HELP!

update op de Mamba.

gisteren dus de boel aangesloten, rook en dikke accu, en vanochtend zag ik dit op de esc:

CIMG2478.jpg

wat zegt jullie dit? Esc ook naar de k*ten?

iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? . Ik heb net nog een ander accupakket (nickel cadmium) kort aangesloten. Hoor je een heel zacht piepje, daarna nix meer. Nix doet t. Ik durf nix meer aan te sluiten. Wat is er toch aan de hand????

Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat je of de lipo kortgesloten hebt, of omgepoolt.. Alleen zoals het op de foto ligt ziet het er prima uit (afgezien van de niet geïsoleerde draden). Misschien had je het tape niet overal goed om de stekkers zitten?

Aangezien de regelaar het ook niet meer doet, is het niet een defecte lipo geweest. hmmm, moeilijk zaakje.. hier moet ik nog even goed over denken

Het is geen kortsluiting geweest. Ik had de stekkers goed ingepakt. Zelfs zoals ze nu liggen moet je ze op elkaar drukken willen ze elkaar raken.

Ompolen, tja geen idee. Ik heb rood op rood en zwart op zwart aangesloten.

Is zo'n regelaar door te meten met een multimeter of zo?

Het lijkt erop dat je of de lipo kortgesloten hebt, of omgepoolt.. Alleen zoals het op de foto ligt ziet het er prima uit (afgezien van de niet geïsoleerde draden). Misschien had je het tape niet overal goed om de stekkers zitten?

Aangezien de regelaar het ook niet meer doet, is het niet een defecte lipo geweest. hmmm, moeilijk zaakje.. hier moet ik nog even goed over denken

Pluim voor Hacker regelaar. Ondanks gesmolten krimpkous, funktioneert tie nog steeds!

Proefgedraaid op een nicad accu. Prima. Pfff. Beginnersgeluk zullen we maar zeggen.

Morgen komt als t goed is de nieuwe lipo en koppeling binnen!! Kan de pret beginnen.

Setup mini Mamba:

motor: 2040SL 4800kV
regelaar: hacker 30A
prop: 3 blads 26 mm
accu: eerst maar eens 2s 2000ma 30c

Ben benieuwd hoe dat gaat.

Zou de spullen in de auto gooien en ff naar Genemuiden rijden.

Da's voor jou om de hoek haast , en Gerwin wil je vast wel helpen.

videootje, alleen en alleen als het goed gaat...

idd beter, voor ik de boel in het water gooi, e.e.a. te laten checken door een pro.

vorderingen

Tjeemig zware kost. Onervaren en dan 2 bootjes tegelijk aan de praat krijgen.

Gelukkig goede hulp van Michiel!

Even een update, anders denken jullie dat ik zit te nixen...

Mini Mamba
  • Gedeeltelijk gestript.
  • Aandrijfas bleek excentrisch en te kort(!). Dus nieuwe aandrijfas (nieuw + afgeslepen naar 1.95mm doorsnede! Bedankt Michiel!).
  • Motorsteun met motor perfect in lijn met aandrijfas gecarbonplaktdinges (bedankt Michiel)
  • Waterkoeling ingebouwd (zelf made:celebrate:)
  • Botensteun gebakken
  • Hacker regelaar opgestookt (ook zelf gedaan)
  • Nieuwe regelaar gescoord (bedankt Michiel)
  • Decalls besteld + aangebracht (beetje reclame op de boot ;) multiprojecten.com is m'n bedrijf, vandaar)
foto's:

http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/100_2206.jpg
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/100_2198.jpg
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/100_2194.jpg

Dan de BX3000
  • Motor + regelaar besteld (setup creatie van Michiel), gedeeltelijk ingebouwd
  • Botensteun gebakken
  • Servosteun aangepast (moest anders een speciale servo in van 63.-) en servo aangesloten
  • Decalls aangebracht
  • Boutjes/moertjes/ringetjes in diverse maten en soorten ingekocht
De foto's

http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/100_2208.jpg
http://i224.photobucket.com/albums/dd94/molem050/100_2197.jpg

vaaaaren!!

na ruim 2 maanden is het zover. Hoop gezeur gehad.

2xEsc 40A, 2x 3slipo, 1x 4800kv motor om zeep (alles Mamba). Door storingen in de spullen en water via de schroefas in de boot.

