Help, geen vaarwater meer in Nieuwegein!

Plas Laaggraven, max 82dB en mits je lid bent van XtremeRCboats...

Hoe wordt dit,of kan je zelf ,meten ?

Gewoon een keer vol gas langs varen en dan meten?. Ik snap dat met benzine boten je bv met de uitlaat iets van een richtlijn hebt ,bv door opgave fabrikant . Bij elektro is dat wat moeilijker ,of gewoon max toerental ,in combinatie gestoken prop en aantal cellen?

Ik heb geen idee of dat zo is uit te rekenen .

de beheerder/toezichthouder van de Haarrijnse plas daarentegen is zo iemand die het leuk vind om je spullen in beslag te nemen.......

Ik weet of die gene bevoegd is om dat te doen, daarvoor moet hij zijn "aangewezen". (Je zou bv naar zijn bevoegdheid kunnen vragen ter plekken).Het is een leuk dreigmiddel maar geen bevoegdheid ,is geen inbeslag name ,dat zou dan bv weer door de politie moeten worden gedaan .
Daarbij moet er altijd een officieel bewijs van inbeslagname van de goederen moeten worden afgegeven .

Niet dat je het moet gaan "opzoeken" maar vragen erna mag altijd .

Voor politie bij de Nedereindse plas ben ik niet zo bang. Ben er een keer 'betrapt' door de politie toen ik met mijn vliegtuig bezig was. Ze vonden het alleen maar interessant. Leek erop dat ze niet eens wisten dat het daar niet mocht.

de beheerder/toezichthouder van de Haarrijnse plas daarentegen is zo iemand die het leuk vind om je spullen in beslag te nemen.......

pieter nood uitje is zo gepiept op je electro boot
zijn maar weinig electro boten die boven de 82 db uitkomen trouwens
dus dat zal het probleem niet zijn

gasten van extreme zijn allemaal aardige gasten alleen word er heel weinig
gevaren met electro boten volgens mij

meeste met benzine waarvan er een aantal wedstrijd mannen bij zijn die de zondagen
gebruiken om het boten te testen voor de wedstrijden

ga gewoon eens langs zondag met een bootje

succes en laat ons horen wat je er van vind

De oplossing: "Gewoon doen en dan maar elke keer naar een andere plas" is uiteraard het stomste wat je kunt doen. Besef dat je daarmee de hele RC-scheepshobby een hele slechte naam bezorgt!

Kijk eens naar de vliegers: daar zit ook een bepaalde categorie die gewoon doen waar ze zin in hebben en alle regels (en die zijn bij modelvliegen nog even wat strenger dan bij varen!!) aan hun laars lappen.
En wat gebeurt er? Regelgeving uit Den Haag. Lees: extra verboden, extra kosten, meer beperkingen.
En wie lijdt er onder? Alle modelvliegers, ook degenen die netjes op hun vliegveldje hun rondjes draaien.

Besef dat je niet alleen op wereld bent, en ook anderen op hún manier willen genieten van de mooie plekjes in dit kleine land.

Roel, ik snap je redering en de meeste mensen zullen het vast met je eens zijn. Maar toch waag ik het te betwijfelen of dit klopt.

Als ik aan het wildvaren ben, vinden de meeste voorbijgangers dit leuk. Goed, vrouwen boeit het niet, maar of er nu twee opgeschoten Marokkanen op een scooter langs komen, een stel kinderen, of een man met een hond: ze blijven bijna allemaal kijken, stellen vragen, zijn enthousiast en vinden het gaaf. De enige personen die er moeite mee hebben, zijn vissers. En zelfs daar valt wel mee te praten: even de andere kant op varen, of wat verder de plas op. En als ik zeg dat ik maar 1 accu heb die in 6 minuten leeg is, is het ook geen probleem meer.

Maar mensen die in de buurt van een clubplas wonen en elke week urenlang moeten luisteren naar meerdere boten die tegelijk op het water zijn, gaan zich veel sneller ergeren.

Vergelijk het met een irritante motorrijder (niks tegen motorrijders, ik ben er zelf ook een!): als er 1 een keer door de straat rijdt met een kapotte demper, is ie verkeerd en illegaal bezig (zoals ik met mijn wildvaren). Dat is heel even irritant. Maar als je naast een (legaal) clubhuis van een motorclub woont, heb je er toch echt meer last van.

Ik geloof echt niet dat mensen een slecht beeld krijgen van de modelvaar sport omdat ze mij een keer hebben zien varen. Ze komen me waarschijnlijk maar 1x tegen! De volgende keer zijn het weer andere voorbijgangers. En ik ga echt niet in een vijver voor iemand's huis varen.

