Help: probleem met Tamiya Gravel Hound; regelaar te heet?

• Topicstarter Topicstarter Mariska_28
  • Startdatum Startdatum
M

Mariska_28

Guest
Omdat mijn man op de beurs in Duitsland een E-Zilla gekocht heeft en het toch wel leuk is als we samen kunnen rijden, hebben we 2e hands een gravel Hound gekocht (na op diverse fora gelezen te hebben dat dit een goede beginnersauto was :D )

Het enige wat er aan mankeerde was dat de regelaar stuk was, dus daarvoor hebben we een nieuwe gekocht. Een"Nosram hawk power reverse"(ik hoop dat dit jullie wat zegt en dat ik nu niet in 1 keer dom overkom door iets verkeerds te zeggen :oops: ).

Mijn man heeft toen ook meteen een nieuwe motor gekocht voor de auto, zodat ie was sneller was, en dit is een "corallye black series competition" (staat op de motor)

Nou alles erin gezet en lekker mee gereden met een 4200 mAh accu. Maar na een minuut of 10 stopte de auto ermee. Toen we de kap erafhaalde bleek de regelaar loeiheet, en het lampje uit. Na een tijdje stil te hebben laten staan deed ie het weer gewoon.

Is dit normaal, of hebben we iets fout gedaan kwa regelaar/motor/accu combi ofzo? Moet zeggen dat ik het rijden verder wel erggggg leuk vind (maar niet tegen mijn man zeggen hoor :D )

Alvast bedankt voor de hulp!

10 minuten rijden met zo'n power is best wel veel en de regelaar schakelt over in z'n beveiliging. Als je veel optrekken-stoppen-optrekken etc etc doet dan gaat hij snel heet worden.

oplossing: een gat in de kap voor frisse lucht en niet te lang rijden en alles wat laten koelen.

ohjah, ik denk wel dat je man dat zal nagekeken hebben maar hoeveel 'turns' is de motor? Ik hoop meer dan 15 want anders is die motor te zwaar voor je regelaar!!

cooper zei:
10 minuten rijden met zo'n power is best wel veel en de regelaar schakelt over in z'n beveiliging. Als je veel optrekken-stoppen-optrekken etc etc doet dan gaat hij snel heet worden.

oplossing: een gat in de kap voor frisse lucht en niet te lang rijden en alles wat laten koelen.

ohjah, ik denk wel dat je man dat zal nagekeken hebben maar hoeveel 'turns' is de motor? Ik hoop meer dan 15 want anders is die motor te zwaar voor je regelaar!!
bedankt voor je antwoord... Ik begon het net leuk te vinden na die 10 minuten 8) , en ik rij inderdaad ook wel veel met optrekken en weer remmen om iets te ontwijken enzo. Een gat in de kap zat ik ook al aan te denken, zal mijn man eens vragen of hij dat wil doen (vooruit eruit ofzo?)

Euhhh over de turns van de motor: we hebben het boekje er even bijgepakt (dat bij de motor zat) maar kunnen het daar niet echt in vinden.. :?: We hebben de motor en regelaar tegelijk gekocht (bij Krikke in Groningen) dus we namen aan dat zij wel wisten dat het met elkaar zou werken.

Zou ik trouwens met een lichtere accu dan langer kunnen doorrijden?

neen , vooruit eruit is geen zicht en het hoeft niet zo groot te zijn, kijk gewoon waar 't kan, 'n klein gat is ook goed. Ook zien dat de lucht er weer uit kan natuurlijk. (warme lucht neemt een groter volume in dus geen klein luchtuitlaat gaatje, want dan heeft dat 'grote' inlaatgat geen zin)

staat er niet op de sticker van de motor hoeveel turns die is ?

een lichtere accu heeft niet echt zin, je rijstijl wel, daar moet je wat op letten, dat je wat rustig aan doet met het accelereren en remmen enzo.

Op de verpakking staat 19 triple, zijn dat dan het aantal windingen?
Op de verpakking van de regelaar staat "over 15T"

Ik zal eens kijken waar we een gat kunnen maken dan, en eens spieken op Internet of er geen plaatjes van een Gravel Hound te vinden is waar dat al gedaan is.
En bedankt voor de tip w.b.t. de rijstijl. Ik dacht dat steeds voluit rijden juist slechter was voor de auto :D Lekker doorgassen dus..

loopt de auto wel licht!!
lagerset er in zetten.
de standaard glijlagers zorgen voor veel weerstand
waardoor de motor ook warmer word
of een kleiner motor pingion er op std is 19t dat gaat op zich wel
weet niet als er een kleinere op past
kijk ook even als de motor laydown of staande koolborstels heeft.
laydown is niet geschikt voor off road autos.

wat dat aantal turns betreft zit je wel goed, maar mafia haalt daar wel een goed punt aan, zitten er wel kogellagers in?? (standaard zijn dat van die plastic ringetjes, die vervang je door lagers)

als je dit al hebt kan je inderdaad ook kijken naar een motortandwiel met een lager aantal tanden.

Pfff dat van die kogellagers zal ik vanavond even aan mijn man vragen. Ik durf er niets vanaf te schroeven, krijg dat soort dingen dan nooit meer in elkaar :D

En hoe kan ik zien of de motor staande koolborstels heeft?

Mariska_28 zei:
Pfff dat van die kogellagers zal ik vanavond even aan mijn man vragen. Ik durf er niets vanaf te schroeven, krijg dat soort dingen dan nooit meer in elkaar :D

En hoe kan ik zien of de motor staande koolborstels heeft?

als lange zijde aan de zijkant zit en hij 'steunt' op de korte zijde heb je stand up

laydown net andersom (het woord zegt 't zelf, plat liggende borstels)

maar ik denk zelf niet dat dat het probleem kan zijn moest je laydown hebben.

boven de motor de kap open maken werkt al voor de koeling, andere kant voor de regelaar en het koelt een stuk beter

voor te beginnen, hoeveel windingen heeft je motor?
dubel of tripel, en dan kan je zien of je speed contr. het aan kan (bv. 16x2 moter en je hebt een Speed contr. van 15 T kan hij het aan, als je eerste cijfer hoger is dan het cijfer voor de "T" kan je SC het aan) heb je al eens geprobeerd zonde kap te rijden? als het dan lukt kan je vooraan in je kap gaatjes boren (in de voorruit en ook kan je ee stukje vooaan uitsnijden en er een gaartje voorlijmen, als het zonder kap ook niet te doen is moet je uiteraard nie boren of snijden maar kan je af je SC de sticker afhalen en op de koelvin een koeler plaatsen die je SC koelt maar leg je SC dan boven in je auto (boven cardanas)

veel geluk!

ps:ik hoop dat je je man voorbent

Windingen hebben we al gehad, nu de luchtstroom nog, de kap hoger op de steuntjes scheelt al dan kan er lucht onder komen

Wat zelfs nog gaver is, Gaatjes erin maken en dan van achteren afdeken met horngaas, Dat staat echt super, en het is nog eens functioneel 8)

hallo,

er wordt nog een belangrijk aspect vergeten, namelijk de contakten.
hiermee doel ik op de standaard tamiyastekkers. deze zijn slecht voor zware accu's, als je deze vervangd door goudkontakten heb je een veel betere verbinding.
ook de accu's zelf en de motor gaat hierdoor langer mee.
heb zelf een e-zilla en daar heb ik ze zelf ook op gezoldeerd. werkt perfect. tevens zijn er speciale fannetjes te koop, voor zowel de motor als de regelaar.
kijk anders eens op www.pkracing.nl bij techniek, daar kun je veel leren.

Back