Help een newbie aan een leuke hobby.

• Topicstarter Topicstarter Beko
  • Startdatum Startdatum
Was ook met een knipoogje Dasher, mijn excuus :lol:
Het is hier best leerzaam, heb ook al heel veel hulp gevonden op forums.
Maar samen met wat andere heligekken vliegen is toch nog het allerleukst vind ik..

Eric

Dat lijkt me ook erg gaaf maar dan moet ik wel eerst "op mijn eigen" beter leren vliegen :p

Ik ben wel sinds 2003 op dit forum waar was toen nog met elektro zwevers en rtf dingetjes bezig..
Serieus heli vliegen (als je van serieus mag spreken) probeer ik pas sinds jan. 2008. Dus ook hier blijkt weer zoals zoveel op dit forum. Geloof niet alles wat je leest maar haal je eigen wetenswaardigheden eruit.
Verder kan ik blijven zeggen.. Seen that, done that, bin there...
Wat een bof, zo dicht bij kaatsheuvel te wonen.
Ik moet elke keer weer een paar dagen wachten.

Succes met blijven proberen en geloof me het zal telkens beter gaan.
Ik las net ergens anders op dit forum dat men na 2 maand al nose in hovert terwijl ik alleen maar hoorde dat somige heli vliegers na 5 jaar nog geen 10 sec nose-in hoveren..
Dus ik voel me ook nog een echte beginner...

Benno

Is er ergens een topic waarin word beschreven hoe je je heli goed kunt afstellen en waar je op moet letten voor een juiste afstelling ?
Het zou helemaal mooi zijn als er een topic zou zijn waarin het over de walkera hm004 zou gaan natuurlijk.

Ook even een vraag over de afstandsbediening er zitten 8 schakelaartjes achterop wat betekenen deze ?

Gr.Beko

Is er ergens een topic waarin word beschreven hoe je je heli goed kunt afstellen en waar je op moet letten voor een juiste afstelling ?
Het zou helemaal mooi zijn als er een topic zou zijn waarin het over de walkera hm004 zou gaan natuurlijk.

Ook even een vraag over de afstandsbediening er zitten 8 schakelaartjes achterop wat betekenen deze ?

Gr.Beko

Vorige tips zijn prima..

Je kunt ook even googlen op je model of even in youtube..
het laatste heeft filmpjes hoe je een heli moet afstellen..
Of jou model daar bij staat weet ik niet..
Die 8 dipswitches?? is zou zeggen RTFM....
In iedergeval zit daar de rev/normaal omschakeling voor alle kanalen en een CPPM of PPM modulatie..
Als het werkt vooral niet aankomen..
Misschien even documenteren hoe de schakelaars staan voor als een of andere mallot er wel aankomt.
Ik ben meer esky minded als walkera maar ja die heb jij niet...

Benno

kijk anders eens op rcvliegshopforum.nl . zeer veel Walkera info. op precoshop.be staat een beknopte handleiding voor het afstellen van de 04.

Posted via Mobile Device

Ik las net ergens anders op dit forum dat men na 2 maand al nose in hovert terwijl ik alleen maar hoorde dat somige heli vliegers na 5 jaar nog geen 10 sec nose-in hoveren..
Dus ik voel me ook nog een echte beginner...

Benno

Ik vlieg nu ongeveer 2 weken en ik hover nose in.(met een honey bee fp)
Ik denk dat iedereen het kan leren alleen hebben sommige een aanleg en andere niet.

Oefening baart kust he.

Laatst bewerkt:
Ik geloof dat mijn koptertje ook even een goeie afstelling nodig heeft.

Ik krijg hem goed omhoog maar als ik niet tegen stuur gaat die linksaf ik moet bijna constant tegensturen.
Nu moet ik ook zeggen dat het eea vervangen moet worden dus ik vlieg nu met een halve heli :D
Morgen komen mijn reserve onderdelen binnen incl trainingskruis en simkabel programmatje heb ik hopelijk vandaag nog binnen ;)

Bijna weekend dus daarna lekker oefenen en mijn koptertje weer opknappen en afstellen.
Hopelijk vliegt die daarna zoals ik dat wil en niet zoals hij hetzelf wil :hammer:

Is het ook zo dat als je alleen je rotorsnelheid verhoogt vanaf start dat hij dan eigenlijk op 1 punt moet blijven hangen als hij goed is afgesteld ?
Of moet je altijd corrigeren met de sticks ?

