help motor Patricia

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Shrimper, 21 mei 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    John is me net voor.
    Overigens, nog een voordeel, zoals @k-k schrijft: "het is goed voor je handen".
    Indien ik het mij goed herinner, dan heeft @Roel van Essen, bedenker, en eveneens @k-k een soort van handleiding geschreven voor het gebruik van uierzalf.
    Volgens mij was het:
    - Schroefas trekken en goed schoonmaken, ontdoen van oud vet.
    - Schroefaskoker goed inwendig reinigen, dit door met een injectie spuit de zalf in de schroefaskoker spuiten, indien de zalf te dik is even opwarmen.
    - De schroefas schroefas weer in de koker steken en de uierzalf eruit persen. In het begin zal deze vervuild zijn, naderhand helderder en alles er uitpersen.
    - De schroefas terug trekken, schroefaskoker opnieuw vullen met zalf, nu met een vinger deze dichthouden, en de schroefas in de koker drukken. De zalf zal op een gegeven ogenblijk ook bij de schroef te zien zijn.
    Operatie geslaagd.
    Overigens, uierzalf is in tubes van 100cc te koop bij een "vat" drogist.
    Succes, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste Henk,
    dank voor uitgebreide instructie! Moet nog even uierzalf halen

    groet, Harry
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zelf heb ik Bogena uierzalf in een blikje en warm in het deksel een kleine hoeveelheid op om in de injectiespuit (zonder naald) te zuigen. Bij het ene schip gaat het inbrengen gemakkelijker dan bij het ander. Bij mijn avatar (2 mm as) zet ik een stukje slang op de spuit. Dan peil ik het roer mis en het slangetje valt net om het uiteinde van de askoker. Meestal trek ik de as een stukje naar binnen en vul de zalf van achteren af wat aan. Bij de kleine schepen is het dan voldoende om de koppeling te verwijderen. Bij de grotere blijft de koppeling zitten en maak ik de 2 boutjes van de motoren even los. Dan schuift alles een cm of 5 naar voren. Door de overdruk van het water schuift de zalf heel langzaam naar binnen en krijgt het achterlager op termijn minder smering. Bij het terugduwen van de as vinger op de achterkant van de koker houden totdat de as niet verder wil. Dan pas de overmaat aan zalf laten ontwijken. Lijkt wat ingewikkeld, maar het is zo gepiept. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Shrimper

    Shrimper

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Drachten
    beste mensen, eindelijk, eindelijk weer tijd en zo om een poging te wagen, en hij doet het fantastisch, meter loopt nauwelijks op en schroef begint te draaien; wel weer even wat vlammen om de ketel maar dat kon ik op tijd bestrijden, blijft zorg. Dank voor alle goede tips!

    groet, Harry
     
    Jackson en Potter vinden dit leuk.
  5. Jackson

    Jackson

    Lid geworden:
    17 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delft
    Fijn dat er goede vooruitgang in de patricia zit .
    Ik ben even lid geworden van modelbouwforum om even te reageren op dit draadje .
    er leuk dat er nog actieve patricia restaurateurs zijn .
    mijn patricia heb ik langgggggggg geleden gebouwd.
    staat nu dik in het stof , heeft maar twee keer gevaren .
    is er iemand met interesse? IMG_3626[1].JPG IMG_3626[1].JPG IMG_3627[1].JPG IMG_3628[1].JPG IMG_3629[1].JPG IMG_3630[1].JPG IMG_3632[1].JPG IMG_3633[1].JPG IMG_3634[1].JPG IMG_3635[1].JPG IMG_3636[1].JPG IMG_3627[1].JPG IMG_3628[1].JPG IMG_3629[1].JPG IMG_3629[1].JPG IMG_3630[1].JPG IMG_3632[1].JPG IMG_3626[1].JPG IMG_3627[1].JPG IMG_3628[1].JPG IMG_3629[1].JPG IMG_3630[1].JPG IMG_3632[1].JPG IMG_3633[1].JPG IMG_3634[1].JPG IMG_3635[1].JPG IMG_3636[1].JPG
     
  6. Jackson

    Jackson

    Lid geworden:
    17 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delft
    IMG_3636[1].JPG IMG_3637[1].JPG
     
    Potter en Bert V vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi scheepje.
    Heb je dit geplaatst om te tonen, of dat je haar weer onder stoom wilt brengen?
     
  8. Jackson

    Jackson

    Lid geworden:
    17 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delft
    om te kijken of iemand geïnteresseerd is in dit scheepje., ik heb er geen tijd en ruimte meer voor
     
  9. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    zet hem te koop op de verkooppagina van modelbouw forum, en zet er een leuke prijs bij.
    groet Piet
     
  10. Jackson

    Jackson

    Lid geworden:
    17 mei 2021
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delft
    Bedankt voor de tip, ga ik doen
     

Deel Deze Pagina