Help, geen vaarwater meer in Nieuwegein!

Nou moe, de plek waar ik al anderhalf jaar kom met mijn boot, blijkt verboden gebied te zijn voor modelboten... Ik vaar al anderhalf jaar veel bij de Nedereindse plas, maar een 'vriendelijke' visser wees me erop dat dat niet mag. En inderdaad, er staat een bordje vlakbij mijn vaarplek waar onder andere op staat dat je er niet met rc modelboten mag varen....

Nu gaat het al anderhalf jaar zonder verdere problemen, de meeste voorbijgangers vinden het zelfs leuk en interessant en vragen van alles. Maar er hoeft maar 1 visser te zijn die er problemen mee heeft, en het wordt lastig. Hij staat dat wel in zijn recht...

Dus.... zijn er mensen in Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Utrecht, Vianen, etc, die een goede vaarplek weten? Een plek waar het mag of waar in ieder geval niet expliciet vermeld staat dat het niet mag :D.

Als je me aan een goede vaarplek kunt helpen, ben ik je eeuwig dankbaar!

Strijkviertel de meern is ook wel eens gebruikt door extreempowerboat.
harijnse plas Vleuten (utecht) kan je eens kijken woon er zga naast.
een deel is natuur gebied maart kan je goed komen met de auto en er is zga al geen vogel gebeuren, als je met 10 man komt valt het denk ik wel op.
ander plas is recreatie maar als je er tegen over gaat varen zal er geen zwemmer last van hebben. mogen niet verder als de lijn komen. dus er is plek zat.
heb er verder nog geen borden gezien over rc varen enz.
(kom er niet zo vaak)

Gewoon lekker gaan varen en bij de vissers uit de buurt blijven....

Tot dat de smeris arriveerd , gewoon lekker betalen :(

Misschien eens bij de gemeente informeren wat de ontheffing inhoudt , snap niet waarom daar niet mag worden gevaren, zwemmen is uit den boze , de plas is groot genoeg om niet bv vissers lastig te vallen, geen huizen in de buurt ....

Vaak hoeft er maar 1 klacht binnen te komen en het is gebeurd , zo ging dat ook bij de oosterlaakse plas , maar daar stonden vlakbij huizen , en kan ik wel voorstellen als daar een speedboot met 30.000 toeren of meer telkens langs komt .Bovendien wordt er ook gezwommen in de zomer ..

kan je niet in vianen langs de a2 die put alleen uitkijken als er zwemmers zijn

anders lid worden van extreme kan je elke zondag in houten varen (achter de gamma)
kost je 25 euri,s per jaar maar alleen op zondag er is wel een ophaal boot van de club dus das ook wel lekker toch .

jep oosterlaakplas is voor speedboten niks nee.. maar zeilboten mag wel! (net wezen varen) verder is er in Houten een Schaatsbaan waar je in de herfst en winter wel kan varen. in de lente en zomer is het daar niet te doen i.v.m waterplanten. ik zit zelf ook een beetje te zoeken naar mooi vaarwater. gelukkig kan ik met m'n Wieseltje nog wel varen bij plas laagraven want hij maakt niet zo'n herrie, maar als ik daar volgend jaar met een wasabi ga varen kan het daar denk ik ook niet meer :(

EDIT: ik zit nu op google earth te kijken, en is de kooikersplas in houten niet wat? volgensmij wordt het daar vrij snel diep dus planten lijkt me geen probleem. misschien eens langs gaan om te checken..

anders lid worden van extreme kan je elke zondag in houten varen (achter de gamma)
kost je 25 euri,s per jaar maar alleen op zondag er is wel een ophaal boot van de club dus das ook wel lekker toch .

Als die nog een vergunning hebben , is dat idd nog een optie

Ha, dank allemaal voor jullie reacties!

@Hedibi: Strijkviertel ben ik op zijn zoektocht wel tegengekomen. O.a. kwam ik tegen dat men er wel eens met rc zeilboten vaart. Als Extreme er eerst vaarde en nu niet meer, is er vast een reden voor. Misschien klagende bewoners? Maar goed, ik ga er gewoon eens kijken!

Harijnse plas kende ik nog niet. Ziet er groot uit op google maps! Wel iets verder rijden. Ga ik ook eens kijken. Bedankt voor de tips!

@Gerard: Bij de put ben ik toevallig vandaag even gaan kijken. Mooie plas, maar niet te doen in de zomer: het stikte er van de zwemmers.

Lid worden van Extreme overweeg ik nog wel, om het geld gaat het niet. Maar met gezin en zo heb ik lang niet elke zondag tijd. De avonden heb ik juist vaak wel tijd.

@Sam, Rob, die Kooikersplas inderdaad, zou dat wat zijn?

Ik ga zo in elk geval even een mailtje sturen naar de Stichtse Groenlanden om te vragen wat die ontheffing voor de Nedereindse plas inhoudt.

Als ik het me goed herrinner zijn er op de kooikersplas ook een paar steigers het water in en het is aardig diep dus op zo'n steiger zou je geen wier moeten verwachten?

strijkviertel is een mooi waterje zitten wel nog al eens karpervissers
met extreme was veel met benzine boten in denk met electro weinig last heb

in vianen kan je ook een eind naar achteren lopen daar heb je plek zat
maar is een stukje lopen met je spullen heb daar ook wel eens last gehad van waterplanten

Een stuk lopen is voor mij niet zo handig. Ik heb buiten mijn boot, zender en wat gereedschap ook altijd een rubberboot, roeispaan en pomp bij me. En zelden voor niets helaas...

Ik heb inmiddels gebeld met de beheerder van de plas. Ze kon geen antwoord geven op de vraag onder welke voorwaarden een ontheffing van het verbod mogelijk was: ik was de eerste die die vraag stelde :rolleyes:

Maar morgen hebben ze een vergadering waarin mijn vraag besproken wordt. Als het goed is, wordt ik morgen gebeld. Ben benieuwd....

Idd
ajarahus.jpg

ik heb er meer gevaren maar was meer buiten het seizoen van de zwemmers dan is er ruimte genoeg en hoef je bijna niet te lopen

er worden ook regelmatig duikers gespot in de put daar, maar tegenwoordig is het volgens mij verplicht om iemand op de kant te hebben als er gedoken word die alles in de gaten houd ben benieuwd wat je krijg te horen van die gasten

ik snap het eigenlijk niet he... WAAROM mag het dan niet?!

Tja, niet voor de huizen, want die zijn er niet in de buurt. Zwemmen mag niet, dus dat is ook het probleem niet. Vissers hoeven ook geen last van je te hebben, als je niet te dicht langs de kant vaart.

Ik kan maar 1 reden bedenken, en dat is dat natuurfanaten bedacht hebben dat het daar rustig moet zijn. Maar ja, dan kun je het varen overal wel verbieden. Een plas of vijver ligt altijd of in bewoond gebied, of in de natuur.

@Gerard: dat is waar, als er geen zwemmers zijn, is de Put een mooie plas. Op een avond als deze zullen er ook geen zwemmers zijn. Duikers moeten gewoon doen wat ze horen te doen: onder water blijven. Dan gebeuren er ook geen ongelukken :D

Back