Gr.Beko

Je moet altijd blijven corrigeren, alleen ga je dat op een gegeven moment automatisch doen (na veel oefenen).
Echt stilhangen doet niet een RC heli. (tenzij je er zo'n dure helicommand in heb zitten)
Als je vrij laag hovered kan je ook last hebben van de zgn. "downwash" oftewel turbulentie door neerwaardse stuwing op de grond.
Ga je wat hoger dan heb je daar geen last meer van.

Eric

Een Fixed Pitch heli blijft eigenlijk nooit lang stilhangen. Je moet continu de heli recht houden. Als de heli teveel naar links neigt kan je natuurlijk de trim iets naar rechts zetten (left/right cyclic = rechterknuppel in mode 1 of 2)

Ja top bedankt voor de supersnelle reacties.

Tja ik als newbie minded dacht hij zou toch vrij stil moeten hangen als ik niet naar links of rechts stuur, maargoed word al meteen neergehaald hier door de pro's ;)

Ehm hoger als 10 centimeter durf ik niet meer sinds de laatste crash :mad:
Eerst maar eens oefenen met de sim en wat knuppelgevoel krijgen heb het tot nu toe met het toetsenbord gedaan en dat gaat al stukken beter.

Denk toch dat het met sticks oefenen net ff anders is ben wel van het toetsenbord gebeuren dus mijn vingers zijn daar wel in getraind maar een stick is toch wat anders.

Kan ik mijn toetsenbord niet ombouwen tot controller :twisted: geintjuh

Misschien toch verstandig om de volgende keer een stukje gras wat zachtere ondergrond op te zoeken ipv op de stoep:hammer:

Gr.Beko

Wat dat stil hangen...
Vergelijk het maar als op een bal staan met 1 been.
Theoreties kun je een punt vinden met perfecte balans maar in praktijk zal je constant tegen moeten balanceren. Daarkomt de hoogte dan ook nog bij en dan nog de omgeving zoals wind maar ook de lucht verplaasting die je zelf creeert.
20 cm van de grond is het moeilijker al op 1 meter hoogte.
De lucht verplaatsing van de rotor ben je op 1 meter wel kwijt maar is beduidend aanwezig op 20 cm.
Dat geldt ook nog weer voor wisselende ondergrond als gras en stoep.
Het kan zijn dat je een perfecte rechte lijn vliegt over de stoep tot aan de eerste gras pol waar je dan naarbeneden klapt.
Dus gij weest ook, net als wij, gedoemd tot het tegensturen.

Benno

Eerst maar eens oefenen met de sim en wat knuppelgevoel krijgen heb het tot nu toe met het toetsenbord gedaan en dat gaat al stukken beter.

Denk toch dat het met sticks oefenen net ff anders is ben wel van het toetsenbord gebeuren dus mijn vingers zijn daar wel in getraind maar een stick is toch wat anders.

Kan niet benadrukken hoe belangrijk / hulpvol het hebben van een goede simulator is. Ik ben hier zelf een voorbeeld van. Ik ben ook nog vrij nieuw en heb iets meer dan een maand een Trex 500.

Na veel oefenen op de sim (Realflight G4) kan ik nu Tic Toc's alle richtingen uit inverted hoveren, en inverted een 8 vliegen. En dit allemaal doe ik nu ook in het echt. Heb nu +- 40 vluchtjes met mijn trex 500 gedaan en nog 0 crashes. Dat zie je zelde bij een beginner ! Vooral als je nagaat dat ik toch heel flink aan het stickbangen ben :lol:

In iedergeval veel success! en probeer een goede simulator om jezelf te overtuigen!

Hier zijn helemaal geen pro's man ...:lol:
Die hebben vaak wel wat beters te doen dan op een forum ouweho*ren.
Ik ben zelf ook al 1,5 jaar N00B, maar wat ik weet deel ik.

Nog een tip:
Gras ga je spijt van krijgen met een kleine heli..
Dan schuift hij niet meer maar kiept gewoon om.
Een zo vlak mogelijk pleintje is veel makkelijker in het begin.
En gewoon omhoog met die hap, staart naar je toe, en recht houden.

Eric

Boys ik ben echt blij en heb veel aan jullie tips.
De tips die ik krijg kan ik gebruiken met de ervaring die ik tot nu toe heb met de kopter sommigen was ik zelf ook achtergekomen zoals opstijgen in gras dat wil dus bijna niet toen dacht ik aan een vierkante plaat puur om in het gras op te stijgen.

