Help! Een romp van een onbekende zeilboot.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Sikko 259, 27 jun 2005.

  1. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    tom,even vraag,weet jij mischien of jan hoogerwerf ook een marblehead had en met welk zeil nummer.vgr tonsr.
     
  2. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ja Jan Hoogerwerf had een Ashanty H121 als ik het goed heb was de romp blauw en als ik het goed heb heeft Hans er ook mee gezeild
    Zelf had ik de H175 in 1982 werdt de Ashanty gebouwd door Jan Hoogerwerf dat was toen de top boot in Nederland
    Vrij breed achterschip smal en onderwaterschip vrij vlak
    Een aantal dingen waren van de Vaan boten afgekeken een pijp in de fok dat je een goede stijve driehoek kreeg dan moest er niet zoveel achterstag spanning gezet worden
    Deze rompen waren toen boven de 2 BF onverslaanbaar
     
  3. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    tom bedankt voor de reactie ,ik zal hans er eens over vragen,toen ik de boomerang kreeg,had deze het ook over een marblehead,vandaar mijn vraag.vgr tonsr
     
  4. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ton ik ben wat verder gaan zoeken in mijn archief
    Er was met de pinkster dagen in Bleiswijk altijd wedstrijden voor de A klasse was er een dag en voor de M klasse 2 dagen dit werd zeer druk bezocht ook door buitenlanders
    In 1983 bestelde ik een Cirkus mk2 een Zweeds ontwerp ronder onderwater schip Lars Andren zeilde daar mee
    Maar in die tijd zeilde ook de gebroeders De Zonen uit Brussel iedereen gewoon zoek vooral bij weinig wind en dat ging al een paar jaar zo
    Jan Hoogerwerf was al aan het meten geweest maar kon geen rompje kopen van de Zonen hij ging aan de slag met foto's en meten hij bouwde toen de Illusion H273
    Hij was niet tevreden maar de Zonen verkocht geen romp aan de Nederlanders maar verkocht er een aan de Zweed Neuberg die romp kreeg Jan te pakken dat werd de H 276
    Een van deze rompen is weer verkocht aan wie weet ik niet we hadden een aantal zeilers die waren met pensioen en bouwde een boot in 2 weken Henk v Dijk uit Rotterdam
    Boot klaar kijken of hij het goed deed moest er wat aan de romp veranderd worden aan het achterschip Henk zette de zaag in de mal bouwde een ander achterschip na 14 dagen stond hij aan de kant
    Je moet wel denken dat was rond 1980 geen computers voor het ontwerp
    Zo bouwde Jan Mooijman sr ook zijn eigen rompen zijn zoon zeilde goed hij is in Zweden 3 geworden met een eigen ontwerp
    Ik zie ons nog staan bij de keuring alles goed ik moest eerst legde mijn boot op de weegschaal net 6 kg mijn Cirkus mk2
    Jan jr lag zijn boot op de weegschaal die ging naar de 7 kg iedereen stond te lachen die maakt niets hoorde ik ze zeggen maar hij werd 3 toen

    ik heb in die tijd veel opgeschreven ik maakte altijd een rapportje van de wedstrijd die ik had gezeild welke boot welke zeilen en de wind en plaats van het zeilwater
    En ik heb hier de meetbrieven van de NeMoZo van het begin af

    Gr Tom
     
  5. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    schitterend zoon archief eigenlijk wat ben ik daar jaloers op,zoveel kennis mag toch niet verloren gaan tom,ik sla wel alles wat hier intressant is op ,dit omdat ik vindt dat deze geschiedenis ook bij het schip hoort wat ik hier heb van jan , de verhalen vertellen veel over deze klasse.wederom weer bedankt voor dit verhaal.vgr tonsr
     
  6. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Beste Mensen
    Als je wat wil weten over een Oude M klasse meld het volgende
    1 Als er een romp no in staat of bouw plaatje
    2 Als er oude zeilen bij zitten zeil no dan komen we zeer snel achter welk type het is
    3 een foto daar haal ik wel veel uit

    gr Tom
     
  7. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    tom ik zou graag wat oude foto,s zien als je die heb van de yellow boomerang,ik zou deze gaarne zien.vgr tonsr
     
  8. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ga zoeken in de oude bladen die ik heb liggen
    Zelf heb ik geen foto's van het vaanzeilen
    ik heb wel een aantal gekregen uit Belgie even alles op zoeken
     
  9. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    heel graag tom,ik zie ze erg graag tegemoed ,ik zet alle foto,s die ik heb ,ook van de restauratie van de boomerang bij elkaar op stik en deze gaan dan ook naar hans.bvb dank voor de genome moeite hier voor.vgr ton.
     
  10. Micheldkru

    Micheldkru

    Lid geworden:
    30 mrt 2012
    Berichten:
    5
    I
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2019
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Tom Koornhof, hier soms ook op het forum, weet mogelijk waar de heer Mooijman sr. te contacten is.
    Een paar posts hierboven is er een van Tom. Je zou hem ook een PB kunnen sturen.
     
  12. Micheldkru

    Micheldkru

    Lid geworden:
    30 mrt 2012
    Berichten:
    5
    Ik heb hem idd een berichtje gestuurd, zag later pas dat de laatste post uit 2016 was . Bedankt voor de reactie.
     
  13. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik heb Michel al een berichtje gestuurd
     
  14. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Het een romp waar hij 3 mee is geworden bij het EK in Zweden
    Er zit ook een mooi verhaal aan vast de romp was een eigen ontwerp van Mooijman SR was breed maar ging behoorlijk snel bij weinig wint maar het woog toen over de 6 kg
    bij het aanmelden moesten de rompen compleet op de weegschaal daar stond Klem te kijken want hij was de beste zeiler op dat moment hij werd al gelijk van de lijst geschrapt als tegen stander boot te zwaar en te breed vonden ze
    Maar na een aantal dagen zat Jan gewoon in de top te zeilen van het NK hij is toen nog 3 geworden
    Ik moet eens gaan zoeken naar de foto's die ik heb gemaakt toen het ontwerp naam moet ik eens in de papieren zoeken ik denk dat de romp 25 jaar oud is en gemaakt is met het toen nieuwe West Systeem
     

Deel Deze Pagina