Her-ingebruikname oude motorlier

Hoe krijg ik in vredesnaam de lijn netjes op de lier gerold? Moet hij tot 't einde netjes links/rechts gaan?
Als de trommel recht is (en daar ziet het op de foto's wel naar uit), is het enkel een kwestie van netjes haaks op de lierlijn opstellen. Als de lijn links oprolt, staat hij scheef met de linkerkant dichter bij de keerrol, en andersom. Dat kan een kwestie van 5 à 10 mm zijn.

Op het eind van het inlieren zou je wel een beetje een ophoping aan een kant kunnen krijgen.

Hoe ging het lieren verder?
Je hebt kennelijk tenminsste een poging ondernomen ...

Gr. Dirk.

Als de trommel recht is (en daar ziet het op de foto's wel naar uit), is het enkel een kwestie van netjes haaks op de lierlijn opstellen. Als de lijn links oprolt, staat hij scheef met de linkerkant dichter bij de keerrol, en andersom. Dat kan een kwestie van 5 à 10 mm zijn.

Op het eind van het inlieren zou je wel een beetje een ophoping aan een kant kunnen krijgen.

Hoe ging het lieren verder?
Je hebt kennelijk tenminsste een poging ondernomen ...

Gr. Dirk.

Beste Dirk!

Ik heb nog geen poging ondernomen. Het gaat mij er nu om, om de lijn van de EMC-Vega rol/haspel op de liertrommel te krijgen. Zegmaar de eerste keer oprollen dus. Of zet je de lijn pas op de lier bij de eerste ingebruikname?

OK, nu snap ik je.

Het beste is de lijn met een mastworp om de trommel vast te leggen. Een gewone knoop mag ook, maar met een mastworp komen er minder knikken en bobbels. Niet te los, maar loei strak is ook niet nodig. Daarna met een stukje tape nog wat fixeren als je denkt dat het nodig is.
Als je de lijn nooit helemaal afwikkeld (10 wikkelingen laten zitten) is zelfs een knoop of tape niet nodig. Gewoon een keer rond en dan een paar keer eroverheen wikkelen.

Gr. Dirk.

Okee Dirk, dat heb ik gedaan, maar als ik dan gas ga geven om de lijn op te rollen gaat ie een keer of drie mooi heen en weer, maar daarna gaat de lijn zich ophopen aan één kant!

One-Way Bearing...

Zo!

Afgelopen zondag in Ootmarsum mijn eerste motorlier ervaring gehad. Dat beviel zo goed dat ik mijn oude opknap motorlier toch ook bruikbaar wil gaan maken. Lijn en alles zit er op, en een poosje terug ook al een teststartje gemaakt met een oude schuimzwever.. Beviel niet zo goed, want de lier kan alleen vol gas en met klikkend gas geven schiet gelijk de lijn van de haak. Ik ben er gisteren achter gekomen hoe dat kan! De lier van Gerrit heeft aan het as-einde een one-way-bearing zitten die vast of open te draaien is. Daardoor is het tijdens het lieren voor de trommel niet mogelijk om de lijn te vieren. Hij kan maar een kant op draaien, de andere kant op blokkeert het lager de draai van de trommel. Zegmaar een soort terugtrap-rem :D

Nu eens even goed naar mijn lier gekeken, en volgens mij is mijn as-einde voorbereid om een dergelijk lager op te zetten.

Nu de hamvraag. Hoe ga ik in vredesnaam aan zo'n lager komen? Iemand die me daar mee kan helpen?

Foto's van het as-einde (20mm as)

lier_as_eind-1.jpg

lier_as_eind-2.jpg

De bedoeling is dat als de trommel niet terug kan draaien, de spanning op de lijn blijft, ook bij niet gas geven, en dus de lijn niet van de starthaak springt.

SKF en INA hebben ze gewoon in hun programma. Ik heb al even gezocht op de internetpagina maar kon ze zo snel niet vinden. Misschien is de kortste klap een telefoontje naar een van beiden.
Max

Bedankt voor de tip van die bedrijven. Ik heb ze gemaild en het probleem uitgelegd. Ik hoop dat ze iets in het assortiment hebben!

anti terugloop

Hi

Je hebt een beetje meer nodig als een alleen maar een "one way bearing" .....
Je moet imers ook je lijn afrollen; is wel zo handig .

Inderdaad worden meestal deze lagers gebruikt bij lieren, echter deze lagers zitten in een messing of bronzen huis wat geklemd kan worden om de buitenring van het lager. Zet je de klem vast, kan het lager maar in één richting draaien ( en dus ook de trommel van je lier), los je de klem gaat de buitenring van het lager als het ware in dat bronzen huis draaien.
En dat is wel zo handig om de lijn weer uit te rollen :rolleyes::rolleyes:

Hi

Je hebt een beetje meer nodig als een alleen maar een "one way bearing" .....
Je moet imers ook je lijn afrollen; is wel zo handig .

Inderdaad worden meestal deze lagers gebruikt bij lieren, echter deze lagers zitten in een messing of bronzen huis wat geklemd kan worden om de buitenring van het lager. Zet je de klem vast, kan het lager maar in één richting draaien ( en dus ook de trommel van je lier), los je de klem gaat de buitenring van het lager als het ware in dat bronzen huis draaien.
En dat is wel zo handig om de lijn weer uit te rollen :rolleyes::rolleyes:

exact, dat heb ik nodig :-)

Zo heb ik het ook uitgelegd in de mail naar die bedrijven.

exact, dat heb ik nodig :-)

Zo heb ik het ook uitgelegd in de mail naar die bedrijven.

Maar het lagerhuis met kleminrichting zul je toch zelf moeten (laten) maken en dee bouw van je lier bekijkend, daar waar die as uitsteekt is dat niet zo heel erg makkelijk ............. Daar is het nodige draai en freeswerk nodig schat ik zo :confused:

Nog een tip

In de nederlandse F3B wereld is een Mijnheer Jan van Esch actief. Jan bouwt of in elk geval bouwde lieren voor de nederlandse vliegers. Ik schat zo dat Jan je kan helpen aan een kogellager en misschien ook wel aan een klemplaat voor dat lager wat je zo tegen jouw lier aan zou kunnen schroeven.....
Een adres of telefoonnummer heb ik niet voor je (hij woonde meen ik in Boxtel). Zul je zelf moeten speuren. Probeer het anders eens via Jeroen S(mits); die is ook actief hier op het forum

Laatst bewerkt:
Even een kick:
Ik heb contact gehad met de heer van Esch, echter op den duur niets meer van gehoord. Ik vind het ook vervelend hem lastig te vallen met een lier die niet eens van hem is. Dus toch nog eens verder gezocht....

Eureka!
Ineens kwam ik dit tegen:
newbrake.jpg

Dat lijkt me een niet al te moeilijk na te bouwen remsysteem! Ik ga dat maar eens proberen, in een poging de lier voor mij toch bruikbaar te maken!

Inmiddels is deze lier clubbezit geworden. Daar kunnen we er veel meer plezier mee hebben. Het terugloopprobleem is inmiddels professioneel getackeld door een clubgenoot. Hulde! Wat een beetje afkijken bij Gerrit's lier wel niet kan opleveren ;) Elektrisch gaat de lier ook gereviseerd worden. Wordt een top apparaat!

nypequre.jpg

une8ube9.jpg

lier

full
d
dit is een eigenbouw lier 20 jaar oud
en nog altijd werkende

met anti rotatie lager en rem. lijn 1.2 mm 800 meter , zwever 4.40 meter probleem loos

Laatst bewerkt door een moderator:
Back