Toch maar een weer eens wagen aan een bouwverslagje! Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en schroom niet om mee te denken en deel vooral je tips en trucs!
Enige tijd geleden heeft vliegmaat Berto een dergelijke kist ergens op gedoken.
We vliegen vaak samen en zijn fervent turbinevliegers maar misten het “even” een uurtje vliegen.
Immers, met een flinke jet in de auto en een uur rijden naar de club ga je niet “even”, dan ga je een dag!
Sinds enige tijd zijn we dus lid van Modelvliegclub G&E te Zeewolde en dan moeten er ook kisten komen waar we daar mee uit de voeten kunnen.
Helaas door kistengebrek en covid hebben we daar alleen nog maar wat schuim uitgelaten maar daar zit dus verandering in aan te komen.
Zoals gezegd, Berto had er al een opgedoken en ik vond het ook een leuk ding.
Verder daar niet echt bij stilgestaan en mijn zoektocht naar een 2m span aerobatics kist met benzinemotor voortgezet.
En toen kwam dezelfde kist weer voorbij..
Welliswaar leeg (maar met lucht retracts) en voor een hele aantrekkelijke prijs & op de route naasr mn werk... tja, toch maar ophalen dan! We zien wel!
En dan komt t dilemma... hoe ga je je vliegmaat uitleggen dat je heel origineel dezelfde kist hebt.... [emoji85]
Gelukkig was Berto positief maar ik zal hem toch een andere kleur gaan geven.
Verder is Berto al druk om hem fiks te verschalen en te glasssen. Zover zal ik in eerste instantie niet gaan.
Mocht je willen weten hoe zijn project verloopt zie daarvoor het forum “Vliegende schaalmodellen”:
https://www.modelbouwforum.nl/index.php?threads/P-51D-Mustang-van-Graupner.270498/
Plan voor nu is;
- D-day striping kloppend maken op de romp en vleugels ( missen witte strepen)
- motorkap andere kleur spuiten
- lucht retracts vervangen voor electrisch & grotere wielen.
- motor inbouwen en vliegen.
Wanneer alles goed werkt en weer eens gevlogen heeft ga ik volgende winter wellicht nog wieldeuren toevoegen en de vleugel glassen en spuiten.
Ook heb ik nog een piloot liggen die er in kan want zon lege canopy is ook niets.
Dan de jacht naar een motor; Berto heeft er een 26cc MVVS met resopijp in de romp op zitten en dat leek mij een mooie optie! Na een “gevraagd” topic op dit forum had ik een week later een motor!!!
Gelijk maar een bokkie gebouwd om hem te laten lopen, loopt super!
Verder wat test gedaan met flexibele uilaat bocht (lengte) en diverse props om te zien wat de beste combi was voor ons.
En dan nog het gear... plan was om mijn P-47 thunderbolt als donor voor het gear en servo’s te gaan gebruiken. En toen kwamen er ineens een set E- flite retracts (zelfde als in mn P-47) op marktplaats voorbij!
Met de juiste poten en wielen!!!
Het moest zo zijn....
Links het “nieuwe” gear met scharnier voor de wieldeur en groter wiel, Rechts het oude gear.
De poten hebben nog wat liefde nodig maar dan zijn ze weer prima bruikbaar.
Ben inmiddels voorzichtig gestart met het pasmaken van de nieuwe poten en wielen en heb ook de servo’s besteld.
Denk dat we dan met de vleugel al vlot klaar zijn en dan over gaan tot het schuren van de te spuiten delen.
Ik denk momenteel aan of wel een “redtails” variant of een schema met een gele neus. Zolang ik aan de romp, buiten de motorkap om maar weinig hoeft te veranderen. Die staat immers nog perfect in de lak.
Of zo iets maar dan zonder olive drap;
Enige tijd geleden heeft vliegmaat Berto een dergelijke kist ergens op gedoken.
We vliegen vaak samen en zijn fervent turbinevliegers maar misten het “even” een uurtje vliegen.
Immers, met een flinke jet in de auto en een uur rijden naar de club ga je niet “even”, dan ga je een dag!
Sinds enige tijd zijn we dus lid van Modelvliegclub G&E te Zeewolde en dan moeten er ook kisten komen waar we daar mee uit de voeten kunnen.
Helaas door kistengebrek en covid hebben we daar alleen nog maar wat schuim uitgelaten maar daar zit dus verandering in aan te komen.
Zoals gezegd, Berto had er al een opgedoken en ik vond het ook een leuk ding.
Verder daar niet echt bij stilgestaan en mijn zoektocht naar een 2m span aerobatics kist met benzinemotor voortgezet.
En toen kwam dezelfde kist weer voorbij..
Welliswaar leeg (maar met lucht retracts) en voor een hele aantrekkelijke prijs & op de route naasr mn werk... tja, toch maar ophalen dan! We zien wel!



En dan komt t dilemma... hoe ga je je vliegmaat uitleggen dat je heel origineel dezelfde kist hebt.... [emoji85]
Gelukkig was Berto positief maar ik zal hem toch een andere kleur gaan geven.
Verder is Berto al druk om hem fiks te verschalen en te glasssen. Zover zal ik in eerste instantie niet gaan.
Mocht je willen weten hoe zijn project verloopt zie daarvoor het forum “Vliegende schaalmodellen”:
https://www.modelbouwforum.nl/index.php?threads/P-51D-Mustang-van-Graupner.270498/
Plan voor nu is;
- D-day striping kloppend maken op de romp en vleugels ( missen witte strepen)
- motorkap andere kleur spuiten
- lucht retracts vervangen voor electrisch & grotere wielen.
- motor inbouwen en vliegen.
Wanneer alles goed werkt en weer eens gevlogen heeft ga ik volgende winter wellicht nog wieldeuren toevoegen en de vleugel glassen en spuiten.
Ook heb ik nog een piloot liggen die er in kan want zon lege canopy is ook niets.
Dan de jacht naar een motor; Berto heeft er een 26cc MVVS met resopijp in de romp op zitten en dat leek mij een mooie optie! Na een “gevraagd” topic op dit forum had ik een week later een motor!!!
Gelijk maar een bokkie gebouwd om hem te laten lopen, loopt super!
Verder wat test gedaan met flexibele uilaat bocht (lengte) en diverse props om te zien wat de beste combi was voor ons.

En dan nog het gear... plan was om mijn P-47 thunderbolt als donor voor het gear en servo’s te gaan gebruiken. En toen kwamen er ineens een set E- flite retracts (zelfde als in mn P-47) op marktplaats voorbij!
Met de juiste poten en wielen!!!
Het moest zo zijn....
Links het “nieuwe” gear met scharnier voor de wieldeur en groter wiel, Rechts het oude gear.

De poten hebben nog wat liefde nodig maar dan zijn ze weer prima bruikbaar.

Ben inmiddels voorzichtig gestart met het pasmaken van de nieuwe poten en wielen en heb ook de servo’s besteld.
Denk dat we dan met de vleugel al vlot klaar zijn en dan over gaan tot het schuren van de te spuiten delen.
Ik denk momenteel aan of wel een “redtails” variant of een schema met een gele neus. Zolang ik aan de romp, buiten de motorkap om maar weinig hoeft te veranderen. Die staat immers nog perfect in de lak.

Of zo iets maar dan zonder olive drap;

Laatst bewerkt: