helpie helpie ontvanger of regelaar dood ????of beide

• Topicstarter Topicstarter henkietankie
  • Startdatum Startdatum
H

henkietankie

Guest
moe

waneer wordt er nou een keer antwoordt op een vraag gegeven ,
zonder die elle lange zijdelingse discusies .ben een tijd weggeweest hier omdat ik schijt ziek werdt van die betweters.Ik zat net een vraag van barbier te lezen over een uitschuif mast en ja hoor weer elle lange discussie over een link van hydroliek en hoe duur dit wel niet is(buiten het feit dat die jongen een prachtig stukje werk had gemaakt van hydroliek)henk wilde gewoon een simpele oplossing .en kreeg henk barbier antwoord??? zeg dan gewoon ik weet het niet of niks.
en ja hoor mijn excusses voor mijn slechte nederlandse taal anders krijg ik daar weer voor op men donder punt komma weet ik veel .
zonde dat ik geen moderator ben wat zou het saai wezen en 10.000
paginas minder dit geld trouwens voorveel forums .Zal wel aan mijn liggen.De groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is absoluut verboden om te varen of te rijden op 35 MHz. Deze frequentieband is voorbehouden aan gebruik door model-VLIEGERS. Dit heeft alles te maken met veiligheid. Als door jouw toedoen schade wordt toegebracht door het onjuist gebruik van frequenties kan dit grote consequenties voor jou teweeg brengen. Niet alleen schade aan een binnen enkele kilometers van jou vandaag opererend modelvliegtuig, maar ook schade aan derden, dus ook gewonden of erger komen voor jouw rekening. Dit wil je toch niet op je geweten hebben?!. Zo te lezen heb jij nog niet veel ervaring met de radiobestuurde modelbouw, en ik krijg ook de indruk dat jij nog erg jong bent, gezien je taalgebruik. Sluit je aan bij een plaatselijke vaarclub of neem in ieder geval contact op met een ervaren modelbouwer. Die kan je ongetwijfeld verder helpen met je technische problemen en zorgen dat je een waardig en collegiaal lid van de modelbouwgemeenschap wordt. V.G. Paul.

henkietankie zei:
Wie weet r een antwoord
Ik ben afgelopen zon wezen (proberen te varen ) met men boot in rotterdam bij neptunus(leuke ver trouwens).op de tafel deed alles het nog en toen ik bij het water aankwam pm 100 meter verder stoorde alles als een gek (en bij andere mensen ook vooral op de 35 mhz) stond wel een steunmast van tv of radio bij het water in de buurt .ik heb 2 vaartregelaars de een is doorgeklapt goed gezekerd de andere niet ma die is te zwaar gezekerd evenzo me 7kan.multiswitch .als ik nu me vaart regelaar aansluit (die111 die te zwaar gezek was )alleen op me ontvanger dan gaat deze hele zachtjes lopen zonder iets te kunnen sturen ik hoor ook niet me relais tikken
Ik heb thuis ook weer me multiswitch aan gesloten op me ontv en toen hoorde ik echt een plof .Grrr.me andere de ene vaartregelaar was te zwaar gezekerd kom je later (pas 8ter nat) en de ander was wel goed gezekerd en deze klapt er gewoon steeds uit .nou weet ik niet of dit komt door die steunzender of dat ik toch miss de verkeerde stekkertjes heb aangesloten dus de 12 op de 6 volt aansl???(hij begon echt bij het water tekeer te gaan als een gek ) ik vaar wel met en 35 mhz ontv .hoe kom ik te weten waar precies het euvel ligt is het me ontv of gewoon me regelaars ed .me servos werken nog wel op al me kanalen van me ontv ma de rest niet meer .wie weet hier een antw op en evt hoe kan ik dit of iem andrs oplossen en evt het een en ander testen of meten :idea:
alvast bedankt voor de moeite :lol:
Mvgr H.W
Ps ik baal als een stekker :evil:
Ik heb een graupner mc 15 zender waar vroeger mee gevlogen is vandaar de 35 mhz
Lastig hé, schrijven in compleet nederlands... :D

als je bootje wel probleemloos vaarde tot 100 meter ver weg zat alles goed aangesloten.
storing van de mast lijkt me sterk eerlijk gezegd.

kan vanalles geweest zijn, even alle verbindingen goed nakijken en controleren op los contact etc.

knoop de waarschuwingen van paul in je oren.
ben trouwens benieuwd hoe het wettelijk zou zitten als iemand met een boot op een 35mhz freq ervoor zorgt dat een modelvliegtuig door een geveltje geboord word.
zou die aansprakelijk zijn wettelijk ?

