Hellingzweefplek in de Vogezen gezocht

WV

verslagschrijvers
Deze zomer ga ik een paar weken op vakantie naar Gademont (ca. 10 km noord-west van Gerardmer) in Frankrijk.
Weet iemand een goede hellingzweefplek in die buurt?

hey,
ik ben net terug van een 3daagse zweven in de vogezen, super gevlogen, 3dagen zon, en veel wind..
ik weet alleen niet welke berg het juist was, maar alleszins niet petit ballon..
ik zal eens vragen waar we juist geweest zijn.. twas alleszins op 20min van gerardmer centrum

Ik heb vaak met mijn deltavlieger (1:1) gevlogen in de Vogezen en ken daar dan ook de nodige startplaatsen voor, die ook allemaal geschikt zouden zijn voor model-hellingzweven, maar wel allemaal in het zuidelijke deel, rondom Bussang en Fellering (het dal van de Thür).
Dus ik ging ervan uit dat je daar niks aan hebt, maar anders moet je het maar zeggen...
Bart

Ik ga naar de zwitserse Jura, hoe kom ik aan goede zweefplekken aldaar?
Is volgens mij niet heel ver vanaf de vogezen maar liefst zit je natuurlijk dicht in de buurt.

Hier is een link met deltavliegstekken in de zuidelijke Vogezen. Je kan gerust aannemen dat die stuk voor stuk ook geschikt zijn voor hellingstijgwindvliegen met modelzwevers. http://lavl.free.fr/site-parapente-vosges/index.php
Als je op de grote prent klikt dan opent Google Earth met datzalfde gebied; heel overzichtelijk.

Nou nog even zo'n stek voor de Jura zoeken...
Bart

Goedzo...
Eigenlijk heb je aan 2 stekken genoeg: Le Treh en de Drumont. Kan je bij alle windrichtingen vliegen. Maar als je van richting Gérardmer aan komt rijden dan is Batteriekopf misschien dichter bij, aan de Route des Crètes.
Bart

voor modelvliegen niet naar de gustiberg gaan, je kunt niet ver naar beneden kijken, wel handig dat je met bijna alle windrichtingen kan vliegen ( ik heb er geparapent :lol: )

Vogezen here i come ...

Morgen nog rustig de auto inladen ... en dan zijn we weg. Hopend van rond 9u30 de baan op te gaan.

Wat gaat ermee.

--> Easyglider
--> E-Hawk 1600 (Thunder Tiger)
--> Fox

--> Booby
--> Airbull

hell003mediumaw1.jpg

Ga proberen alle vliegers tegen het plafond van de wagen te bevestigen. Veilig weg voor de hond die ook mee gaat achterin de auto.

Aan iedereen die ook nog vertrekt een prettig verlof, en ook aan de thuisblijvers super goed vliegweer toegewenst.

Greetz

Ikke

Zaterdagmorgen vertrekken wij naar Zwitserland. Ik ga daar een kijkje nemen op de Chasserall.
Helaas geen rolroerkist beschikbaar want mijn Saltop is al gesneuveld voordat hij de dakkoffer in kon :evil:
Dus maar de Carrera Favorit en de Graupner Ultrafly mee. Als er nog heel veel ruimte over is misschien de Metrick of de MPX Alpha....

De Vogezen waren zalig ... overdag steeds droog op een enkele bui op dinsdag middag na. 4 mooie dagen op de helling doorgebracht.
Echter steeds met meestal maar een zuchtje wind ... wel massa's thermiek ... echte mega bellen.

Ik wil nog terug in het najaar als er wat meer kans is op een fatsoenlijk windje. De enige vlieger die gevlogen heeft is de EG. De Booby heeft wat gefladderd maar heeft zijn maiden nog steeds niet gehad.

Een kleine impressie ... alvast enkele fotos de video is aan het uploaden as we speak.

Van op de top van de Schweisel een zicht op de Batteriekopf (daar moet je zijn bij oostenwind) Heel de week westenwind of geen wind.
vogezenjuly07006mediumhq9.jpg

Natuurlijk moet er iets kapot gaan voor de fun kan beginnen, ff reparen en de fun kon beginnen
vogezenjuly07008mediumwg8.jpg

Ja ja hier moet ie de diepte in :lol:
vogezenjuly07009mediumya9.jpg

Een duitse collega met een mooie F3-J kist
vogezenjuly07013mediumdn2.jpg

Van de linkse kist heb ik geen betere foto... maar het is het grote geweld ... spanwijdte weet ik niet exact maar het gewicht was/is 4,5 kg. Knallen maar. :twisted:
vogezenjuly07061mediumxs3.jpg

Met zijn 3'en in een thermiekbelletje op zoek naar grote hoogte ... de mijne is de middelste.
vogezenjuly07064mediumjm4.jpg

2 duitse collega's en ondergetekende aan het genieten
vogezenjuly07069mediumha7.jpg

Als je maar lang genoeg in de zon zit ... denk je zelfs de moderne versie van Maria en Jozef te zien passeren. :?:
vogezenjuly07070mediumis7.jpg

Genieten :)
vogezenjuly07071mediumpr0.jpg

Greetz

Tim

Back