Maaaaar hij heeft gevaren. Daaar gaat tie:

[URL="
[/URL] (mini mamba 2s; braaf)

Door water via de schroefas in de boot (2 eetlepels), nu dus weer in het dok met defecte regelaar. Als iemand suggesties heeft? Het is teveel om met wat vet te dichten.

Hier de BX 3000

[URL="
[/URL] (BX 3s; braaf)

[URL="
[/URL] (BX 4s; bijna onbestuurbaar)

lol! Groets Tonino

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ton,

Gefeliciteerd met je geslaagde vaarten!
Welke prop heb je aan de BX 3000 hangen?

Het vaarbeeld doet suggereren, dat er geen turnfin aan zit, klopt dat?

Groeten, Jan.

Haa Jan!

Das even geleden.

Dat spinnen is te heftig idd. Ik heb de turnfin zelfs 15-20% vergroot. Rechtsom gaat beter dan linksom. Idee om links tevens een turnfin te maken?

Mogelijk ook stuurstangetjes gaatje terug op de servo.

Prop is zo een met sleuf en opsluitmoer (naam ben ik kwijt) 42mm, spoed 15mm. De motor is 12-13 turns. Bij volgas blijft hij seconden lang hoog in toeren. Mogelijk kan hij een grotere prop wel aan 44-45 of zo. Wat denk jij?

By the way, je had 100% gelijk met het grillen van de phantom motor. na 10x varen nog niet de helft van wat het was.

Volgens Quartel zou de set-up "geen probleem" zijn. Mag Johan (Quartel Zwolle) mij morgen uit gaan leggen.

Groet Ton

Laatst bewerkt:
Hallo Ton,

Als de boot mét turnfin nog zo spint, dan is inderdaad je roeruitslag te groot, 15° naar beide kanten it over het algemeen voldoende, méér laat de boot dwars slaan.

Ook als je roerblad niet vertikaal staat, maar naar achteren, krijg je rare dingen in de bocht; het roerblad werkt dan deels als een hoogteroer en duwt de neus naar beneden, wat meestal resulteert in een spin, kijk daar ook even naar.

Groeten, Jan.

Hallo Jan!

uitslag staat momenteel op 20gr. kan wat minder dus. anderzijds kun je met een auto ook niet volgas de bocht door. alhoewel ik bij de rc boten soms knap hoge bochtsnelheden zie!!

roerblad laat zich niet goed vastzetten. door waterdruk en ander geweld staat deze met regelmaat onder 45gr ipv vertikaal. vandaar de diepzee activiteiten. Ik zal er een 2e (breekboutje) bij zetten.

een turnfin aan de linkerkant lijkt me voor bochten naar links ook wel nuttig. altijd maar rondjes varen wordt saai. af en toe een 8je voor de afwisseling is wel aardig.

morgen vrij, dus mooi tijd om de boel klaar te knutselen! Nieuwe vid's te posten!

Groets Tonino

hehe. Uiteindelijk bleek het spinnen van de BX idd te liggen aan de roeruitslag icm snelheid. De roeruitslag verder teruggebracht en wat rustiger de bocht om. De boel loopt super nu en knetterhard.

De Mamba is geweldig. Op vlak water zowel op 2 als 3s prima te varen. Stuitend rap dat ding! [media=youtube]qeeF8vtU0oY[/media] Inmiddels wel al het nodige vervangen. O.a. het Alu-pijpje waar de aandrijfas doorheen loopt was net na de spiegel gebroken. Inmiddels vervangen voor een messing pijpje. Tevens links en rechts een turnfin aangebracht en de roer construktie spelingvrij gemaakt door wat onderdelen te reproduceren.

Vandaag voor het laatst het spul uitgelaten. Zelfs met dit weer kwamen mensen naar buiten om te kijken. Altijd positieve reacties. Leuk. Lipo's tot 3.85 gevaren. De boel gaat in de stalling!

Laatst bewerkt door een moderator:
altijd leuk dat er mensen komen kijken .helemaal met dit hondenweer.
de bx vaart ook goed nu begrijp ik of nog niet helemaal tevreden?
groet patrick

Voor zover ik met deze harde wind kon beoordelen voer de BX goed. Voluit op 4s ging niet vanwege wind en golven. Maar de onvoorspelbare koerswisselingen bleven uit. Tevreden zal ik maar zeggen. Misschien bij een mooie rustige vaardag nog snel even 1 accu aan de lader en nog eens testen.

Back