Denk dat je ook maar eens moet kijken naar de ligging van de antenne draad. Loopt hij bijvoorbeeld langs de motor enzo. Is je motor goed ontstoord enz enz.
Als je iets wilt opschrijving is het inderdaad misschien handig om eerst even door te lezen wat je hebt opgeschreven, en zo nodig wat aanpassingen te doen. Hoef je namelijk als mede modelbouwforum gebruiker niet het verhaal 3 keer door te lezen om het te kunnen begrijpen.
Ja en dat van die 35 MHz dat is nu al genoeg gezegt dus zal ik het ook nog maar een keer doen NIET DOEN :evil:

Laatste tip. Zoek inderdaad hulp als je dit soort problemen ervaart want voor je het weet ben je je boot kwijt of kan je zwemmen.

succes Remco

Gerard: als dat 35 MHz verhaal "wettelijk" is vastgelegd voor alleen vliegende spulletjes en dus geen "ongeschreven" regel is, dan heb je misschien een kans, mocht je de "dader" al kunnen pakken. Die kan echter soms een paar km verderop staan met z'n 35 MHz boot zonder dat hij het in de gaten heeft.

Ik heb echter nergens iets wettelijks kunnen lezen over het verbod om 35 MHz ergens anders dan voor vliegen te gebruiken. Weet iemand hier iets meer van?

@Henkietankie
Uit jouw bericht maakt ik op dat er nog meer boten op 35MHz voeren. Sinds november 1999 is de 35MHz band weer gereserveerd voor modelvliegen (wordt een Europese regeling), zoiets gebeurt niet bij wet (te veel details voor behandeling door de Tweede Kamer) maar bij maatregel van bestuur en heeft ook een wettelijke status:
http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/vrijstelde_toepass.pdf

gerard_nl zei:
... ben trouwens benieuwd hoe het wettelijk zou zitten als iemand met een boot op een 35mhz freq ervoor zorgt dat een modelvliegtuig door een geveltje geboord word.
zou die aansprakelijk zijn wettelijk ?
Ja

dutchhelipilot zei:
... Ja en dat van die 35 MHz dat is nu al genoeg gezegd ...
Blijkbaar niet :(

Bedankt vooor jullie antwoord maar niemand heeft hier een oplossing of maar 1 van me vragen beantwoord en ja ik begrijp drommels goed van de 35 mhz dus vertel mij maar waar water is en een vliegvereniging in de buurt nergens da8t ik en me bootje is 145 lang
is dit wel goed ned stelletju ????
en ik ben geen kleuter maar jullie lezen niet goed dombos ik d8 dat dit een forum was om mekaar te helpen niet dus hartstikke bedankt !!!! jullie hebben zelf geen ervaring met elektronika maar durfen dat niet te zeggu cker ga lekker op de hei vliegen ofzo of van het balkon zo dat moest ik ff kwijt :evil: maar wel doorzijken over die 35 mhz ma niet me vragen beantwoorden tot ziens

Henkie :tank: ie,

wat moeten wij hier nou weer mee? Vervelende reacties geven? Zie er het nu niet van in :roll:

verder is je bericht zeeer onoverzichterlijk, en bijna niet te begrijpen. Lees jij je post nog wel eens na nadat je het gepost hebt?

ook vind ik de ononderbouwde uitspraken eigenlijk te ver gaan, wij (zijn geen dombos) lezen wel goed, maar jij schrijft gewoon zeer onduidelijk.
en hoe kom je erbij dat 'wij' geen ervaring met electronica hebben en dat we dat niet durven toe te geven? :roll:

sorry hoor, maar je komt nogal 'verkeerd' over, en dat is zacht uitgedrukt

wat heeft trouwens de lengte van je boot, 145 (mm?, cm? of meter?) met de ligging van een vliegveld met water te maken? :roll: :?

