Help Nieuport 17 wil niet rechtuit

Mijn Vader heeft een nieuport 17 gebouwd van flair http://www.flairmodels.co.uk/Aircraft/Scouts/Legionaire.htm

Helemaal volgens tekening bebouwdt. Ook alle uitslagen.
Motor is een Sito 10 boxer.
Alleen nu hebben we het volgende probleem. Hij wil niet RECHT uit taxien(opstijgen) :mad:

Er zijn bij ons op de clup verschillend ervaren vliegers mee bezig geweest om hem in de lucht te krijgen. er zijn ongeveer 15 pogingen gedaan en hij heeft 1x gevlogen hij vliegt super maar geen van allen krijgt hem normaal recht uit. Er is van alles geprobeerd. Volgas en loslaten, langzaam op bouwen, met zo lang mogelijk up rijden maar hij slaat zo om.
Dan naar links en dan naar rechts. Er is geen touw aan teknopen. :(

Heeft iemand hier nog meer ervaring mee?????
En wat heeft hij of zij voorn oplossing gedaan?

Op dit filmpje is te zien wat ik bedoel.

HELP mij PA

http://www.juwelieroptiekbastiaans.nl/filmpjes/Nieuport17.wmv

je landingsgestel wat verder naar achter plaatsen zou ik doen. Hij zal dan wel vlugger op de neus gaan staan.

Sporing van de wielen is heeeeeeeel belangrijk. Zou ik eens goed mee gaan expirimenteren ;) Verder zijn dit soort modellen inderdaad wat lastig omhoog te krijgen. Rustig laten rollen even, dat moet goed gaan. Wanneer hij een beetje rolt (1/4 - 1/3 gas ofzo) dan redelijk snel naar volgas maar niet in 1 keer! Binnen 1 sec moet je op volgas zitten. Zodra de staart los komt goed tegen sturen. Hier moet je aan wennen. Is een uitdaging ;)

Hier is een hele simpele oplossing voor.
Je moet de wielen van je landingsgestel een beetje toespoor geven. Dat toespoor zorgt ervoor dat het landingsgestel enigszins zelf corrigerend is.
Natuurlijk moet je tijdens de start ook rechts richtingroer geven en niet in één keer vol gas geven. Als je in één keer vol gas geeft krijgt je model direct een "ruk" naar links en dat kan je heel moeilijk corrigeren. Rustig gaan rijden en steeds meer gas geven. Het mag gerust een paar seconden duren voordat de knuppel helemaal vol gas staat. Een kleine afwijking van het model zal door het toespoor gecorrigeerd worden en een iets grotere kan je met het richtingroer corrigeren.
Let wel op dat je nooit uitspoor hebt want dan zal je model echt alle kanten op gaan en kan je hem niet goed krijgen en houden met het richtingroer.

damn dit zit er echt naar uit, dat gestuiter. ik denk juist dat als je met up gaat rijden dat ie dan zowiezo zijn stallsnelheid makkelijker misbruikt om ook daadwerkelijk te stallen en dus een tipzwaai maakt. verder heb ik echt geen flauw idee

Het gekke is dat zodra hij naar links gaat en je naar rechts tegen stuurt hij opeens naar links rolt. Lijkt alsof hij overtrokken wordt, geen wonder als hij zo achterover staat ;) Probeer de staart eens snel omhoog te krijgen. Dus gas en zodra hij rolt met down de staart er netjes achter houden. Zal ook beter gaan.

@jeehaa, pcies wat ik ook zie :)

bedoel je niet een saito 100?

ik heb het gevoel dat de staart te weinig effect heeft, en door veel gas te geven heb je kans dat door de prop wash die dan behoorlijk om de romp heen word geblazen, hij dan dus links tegen je stabilo aan blaast en hem omver duuwt.
Wat voor prop zit erop?

Peter

Er zit een siato fa60t op met een prop van 11-6.
http://h1070257.hobbyshopnow.com/support/prodblowup.asp?itemnum=saie060t&section=FA60T

We hebben veschillende `sporing`geprobeert.
Met het snijpunt op 6m,5m,4,m er voor en zelfs er achter.
We hebben nog niet geprobeerd het landings gestel veder naar achter te zetten en dat gaan we zeker proberen,
Het starten met 1/3 gas en langzaam op voeren hebben we ook gedaan.

Hij Gaat dus alle kanten op er is geen touw aan te knopen.

En teweinig uitslagen kan het ook haast niet wezen want het hele kielvlak stuurt.

landingsgestel staat goed.
kijk eens naar de as dikte en de maat van het asgat van de wielen. Als daar speling tussen zit krijg je ook dat effect.
Kijk ook eens of het richtingsroer wel stuurt als er druk op staat.

