Hellingzweven. Toch eens proberen. :P

Hoi allemaal,

Ik vlieg nu een jaartje of 3 met electro toestelletjes, en ben nu na et zien van enkele videotjes toch wel benieuwd naar het hellingzweven, dus heb me voorgenomen om het dit jaar eens te gaan proberen. :P

Nu moet ik dus 2 dingen regelen. Een vliegtuig en een goede lokatie.

Eerst het vliegtuig. Ik heb enkele toestelletjes liggen waarmee ik mischien met een beetje ombouwen kan gaan helling vliegen. Namenlijk de Elebee en de Microbee.

Ele-Bee
Volgens de chinezen een aardige helling zwever met een flinke spanwijdte van 120cm.. De Ele-Bee is eigenlijk een gemotoriseerde helling zwever. De orginele heet namenlijk gewoon "Bee". Die wordt verkocht zonder motor/esc/electrogondel als zwever. Bij de Bee zit er dus geen witte gondel meer op, en issie zo glad als n spiegel. :P Deze wing heeft namenlijk zelfs al een ontvanger accu bakje standaard in het EPP zelf zitten, die je als elebee versie gewoon moet opvullen en afplakken. Maar nu heb ik eens gewogen wat de wing met alleen ontvanger/servos weegt, en dat is 460gram! Is dit niet veel te zwaar voor een heuveltje in zeeland? Die chinezen vliegen daar natuurlijk wel op bergen van n kilometer hoog, daar is de opwaardse luchtstroom mischien VEEL sterker?

Micro-Bee
Verder heb ik dan nog de Micro-Bee. Dit is een wing die ik met motor niet uit gebalanceerd krijg. Ik heb alles al geprobeerd, en nu ligt die wing maar in een hoekje weg te kwijnen. Hij is, zoals de naam al doet vermoeden, vrij klein. Maar 60cm. Deze wing weegt echter maar 75gram compleet met ontvanger/servos. Oppervlakte is min of meer de helft van de elebee, maar de wingloading is wel 3x minder (denk ik).

Is hier iets mee aan te vangen? En wat kan ik et beste doen? Ik heb wel nog leuke 300mAh 4cell NiMH accutjes liggen van 30gram. ;)

Verder heb je nog de lokatie. Ik woon in Roosendaal, dat is dus een steenworp van Zeeland af. Zijn er in Zeeland leuke plekjes om te gaan vliegen? Ik kan jammergenoeg geen topografische kaarten vinden van mijn omgeving om zo de hoogste/steilste helling te vinden. Mischien weet een van jullie de kneepjes van et vak om een goede plek te vinden? ;)

Ik ben benieuwd.

de bee is inderdaad zeer goed te gebruiken als hellingzwever, mijn eerste was er een, gekocht bij STAUFENBIEL .
Wat de lokatie betreft, Zoutelande is niet zo ver voor U.

Toch nog n uur in de auto zitten. :P Moet je perse aan de open zee zitten voor n beetje een fatsoenlijk windje?

Freak, je hoeft niet altijd aan de zee te zijn hoor. Hier zijn op enkele plaatsen de dijken van het Julianakanaal meer dan voldoende hoog om met kleinere modellen en Zagi achtigen goed te vliegen.

ik vlieg normaal aan zee, Heerlijk boven de duinen, maar ik heb idd al vaker gehoord dat er in nederland nog best wat dijken zijn. Werkt ook prima. Of een goeie dichte bomenrij. Moet ook werken. Peytr had een keer een mooi verhaaltje over hellingzweven voor een rietpluimpje ofzo, maarja hij vliegt ook met superlichte mooie modellen :D.

Oftewel. Kijk om je heen, zie je iets wat de wind redelijk omhoog af zou kunnen buigen. Smijt dan je vleugeltje er eens naartoe. Je kan het altijd proberen hè!

Echter, Zoutelande is het Nederlandse Mekka van het hellingvliegen...

Suc6 ermee en tot op de hellingvliegmeeting van 2006... :wink:

Frank

simendewulf: Hoe vliegt het op zon heuveltje als dit? http://foto.ccme.nl/view_preview.asp?photoNr=1498
Zon soort heuveltje moet toch niet zo moeilijk te vinden zijn dacht ik zo. Ik zat te denken ergens aan et water bij bergen op zoom mischien, das 20 minuutjes rijden, dat vind ik nog wel leuk om eventje aan te gaan klooien. :P

Theo: En dat soort plekjes zoek ik voor omgeving Roosendaal. :P Als iemand mij een paar plekjes op de landkaart aan kan wijzen, rijd ik er wel even heen, maar zelf gaan zoeken kan denk ik nog wel eens uren duren voor je wat tegen komt hier in dit platte saaie landje. :P

sietse: Et jammere is dat die heuveltjes zo vaak direct aan et water liggen. :P Als je als beginner even een klein foutje maakt, stampt die wind je hele gebakje et water in denk ik. :lol: En bij deze sport kun je niet even op de gas stampen om em terug te trekken. :P

Franck: Als ik steeds helemaal tot voorbij vlissingen moet rijden om te gaan helling vliegen, twijfel ik dr aan of het wel de moeite is om mijn wing daarvoor te gaan verbouwen. :P Dat is mijn probleem op t moment.

Sven,

ik ben al wel eens een paar keer gaan vliegen aan de schelde in Rilland, net aan de modelvliegclub van daar, maar vergewis je wel dat er niemand vliegt, en zo ja let op de frequenties.

daar heb je verschillende dijken voor allerlei windrichtingen. met kleine kistjes best te doen.

Das volgens mij alouette. :P Die zit bij Bath-Rilland. De club waarvan ik twijfel om erbij te gaan (de grondpiloten in roosendaal zijn belachelijk duur).

