Beste Tweedekker-mensen!
Ik lees hier over de start- en taxiproblemen met tweedekkers en ik lees heel wat zinvolle, maar ook volstrekte 'onzin' suggesties.
Omdat ik heel wat uurtjes op echte tweedekkers (Tiger Moth en Stampe) heb gevlogen en daarna met tweedekker modellen in de weer ben gegaan ( en dezelfde problemen tegen kwam), denk ik dat ik de kern van de problematiek wel aardig weet.
In ieder geval krijg ik m'n tweedekkers meestal redelijk strak van het gras.
De kern zit hem in het feit dat we meestal veel te zware motoren in onze modellen zetten en dat we dan met volgas zo snel mogelijk 'van dek' willen zijn, omdat we bang zijn van het startgedrag.
De kist wil door de torsiewerking van de relatief veel te zware motor en prop gelijk linksaf achter z'n propeller aan en het voorlijke smalle landingsgestel en kleine kielvlak van de schaalmodellen (WO1-kistjes), maken het dan zeer moeilijk de kist recht te houden, zeker met een beetje crosswind.
Ook het giro-effect van de prop speelt een grote rol omdat de standhoek relatief groot is: zodra de staart omhoog komt, krijgt de kist een reactiekracht naar rechts.
Dus eerst een slinger naar links en dan naar rechts, heel lastig!
Het is wat minder fraai voor een schaalmodel, maar het verhogen van je staartwiel, zodat de standhoek (een flink stuk) kleiner wordt scheelt al heel veel (en je landing wordt ook aanzienlijk makkelijker).
Verder is het 'toespoor' van het landingsgestel (al eerder voorgesteld) een goede verbetering (snijpunt zo'n twee spanwijdte lengtes voor de neus).
Maar het allerbelangrijkste is de dosering van het gas: durf de kist rustig vaart te laten maken en niet schoef gasgeven, zoals bijna alle modelvliegers doen. corrigeer rustig met het richtingsroer en hou de staart op de grond met het hoogteroer, BLIJF van de aelerons AF!
Doe gewoon een serie taxiproeven om de reacties van de kist te leren kennen en het overcorrigeren af te leren. Geef niet meer gas dan dat de kist rustig blijft rollen, geef vol 'up' om de staart te drukken.
Voel je je happy, draai de kist recht in de wind, geef langzaam gas, corrigeer met je richtingroer, laat langzaam het hoogteroer naar neutraal lopen en trek hem vanuit de standhoek van dek.
Het lijkt hartstikke leuk om eerst het staartwiel te laten lossen, maar je introduceert met dit soort kistjes gelijk weer een paar lastige problemen, die snelle reacties vragen; niet doen dus!
Dit soort (WO1) kistjes moet je echt 'vliegen' en kun je niet als een overpowerde 3D-kist of stuntkist in het rond gooien. En geloof me, ze vliegen beter met een te zwakke motor, dan met een te sterke.
Succes!