Bedoel ik. En gerard en ik hebben je wel een tip gegeven hoor maar als je alleen de kritiek wilt lezen en niet de info dan houd het helemaal op. Dus nu nog een keer je probleem in normaal nederlands (tiep fouten worden geacepteerd hoor) maar die turbo kunnen we niet zo goed volgen. We zijn modelbouwers en geen tieners die elkaar contineu aan het sms of msn-en zijn.

gr Remco

henkietankie zei:
ja ik begrijp drommels goed van de 35 mhz dus vertel mij maar waar water is en een vliegvereniging in de buurt nergens da8t ik

Fout, Fout, Fout, Ik ken zelfs enkele modelvliegvelden die direct aan of naast water liggen. En niet alleen in de polders maar zelfs in Limburg.

Henkie,

Al het voorgaande kan ik alleen onderschrijven maar ik kan je misschien ook een kleine tip geven.
Je schrijft (als ik het goed begrepen heb) dat je alles getest hebt op een tafel en dat alles toen goed werkte. Toen je de boot 100 meter verder in het water zette ging het fout.
Het zou zo kunnen zijn dat er ergens anders iemand ook op hetzelfde kanaal bezig was (een modelvlieger??) jou ontvanger kreeg toen twee signalen doorelkaar binnen en kan daar niets goeds me doen. Als het geen PCM ontvanger is gaan de servo's allerlei rare bewegingen maken en soms zelfs vast lopen. De regelaars krijgen ook onduidelijke signalen binnen en kunnen hiervan kapot gaan. Het kan gebeuren dat de eindtrap in één keer van vol uit naar vol aan wordt gestuurd of omgekeerd. Als dan ook het omkeer relais nog mee gaat schakelen krijgen de transistoren van de regelaar zo op hun huid dat ze doorbranden. Het resultaat is wat je nu hebt. Een regelaar die niet meer wil werken en mogelijk ook nog de ontvanger heeft gemolt.
Laat alles door iemand nakijken die verstand heeft van elektronica. Misschien kan het nog gerepareerd worden anders moet je nieuw kopen.
Succes. (en niet suc6)

Iets dat ik al eerder heb gezegt kan ook een rijkwijte probleem zijn. Door antenne lang motor, of niet goed ontstoorde motor. Met als gevolg wat mijn voorganger allemaal zegt.

Zie je wel we willen wel helpen alleen niet in turbo.

gr Remco

Henk

Eerst een antwoord op je vragen.
De storing kan door van alles en nog wat komen, maar waarschijnlijk niet door die steunmast. Zit op een hele andere frequentiedan de 35 mHz.

Ligt de antennedraad wel recht en is de lengte nog origineel?
Geen los contact in de antenne van je zender?
Geen los contact in de antenne van je ontvanger?
Zijn je motoren goed ontstoord?
Geven de relais van je multiswitch geen storing door hun pulsen?
Kortom: kijk je hele installatie goed na, of liever nog: laat 'm nakijken door iemand met ervaring. Je geeft zelf al aan dat je een aantal foutjes hebt gemaakt, misschien zitten er nog meer zaken in je model die niet helemaal jofel zijn.

Verwacht echter niet van ons dat we via de glasfiberkabel of de telefoonlijn "in je model" kunnen kijken! We kunnen veel, maar geen wonderen. Als je die verwacht, moet je je model en je zender meenemen naar Yomanda.

Als laatste je taalgebruik.
Wij verwachten van iedereen hier dat hij of zij leesbaar nederlands in de postings verwerkt. ik heb je postings een paar keer door moeten lezen om te begrijpen waar het over ging. Dat bevordert nou niet bepaald het gemak waarmee je vragen beantwoord worden.
Dat je geen kleuter bent zie ik ook wel, anders zit je hier niet op het forum. Maar wij zijn géén dombo's! Houdt daar rekening mee als je nog eens iets op dit forum zet.
Kortom, in jouw taal: ff dimme, zet je vragen overzichtelijk op een rijtje, en ga niet schelden. Anders kan je w88n tot je een 100 gr weegt, maar kan je gewoon :blowup:
En heb je specifieke vragen aan één persoon, kan dat altijd via een PBtje.