Mischien kan ik daar eens gaan kijken. :)

Freak, waarom je huidige ele bee verbouwen, bij www.eppshop.nl kosten die nuri's toch bijna niets meer en dan zijn ze ook van EPP gemaakt. En die dingen gaan heel goed op een kleine helling, daarnaast heb je ze daar al vanaf 70 cm tot 160 cm.

Nuri heeft zeker leuke wings, maar waarom een toestel kopen als ik nog nieteens weet waar ik lekker kan gaan vliegen. :P Straks heb ik zon aangeklede nuri (toch al gauw weer een dikke 125 piek), en et enige plekje waar ik kan gaan vliegen, daar moet ik n uur voor in de auto zitten. Dan pak ik toch liever iets met n motor om hier 5 minuten vandaan lekker te gaan vliegen. :P

Dat klopt, maar als je goed kijkt is er voor de nuri en opzetstuk te krijgen waarmee je de motor met klitteband vastzet op het model.

Daarnaast hoeft het model niet duur te zijn. Je gaat toch zeker niet voor elk model een ontvanger en servo's kopen. Voor dit soort modellen gebruik ik overigens altijd de goedkoopste servo's en de ontvanger hoeft ook niet duur te zijn.

Natuurlijk gebruik ik voor wings altijd nieuwe servos en ontvanger, alles moet er immers helemaal in gebouwd en afgeplakt worden.

En ik rekende ook et goedkope spul. :P Maar je moet denk ik niet et carbon, tape, en covering vergeten, dat tikt ook leuk aan, zeker als je een mooi kleurtje wil.

Nuri 160cm + verzenden = 55 euro.
2x Servo + verzenden = 25 euro.
Ontvanger + verzenden = 45 euro.
Kristal + verzenden = 10 euro.
Carbon staf (lokaal kopen) = 5 euro.
Nylon tape (lokaal kopen) = 5 euro.
Oracover (lokaal kopen) = 18 euro.
Accu heb ik dan nog wel liggen.

Bij elkaar is dat al 163 euro! Best prijzig voor "even proberen" vind ik hoor. :P

Moeilijk doen, dwarsliggen, gierigheid en zeuren zijn ook een paar oerdegelijke ambachten :?

Peter en ik hebben gewoon onze schuimpjes met weglating van propellor van de helling af gesmeten, vloog priima.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=24592&highlight=hellingvliegen

Alleen de prop weg, dan met de std motoraccu uuuuuren ontvangtijd :p

Je kunt t ook met je pylon agtige racer doen, gegeven genoeg wind (stormpje? ;))
[kan link even niet vinden]

Kan zelfs zonder RC, goed voor je conditie zoals een paar maffe fransen indoor hebben laten zien (link?)

Nog een gewoon zwevertje liggen, die krap kan sturen op richting?
Kan ook.

Helemaaal geen nieuwe spullen benodigd dus.

Niek, er is een verschil tussen moeilijk doen en feiten op tafel gooien. :P

Ik heb dr bij simen ook een easystar tussen zien hangen. Ik weet niet wat zon geval weegt, maar is die 460 gram van mijn Bee zwaar of is dat normaal? Als et gewicht normaal is, kan ik et op zn minst eens proberen met de motor gondel er nog gewoon op, maar inplaats van de ESC/accu/motor even een klein ontvanger accutje erop. De motor heb ik dr in 10 seconden weer op gefloept, en de esc zit erop met een stekkertje, dus et is zo verwisseld. Als ik die gondel er gewoon op kan laten zitten kost et geld noch moeite om er even een zwever van te maken. :P

Ik weet niet of je alleen gaat leren/proberen helling te zweven, maar met motor kan je juist makelijk zijn om te beginnen. Dan start je gewoon met motor, en als je 10 meter hoog bent, probeer je zonder motor hoogte te winnen :D

Dat extra gewicht maakt niet zo heel veel uit. je bent minder wendbaar, maar daar leer je misschien wel makkelijker mee vliegen. Als het hard genoeg waait, dan is stijgt een zwaar model ook goed hoor.

Maar ik zou, voordat je gaat hellingzweven, wel even de kunst afkijken hoe andere vliegen, en ook waar/hoe ervaren landen. Anders gaat dat goed mis.

Het vliegen zelf is namelijk ook een stuk anders, in het begin zal je nog wel eens recht naar de berg toe vliegen.... :oops: meestal loopt dat niet zo goed af ;)

Kijk je uit voor terroristische (be)dreigingen van de geuniformeerde medemens?
Evtueel een proefproces uitlokken,
Jij bent er standvastig en eigenwijs genoeg voor ;)

Hellingvliegen:
Rolgeroerde kist is hier makkelijker dan alleen richtingsgeroerd.
Achtjes vliegen met de bocht van de helling AF.
Vlot doorblijven vliegen, snelheid erop houden.
Eerst dicht vlak bij de helling langs houden voor de meeste lift,
daarna wat hoger en verder van je af gaan zoeken.
Daar dan ook loopings en rollen mogelijk.

Landen voor of op de helling zelf, niet erop of erachter.

1 a 2x gedaan is voor altijd verslaafd :)

In aerofly pro deluxe vliegt et al heel leuk met de milan. :P Het gaat soms alleen wel ERG hard. :P Dan komt dat ding fluitend en paralel met de helling omhoog gejast. Zigzaggen gaat ook erg vlot. Continue loopings trekken is ook geen kunst. Maarja, is et in et echt ook zo makkelijk. :P Vast niet.

En de jutten hebben toch niks te zeggen? Zon toestel zonder motor en loeizware accu is toch nog wettig toegestaan?

Back