Ik denk dat het een goed idee is om zo ver mogelijk van eventuele vissers te gaan varen. Ben zelf ook een visser en ik weet hoe irritant zwemmende honden e.d. kunnen zijn ;), maar als ze aan de andere kant van de plas zwemmen (of varende boten, zwemmers..) vind ik het écht niet erg! de lijnen van vissers liggen nooit verder dan 300m meer gaat er niet op zo'n spoel ;)(meestal niet verder dan 150 meter). En aangezien de Nedereindse plas veel groter is, kan het makkelijk. dan zijn er dus ook geen mensen die gaan klagen bij de beheerder.

gr. Sam

full
Dit bord betekent alleen door spierkracht voortbewogen vaartuigen verboden.
Komt uit het binnenvaartpolitieregelement.
Ik heb eens de discussie aangegaan toen ik met een motorboot 1:1 in een watertje ging varen wat door de visclub zou zijn gepacht, de politie kwam en die zei dat ik dat niet mocht.
Vroeg naar het artikel waarin dat stond, maar ze konden mij dat niet vertellen.
Dus gewoon verder gevaren.
Visclubs zijn best leuk maar ze moeten het plezier van modelbouw niet bederven.
Gelukkig hebben wij met de plaatselijke visclub een heel leuke overeenkomst en dat gaat altijd goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe wordt dit,of kan je zelf ,meten ?

Gewoon een keer vol gas langs varen en dan meten?. Ik snap dat met benzine boten je bv met de uitlaat iets van een richtlijn hebt ,bv door opgave fabrikant . Bij elektro is dat wat moeilijker ,of gewoon max toerental ,in combinatie gestoken prop en aantal cellen?

Ik heb geen idee of dat zo is uit te rekenen .

Er is een dB meter binnen de club. Het is niet uit te rekenen, combinatie motor/uitlaat/carb maken verschil. En dan scheelt het ook nog erg veel hoe de kap over de motor/carb en/of uitlaat zit.

Bij electro zul je niet snel over de 82dB gaan hoor.

Maar, meten is weten!

Roel, ik snap je redering en de meeste mensen zullen het vast met je eens zijn. Maar toch waag ik het te betwijfelen of dit klopt.

Als ik aan het wildvaren ben, vinden de meeste voorbijgangers dit leuk. Goed, vrouwen boeit het niet, maar of er nu twee opgeschoten Marokkanen op een scooter langs komen, een stel kinderen, of een man met een hond: ze blijven bijna allemaal kijken, stellen vragen, zijn enthousiast en vinden het gaaf. De enige personen die er moeite mee hebben, zijn vissers. En zelfs daar valt wel mee te praten: even de andere kant op varen, of wat verder de plas op. En als ik zeg dat ik maar 1 accu heb die in 6 minuten leeg is, is het ook geen probleem meer.

Maar mensen die in de buurt van een clubplas wonen en elke week urenlang moeten luisteren naar meerdere boten die tegelijk op het water zijn, gaan zich veel sneller ergeren.

Vergelijk het met een irritante motorrijder (niks tegen motorrijders, ik ben er zelf ook een!): als er 1 een keer door de straat rijdt met een kapotte demper, is ie verkeerd en illegaal bezig (zoals ik met mijn wildvaren). Dat is heel even irritant. Maar als je naast een (legaal) clubhuis van een motorclub woont, heb je er toch echt meer last van.

Ik geloof echt niet dat mensen een slecht beeld krijgen van de modelvaar sport omdat ze mij een keer hebben zien varen. Ze komen me waarschijnlijk maar 1x tegen! De volgende keer zijn het weer andere voorbijgangers. En ik ga echt niet in een vijver voor iemand's huis varen.

En dat is exact, maar dan ook exact de redenatie van de vliegers die ik bedoel... Vandaag, morgen of volgend jaar loop je tegen de verkeerde figuur aan en dan heb jij een probleem.

hallo

hier is het veel eenvoudiger
zonder toelating mag het niet
dus je bent altijd de pineut
of een beheerder je spullen in beslag mag nemen "NEE"
maar hier bellen ze de politie en ze nemen je spullen in beslag en je krijgt er nog een boete boven op voor "betreden van terrein zonder toelating",beschadigingen van privé eigendom,en zo komt er nog een resem boetes aan
zullen ook nog een paar GAS boetes onder vallen ook nog
en je kan te voet naar huis want ze kunnen je auto ook in beslag nemen als hij op het eigen dom staat

wedde dat je na zo een keer het niet meer gaat proberen

@ pieter
ik begrijp wat je bedoelt hoor maar dan moet je opzoek naar een club die wel de toelating heeft om door de week de vijver te mogen benutten en ook na 18.00 uur
en de meeste problemen dat de clubs dus nu ondervinden is door het wild varen
de gemeenten krijgen een klacht ,meermaals zonder dat ze iemand kunnen pakken
dus zeggen ze tegen verenigingen die zich willen vestigen "nee geen toelating"en dan zijn ze van de problemen vanaf
en de juut die kijkt toe tot ze er eentje kunnen betrappen

gr raf en succes want ik vaar ook graag s'avonds vooral met de verlichting aan is dit mooi

gr raf en succes want ik vaar ook graag s'avonds vooral met de verlichting aan is dit mooi

Ha Raf,

Bedoel je dat je verlichting hebt op je boot? Dat lijkt me wel stoer! Gerbuik je dan van die ledstrips? Kwam ze een keer tegen bij HK en vroeg me af of het wat is.

Groeten,
Pieter

hallo pieter
ik gebruik ietsje meer dan led strips

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Back