Her-ingebruikname oude motorlier

Hallo!

Ik heb bij toeval een oude motorlier op de kop kunnen tikken. Nou heb ik helaas echt helemaal geen verstand van die dingen. Maar voor dat geld kon ik het niet laten gaan. Misschien dat jullie kunnen helpen!

Eerst wat foto's:
lier-1.jpg

lier-2.jpg

En even aan een accu gehangen om te kijken of hij überhaupt nog wel werkt.

Hij doet nog wat!

En nu :cool: ?

Eerste vraag, weet iemand wat voor lier dit is? Misschien kan ik dan wat meer info vinden. En is deze lier uberhaupt te gebruiken voor de wat kleinere zwever. Ik wil eigenlijk ook een 2 meter zwevertje ermee kunnen optrekken. Is dat mogelijk? Als ik naar de power en het toerental kijk heb ik daar zeer sterk m'n twijfels over! Je kan de lier as wel vergroten, dus die moet ik sowieso maar op z'n kleinst laten denk ik :p

Wie heeft hier wat zinnigs over te melden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik kijk naar de dikte van de trommelas, en de uitvoering van de keerrol/grondpen, dan denk ik dat dit geen sterke lier is.
Maar het lijkt me sterk dat je er geen 2m kist mee zou moeten kunnen oplieren. Ik meen dat ik ooit eens een lier gezien heb (op internet) die werd aangedreven door een vertraagde 'Speed 700'. Ik durf te wedden dat deze een stuk sterker is.

Gewoon doen/proberen. In het ergste geval kom je maar 50 m hoog ipv. 200.

Bij ons op de club hebben we een gewone 1.1 KW lier. Het probleem daarmee is juist dat hij eigenlijk te sterk is voor 2m kisten. Je moet juist heel voorzichting beginnen anders katapulteer je ze, en schieten ze er na 25-30 m af. Ben je na een mooie looping weer snel terug ...

Dirk.

Beste Dirk!

Ik ben juist bang dat hij te sterk is inderdaad voor een 2m kistje! Hij klinkt echt angstaanjagend als je hem aan zet. Er zit nu de dunste trommel op. Ik heb er twee opzetstukken bij die de trommelas kunnen vergroten. Het enige dat er op staat is dat het een Bosch startmotor is die de trommel aandrijft.

Zelfs met een F3B lier kun je een klein en licht zwevertje omhoog lieren. Kwestie van veel klikken/lier, aan - en uit schakelen ............ Je moet daar even het gevoel voor krijgen maar dat gaat prima (en goed ook)
Andersom (een zwakke lier) is stukken vervelender; heb vroeger wel eens vaker kisten weg zien kiepen aan een te zwakke lier en dat is niet leuk ;)

Normaliter zit er zo'n 400 m lijn op die bij de start helemaal is uitgerekt. daar zit een enorme elasticiteit in.
Heb je er een voetschakelaar bij? Dan kun je hem ook pulserend gebruiken. Doen wij ook. Met grote sterke kisten wat minder (langere pulsen aan) bij kleine kisten continu heel korte tikjes.
De spanning bij de start niet te hoog laten oplopen. Eerst lier aanzetten, en zodra er wat spanning komt je kist weggooien. Niet wachten tot de spanning zo hoog is als bij een vol uitgerekt elastiek, eerder 25% à 30% van de spanning. Bij een elastiek neemt de spanning al snel af, bij de net gestarte lier loopt die nog verder op. Zo versnelt hij wat rustiger.
De kleine trommeldiameter zorgt er ook voor dat de lijnsnelheid (relatief) laag blijft, de kracht is daarentegen groot, je overbelast hem minder snel..

Overigens is de test die jij doet geen referentie. De meeste startmotoren kunnen maar slecht toeren maken, en de startmotoren die voor een lier geschikt zijn kunnen moeten dat juist wel kunnen.
Door die motor zo onbelast te laten draaien krijg je helemaal geen goede indruk, onder een beetje belasting kan die snelheid wel 30% tot 50% minder worden.

En zoals gezegd, met de voetschakelaar kun je nog heel aardig 'gas regelen'. De elasticiteit van de lijn dempt dat heel aardig. Met onze clublier lieren we regelmatig Spirits omhoog, F3B-/F3J-kisten. Ik heb er vroeger mijn 4m50 ASW19 à 5 kg mee gelierd, mijn Möwe à 6,7 kg. Met een beetje 'voetenwerk' is zo'n ding heel variabel te gebruiken.

Het zou mij hogelijk verbazen als deze lier niet bruikbaar is. En als je het gevoel hebt dat jij nog niet toe bent aan alles tegelijk doen, dan zou je eens hulp/assistentie van Arjan (PH_AJH) kunnen vragen. Hij is wel ervaren met een lier, en woont niet te gek ver bij je uit de buurt.

Succes ermee.
Morgen wordt een mooie testdag.
Dirk.