Verder heel rustig gas geven en laten rollen, als je dat heel rustiog en beheerst doet dan gaat het vanzelf wel goed. En de volgende poging met iets meer wind doen.

Je voorwielen zitten in afstand veel te kort op je propeller, waardoor hij niet goed spoort.
je moet de wielen verder naar achter plaatsen zodat de afstand propellor - vooras groter wordt.
simpel.

steven, onderbouw dat eens wat je zegt, ik kan de link propellor/wielafstand niet rijmen.

bedoel je met het oog op waarvandaan de trekkracht komt dan of wat precies ?

inderdaad,
stel je trekt een stok vooruit met 2 wielen, en je bevestigt een touw aan het midden van de stok om daaraan te trekken.

Meteen zal je opmerken dat de wielen alle kanten op willen.

Indien je eerst een stok loodrecht op de as bevestigt (de afstand motor-vooras) dan zal je prototype veel mooier rechtuit rijden.

Denk maar aan aanhangwagens, die hebben ook steeds een (lange) dissel.

Het heeft met mechanica te maken en fysica, maar een tekening van de krachten met vectoren heb je nog van me tegoed, ben nu m'n zoontje van 3,5 maanden de fles ah geven ;-)

EDIT: indien de afstand tot de vooras 0 is zullen de wielen vrij rond het trekpunt kunnen roteren...

Ik ben in ieder geval gek genoeg alle angst voor de maiden van mijn flair puppeteer kwijt hoor!

al gaat ie niet rechtdoor. zolang de mijne dit soort radslagen ook overleeft..

wat een oersterk ding zeg!!

ps. is 100cc 2cyl 4tact niet een beetje veel overkill??

mijn Saito 56 4tact valt al in de catagorie groot voor deze kist.

je nieuwport zou met half gas makkelijk van de grond kunnen komen

verder alle instel hoeken hoeken even controleren.

zowiezo in de start nooit rolroer gebruiken!
als de vleugel tegen de overtrek aanzit en je wilt bijvoorbeeld naar links sturen, stuur je de rechter vleugel naar boven door de invalshoek van de rechter vleugel met het rolroer te vergroten. deze invalshoek wordt kritiek en de rechter vleugel overtrekt, waardoor die naar beneden stuurt.
het toestel rolt de verkeerde kant op!

Dus met het rudder sturen tot de kist vliegt (rudder draait het toestel om de topas, voorbeeld: linksaf door links rudder te geven, rechter vleugel maakt meer snelheid dan linker vleugel. rechter vleugel gaat klimmen en kans op overtrek aan de rechter vleugel verkleind.

evt om groundhandeling gemakkelijker te maken een staartwiel monteren. = niet schaal, maar dat is de flair kit toch niet :wink:

staart liever niet met "down" omhoog sturen, maar met hoogteroer neutraal op laten komen. anders komt je staart omhoog als je nog stilstaat en dat betekend 360' spin om zen as.. als je de propeller niet meteen tussen de mollen boort.

suc6 met de volgende poging!

mvg
Rico.

Rico van Dijk zei:
Ik ben in ieder geval gek genoeg alle angst voor de maiden van mijn flair puppeteer kwijt hoor!

ps. is 100cc 2cyl 4tact niet een beetje veel overkill??

mijn Saito 56 4tact valt al in de catagorie groot voor deze kist.

je nieuwport zou met half gas makkelijk van de grond kunnen komen

Rico.

Bedankt voor je reaktie maar het is een 10cc en niet 100cc.
I kdenk inder daat dat de wielen wat veder naar achter moeten

ja, maar als je je wielen verder naar achter doet komen ze weer gevaarlijk dicht in de buurt van de cg, en gaat ie weer eerder op zijn neus staan.
Ik zou eerst iets met een staartwieltje proberen, ik heb ooit een trainertje gehad die precies hetzelfde deed tijdens de start.. die had ook een 2 benig landingsgestel, maar ipv een staartwieltje gewoon een stukje plastic die dan over de grond sleepte.
Na het installeren van een staartwieltje waren de problemen verdwenen. Bij was het richtingsroer ook niet effectief genoeg om hem recht te houden zonder staartwieltje.. misschien is dat hier ook wel zo.

Peter

Als je de wielen al wil gaan verplaatsen dan moeten ze nog verder naar voren.

Hoe dichter de wielen bij het CG komen hoe feller dat hij op het richtingsroer werkt tijdens de start. hoe verder naar voren daarvan hoe rustiger het model reageert op de stuuruitslag op het richtingsroer. En dan natuurlijk kleine uitslagen op het richtingsroer en zeker op het staartwieltje als dat aangestuurt wordt. Dit hoeft niet gelijk haaks te staan.

Back