na het volgen van de regels geld vragen voor de zuidwestwind.
bedankt

Back