Hema Helicopter

Als er een USB aansluitng op zit KUN je hem per definitie vanaf je computer opladen, net als met mobiele telefoons met een USB aansluiting. Je zou zelfs een powerbank kunnen gebruiken o.i.d.

USB is gewoon standaard 5V.

Mijn goeiekopie GPSje van de Action, is de interne accu allang van verrot, en als ik dat ding op de motor gebruik, neem ik gewoon een powerbank van mijn vrouw mee (die heeft ze in overvloed want ze vergeet ALTIJD haar smartphone op te laden :D) en dat werkt vlekkeloos....
In het boekje staat dat er 6 x 1.5 AA batterijen in de afstandbeniening moeten, als leek zeg ik dan dat komt uit op 9 v. Als er slechts 5 v uit de usb poort van de pc komt, werkt het dan toch wel ?

Het helietje heeft maar 1 cel, dus 3,7 volt.
Die kun je laden met de USB kabel.
Beter dan laden met het zendertje want je dure batterijen zijn snel leeg.

In het boekje staat dat er 6 x 1.5 AA batterijen in de afstandbeniening moeten, als leek zeg ik dan dat komt uit op 9 v. Als er slechts 5 v uit de usb poort van de pc komt, werkt het dan toch wel ?

Ja hoor.... Die zender werkt wellicht met 9 V, maar je kunt tegenwoordig gelijkspanning moeiteloos zowel omhoog als naar beneden omvormen en uit dat laadkabeltje komt helemaal aan het einde ongeveer 4,2V want dat is de volgeladen spanning van de batterij in dat helietje.

Die 5V die een USB poort levert, dat is gewoon een standaard waarde, en die kun je zowel omhoog als omlaag vervormen.

Denk er maar eens over na dat een powerbank één enkele LiPo cel bevat (en die levert op zijn best 4,2 V, minder als hij half leeg is), maar de USB uitgang van zo'n powerbank is gewoon 5V.
En zelfs ALS het 2 LiPo cellen zijn (dus 8,4 V inwendig) dan nog laad je hem op met een USB poort en die levert nog steeds maar 5V.

Simpele 7805 voltage regulator met 2 zeg 16v 10-50uf condensators over de gates naar massa om de piekjes op te vangen en klaar.
7+ volt in en 5 volt uit.
Mogelijk gebruiken ze een LM317 die weerstand afgeregeld is op 5 volt aangezien die wat koeler blijft in smd pakket, efficienter is en een lagere voltage dropout heeft.
Laadstroom zal ergens op 100mah maximaal zitten.

Vrij simpele basis electronica mits je je er iets in verdiept.

Mogelijk gebruiken ze een LM317 die weerstand afgeregeld is op 5 volt aangezien die wat koeler blijft in smd pakket, efficienter is en een lagere voltage dropout heeft.
Dat stukje klopt niet. Een LM317 is totaal niets efficiënter dan een LM7805. Het feit dat de voltage drop minder zou zijn klopt ook niet. Die is namelijk exact hetzelfde. Daarmee is bij gelijkblijvende stroom dus ook het vermogensverlies hetzelfde.
Een voorbeeld:
Stel de voeding is 12V. Als daar 5V van gemaakt moet worden zal er 7V door de spanningsregelaar "wegewerkt" moeten worden. Bij beide regelaars is de voltage drop dus 7V en bij de LM317 dus niets minder!
Als je 1A bij die 5V gebruikt zal er in de LM7805 7Vx1A=7Watt opgestookt moeten worden. Bij de LM317 is dat 7Vx1A=7W, en dat is toch echt precies hetzelfde.

Wil je minder verliezen en dus warmte ontwikkeling hebben dan zal je een schakelende voeding moeten gebruiken. Onder gunstige omstandigheden kunnen die dingen een zeer hoog rendement hebben. Tot wel 95% kan haalbaar zijn. Maar "normaal" zal je rond de 80% zitten maar dat is nog steeds veel beter dan een LM7805 of LM317. Bij die regelaars is het rendement in dit voorbeeld net geen 42%.
Natuurlijk hebben die schakelende regelaars ook nadelen. De schakeling is ingewikkelder, er zijn meer onderdelen nodig en er kunnen storingen door de schakelrestanten ontstaan. Maar helaas is dat met alles zo, elk voordeel heeft ook z'n nadeel.

Mijn ervaring is dat een lm317 smd wel degelijk koeler blijft dan een 7805 normale package in dezelfde toepassing, (7.4 nominaal in, 5 volt uit met een verbruik van 100/110 mah)
Je hebt helemaal gelijk over het verstoken van de hoeveelheid energie.

Dropoutvoltage van een 7805 is 2 volt die van een lm317 1.7 volt (de smd versie die ik hier heb liggen)
Toch 0,3 volt lager dan de 7805, soms kan die 0,3 volt net het verschil maken.

Back