Laatst bewerkt:
Japie,

Zo te zien op de foto's heeft deze lier een bosch motor, ergens op het motorhuis staat een nummer. Aan de hand daarvan kun je opzoeken hoeveel KW die motor is. Het kan 0,8 KW, 1,1 KW of 1,5 KW zijn.

Meestal is de begin diameter van de trommel 40 millimeter, meer diameter geeft meer inhaalsnelheid en dus een hogere startsnelheid.

Ben het helemaal met Arno eens dat je best met een f3b lier een lichte zwever kunt optrekken en beter iets teveel power dan te weinig !!

Bedankt voor jullie input!!

Ik heb de lier aan m'n schoonvader gegeven, die gaat er een mooi karretje omheen maken. (Dat ding is loeizwaar namelijk!) Helaas wordt het morgen dus niet testen! Op de motor staat inderdaad 1,... achter de komma is het niet meer leesbaar in verband met een las verbinding..

Ik ga het tegen die tijd gewoon proberen met een 'op-offer' zwevertje. Dan gaan we de boel eens mooi proberen! Misschien inderdaad eerst eens met Arjan wat lieren!

Ondertussen heb ik lijn en een chute nodig. Iemand een goede tip waar ik dat (online) kan bestellen?

Bedankt weer!

De chute ben ik wel uit, maar de lijn begrijp ik nog niet helemaal.

Laten we zeggen dat ik straks de Graupner Mini Nimbus ermee wil lieren. Welke lijn is dan het beste? Ik zoek eigenlijk gewoon een allround lijn, ik hoef er gaan grote prestaties mee te halen!

Nog een kleine update:

Intussen is mijn schoonvader bezig een super handig karretje onder de lier te bouwen, zodat deze nu goed te vervoeren is!

Laatst bewerkt door een moderator:
Een speedline van 1.3 mm en 400 meter lengte is een goede allround keus.
Bedankt weer!

De chute ben ik wel uit, maar de lijn begrijp ik nog niet helemaal.

Laten we zeggen dat ik straks de Graupner Mini Nimbus ermee wil lieren. Welke lijn is dan het beste? Ik zoek eigenlijk gewoon een allround lijn, ik hoef er gaan grote prestaties mee te halen!

Sorry maar met deze keuze kan ik het niet helemaal eens zijn ............

Wanneer hoofdzakelijk 2 meter zwevers en ander "licht" spul gelierd gaan worden zou ik gaan voor max. 1 mm dikte. De lier lijkt redelijk stevig en een dunnere lijn is wat elastischer waardoor de krachten van de lier niet direkt overgedragen worden op de toestellen.
1 mm geeft dus wat meer instant "smoothness" .

Sorry maar met deze keuze kan ik het niet helemaal eens zijn ............

Wanneer hoofdzakelijk 2 meter zwevers en ander "licht" spul gelierd gaan worden zou ik gaan voor max. 1 mm dikte. De lier lijkt redelijk stevig en een dunnere lijn is wat elastischer waardoor de krachten van de lier niet direkt overgedragen worden op de toestellen.
1 mm geeft dus wat meer instant "smoothness" .
Arno,

Je hebt gelijk, beter een dunne lijn.

Maar met een dikkere lijn gaat het best.
Wij lieren 2 m kisten ook met een 1,5 mm lijn.
Het kost wat meer moeite en ervaring om rustis te kunnen starten, maar het ergste wat er tot nu toe bij 'verkeerd' is gegaan, is dat je na 30 m met een looping er vanaf springt. En tja, dan ben je binnen 30 sec. weer beneden ...

Het kan dus wel.

Dirk.

Arno,

Je hebt gelijk, beter een dunne lijn.

Maar met een dikkere lijn gaat het best.
Wij lieren 2 m kisten ook met een 1,5 mm lijn.
Het kost wat meer moeite en ervaring om rustis te kunnen starten, maar het ergste wat er tot nu toe bij 'verkeerd' is gegaan, is dat je na 30 m met een looping er vanaf springt. En tja, dan ben je binnen 30 sec. weer beneden ...

Het kan dus wel.

Dirk.

Ligt er ook aan wie hem bediend en met een lichte of zware voet ;)

Grt Lyckele

Die 1mm noemde ik omdat vlgs mij de TS weinig tot geen ervaring heeft met lieren. 1 mm is dan een veiligheidje ...... :yes:

Zeker kun je ook lichte modellen met wat zwaardere lijnen oplieren maar daar is een beetje ervaring en
een licht voetje voor nodig ;).

nog ff een andere waarschuwing betreffend je lijn Japie; op de meeste plekken worden dikkere lijnen gebruikt omdat die wat langer meegaan. En nee, ze worden niet in de lucht kapot getrokken maar meestal beschadigd (op de grond) wat de levensduur van de lijn niet ten goede komt :rolleyes:

Back