Met vriendelijke groet
Roel
Moderator.

Hallo vrienden nog ff voor de duidelijkheid.

Ik heb een werkschip met kraan helikopter verlichting 4 aandrijfmotoren
2 blusmotoren ed.er zitten 2 accus in 1 van 6 en een van 12 volt .2 weken geleden deed alles het nog prima maar afgelopen zondag ging het mis mijn boot lag nog op de kant toen alles tekeer begon te gaan en even terug te komen op de tip van ernst grundmann geloof ik inderdaad dat dat hetgene moet wezen want er was nog iemand die ook op de 35 mhz zat (maar wel een ander kanaal )en ook liep te klagen over storing,maar er liepen ook mensen te klagen die op de 40 mhz zaten vandaar me vermoede van die steun mast .
maar weet iemand hoe ik het een en ander kan door meten mijn servo`s reageren nog wel normaal op me ontvanger maar me vaartregelaars niet meer of is ook mijn ontvanger stuk.sorry voor me hak op de tak verhaal maar anders wordt het helemaal zolang om te lezen dus mijn excuus hiervoor .
Ps. als er gewoon iemand tegen me gezegd had van kan je wat duidelijker wezen en ben je bekend met de 35 mhz en niet meteen zo heftig gerageerd had dan hadden we een ander verhaaltje gehad en als de heren vliegers de goede daar gelaten even naar me advertentie hadden gekeken en ook even hadden gekocht dan had ik een 40 mhz setje kunnen kopen maar ja de heren willen ook voor 25 €tjes de hele winkel hebbe en dat gaat niet he.Ik hoop dat ik nu wel duidelijk ben geweest en dit was mijn eerste maar ook mijn laatste vraag hier want ik zit niet op ellelange discussies te wachten maar op antwoorden miss een goed idee een discuseur topic voor de verveliaas of de zogenaamde alles weters .
Mvgr henk ik wil wel de normale mensen bedanken voor hun raad zullen wel boten mensen zijn denk ik want die hebbe meer dan 3 servos aan boord hahahahahahha .

Kijk nou kan ik het lezen. Je kan je ontvanger toch gewoon testen door op een kanaal waar die regelaar opzit een servo aan te sluiten en te kijken of de servo beweegt. door de stik te bewegen waar je normaal gas mee geeft. Ook kan je zo je multiprop kanaal testen. Als het werkt is je ontvanger ok. Wel zou ik voor de zekerheid een rijkwijte test doen. Antenne inschuiven en weglopen van je model. Moet met ppm minstens 40 meter halen. Wat die regelaars betreft ik denk dat ze door die storing gewoon verbrand zijn. Ontvanger gaat hier in het algemeen niet defect van. Gewoon opsturen en hopen dat de reparatie niet hoger is dan een nieuwe. Wat die zekeringen betreft. Meet de stroom en zeker hier op af en niet gokken.

Gr Remco

nog duidelijker hoe kan ik het een en ander meten met een multimeter en wat is er dan doorgebrand bij mijn vaartregelaars en hoe kan ik dat dan weer meten met me multimeter alvast bedankt

Stroom meten kan je doen door je meter in serie met de regelaar en de accu te zetten. Dus haal plus pool los sluit hier de + van de multi meter aan. en sluit de plus draad van de regelaar op de common aansluiting van de multmeter. Pas wel op op veel multimeter zit een speciale ampere (10 a of hoger) aansluiting deze moet je dan gebruiken voor de plus van de accu. Zet multimeter op Ampere en laat de motor voorzichtig lopen. Pas op dat je niet buiten bereik van de meter komt.

Wat er defect is aan de regelaars dat is moeilijk te beoordelen zonder de regelaar te zien. Zal waarschijnlijk de eindtransistoren ofzo zijn.

gr Remco

Back