Het crashen op gras komt naar mijn idee wel wat zachter aan als crashen op de stoep vandaar dat ik een vierkant plankje ga pakken en deze als opstart plek ga gebruiken in het gras.
Ik ga ook eens de tip proberen om hem eens wat hoger te krijgen en dan eens te hoveren.
Het hoveren op 10 cm gaat ongeveer 10 20 seconen goed maar dan schiet hij een kant op omdat ik af en toe behoorlijk moet ingrijpen om hem op zijn plek te houden.

Hopelijk morgen mijn spulletjes binnen en dan ga ik eens flink trainen op de pc en mijn kopter ff goed afstellen.

Er komt zeker een vervolg ;)

Gr.Beko

Boys ik ben echt blij en heb veel aan jullie tips.
De tips die ik krijg kan ik gebruiken met de ervaring die ik tot nu toe heb met de kopter sommigen was ik zelf ook achtergekomen zoals opstijgen in gras dat wil dus bijna niet toen dacht ik aan een vierkante plaat puur om in het gras op te stijgen.

Gr.Beko

zo heb ik het ook gedaan Beko...een helideck gemaakt van 2 stukken laminaat op mn grasveldje...scheelt een hoop.. alle schade bij mij is tot nu toe ontstaan door (nood)landingen op de stoep.

mvg

Het hoveren op 10 cm gaat ongeveer 10 20 seconen goed maar dan schiet hij een kant op omdat ik af en toe behoorlijk moet ingrijpen om hem op zijn plek te houden.

Typisch probleem in het begin hoor. Overcorrigeren heet dat. De heli begint te hellen, je stuurt tegen, maar teveel, waardoor hij de andere kant op vertrekt, en dan weer terug enzovoort...een pendelbeweging waaraan geen eind lijkt te komen. Maar dat leer je wel. Oefenen is de boodschap.

Hallo vliegers,

Gisteren avond de onderdelen binnengekregen die ik had besteld.

Gelijk het landigsgestel vervangen want deze was niet meer goed.
Trainingskruis eronder gedaan en telkens het landingsgestel wat uit elkaar werd getrokken na 6 keer geduldig terug in elkaar gezet te hebben ff tube secondenlijm erbij genomen.

Wel baal ik van het feit dat dus bei alles wat ik heb besteld en bei de rotor head core niet standaard lagertjes bij zitten.
Hoewel op de foto van de site het er wel op lijkt.
Nu kan ik dus nog niet mee vliegen aangezien ik er eentje mis en het ergste is dat er nu weer verzendkosten bij moeten komen voor een paar lagertjes :mad: en het weer langer gaat duren voordat ik kan vliegen.

Maargoed hopelijk heb ik vanavond de sim wel helemaal werkend dan kan ik daar in ieder geval lekker oefenen.

Gr.Beko

PS:weet iemand wat het productnummer of naam is van de standaard controller die bij de walkera hm004 zit ?

Hallo vliegers,

Gisteren avond de onderdelen binnengekregen die ik had besteld.

Gelijk het landigsgestel vervangen want deze was niet meer goed.
Trainingskruis eronder gedaan en telkens het landingsgestel wat uit elkaar werd getrokken na 6 keer geduldig terug in elkaar gezet te hebben ff tube secondenlijm erbij genomen.

Wel baal ik van het feit dat dus bei alles wat ik heb besteld en bei de rotor head core niet standaard lagertjes bij zitten.
Hoewel op de foto van de site het er wel op lijkt.
Nu kan ik dus nog niet mee vliegen aangezien ik er eentje mis en het ergste is dat er nu weer verzendkosten bij moeten komen voor een paar lagertjes :mad: en het weer langer gaat duren voordat ik kan vliegen.

Maargoed hopelijk heb ik vanavond de sim wel helemaal werkend dan kan ik daar in ieder geval lekker oefenen.

Gr.Beko

PS:weet iemand wat het productnummer of naam is van de standaard controller die bij de walkera hm004 zit ?

Zoals ik al eerder vermelde weet ik niet alles van walkera maar wel dat op hun site veel downloadable manuals staan...
Kijk daar eens in. daar zal best de bestel/product nummers instaan..
Mijn anders een bij rc4me.nl
die hebben op model type alle onderdelen gelist.
En ja ook bij Esky worden onderdelen zonder lagers, schroefjes, ringetjes en rubertjes geleverd. Dat zit weer in een ander kitje...
Bellen of mailen voorkomt dat soort ongein in het begin..

Benno

Zo vanavond meteen maar een koptertje erbij gehaald een walkera dragonfly 22e :p

Ik heb begrepen dat deze makkelijker is als een HM004 kan dit kloppen.

Moet alleen 1 onderdeeltje bestellen en hij is klaar om te vliegen :bday:

Gr.Beko

Back