herbouwverslag MRC Buffalo

vandaag me een beetje bezig gehouden met de achter as :)

DSCN3995.jpg

het hele ding aan stukken gehaald. bij deze zat het tandwiel verlijmd aan 1 helf van het diff, meteen los gehaald. dus als dit deeel een keer versleten is, word ie vervangen met een RVS tandwiel :)

DSCN3997.jpg

de her-opbouw ervan. heb er vet voor aandrijfassen in gedaan, zou perfect moeten werken)

DSCN3996.jpg

(dit vet dus ;) )

DSCN3998.jpg

de achteras weer gemonteerd in elkaar. werkt nu weer mooi soepel (voor zover dit mogelijk is met rechte tandwielen)

DSCN3999.jpg

heb ook de ketting weer helemaal gangbaar gemaakt. en de lagers van het differentieel. dat was het eerst maar weer eens van mijn kant:)

vraagje trouwens, zou een normale maat motor op zo'n auto passen? of kom je dan in de problemen qua ruimte (ivm die ketting)

Mooi mooi.
De plastic onderdelen zijn bij mij blauw, dus als er nog een grijze waas op zit, dan valt het minder op. En trouwens: ik wil alles proper en netjes, maar moet niet glimmen, want wil er toch mee rijden. Na 1 ritje is het meeste om zeep (dat eerste ritje is al eventjes geleden trouwens,...)
Stuurstangen en differentieel zien er analoog uit, alleen weet ik eigenlijk niet meer hoe die stuurstangen erin zaten bij mij, in elk geval hebben ze aan elke kant een zeskant ipv een dogbone. Zwak punt naar ik hoor. Het diff huis iw wel in alu. Ik vind dat diff enorm zwaar, maar ook rubuust. Is toch mooi principe? Onverwoestbaar denk ik. Kettingtandwiel is bij deze in staal. Ik heb een PB alpha (waar de MRC buffalo op gebaseerd is, maar dan on road). Erg vergelijkbaar diff, maar dat tandwiel in kunststof. Die heb ik toen afgegoten na herstelling van de origineel. Vond ik er niet echt slijtvast uit zien.
Schokdempers zien er identiek uit, heb ze toen ook schoongemaakt en opnieuw gevuld. Dat werkt wel maar zo denderend werken ze toch niet... En de zweten nogal veel bij gebrek aan dichting.
De draagarmen zien er bij jou wat beter uit denk ik, al hoop ik dat de boutjes bedoeld als assen geen schroefdraad hebben over hun volledige lengte? Anders zullen je draagarmen al wel wat uitgesleten zijn zeker?
Hoe zit dat met die aangepaste stuiver? Bij mij is dat gewoon een stukje afgeplatte draadstang min of meer met gaatjes in. Dit lijkt mij iets eleganter.

Ivm de motor, ik had een oude werkende, dus dat was geen probleem. Maar heb het wel eens uitgeprobeerd met een moderne protech die ik staan had. En het ging niet , inderdaad door de ketting. De koppelingsklok kwam niet ver genoeg. Maar bij een andere motor kan dat anders zijn, uit te proberen of maten op te vragen.

Laatst bewerkt:
gisteren een motortje gehaald :)

DSCN4012.jpg

DSCN4010.jpg

DSCN4011.jpg

Een 3.5 cc Force motortje. ok, de motormount zit nogin de weg van de ketting, maar niets wat niet op te lossen valt. (aka, een stuk van die mount weg halen)
Motortje (inc koppeling, uitlaat en K&N Filter heeft met 35 euro gekost, dus mij hoor je niet klagen :D )

DSCN4013.jpg

Dit worden de nieuwe assen voor de draagarmen. wertk perfect, en is ook mooi slijtvast.

hoewel, ik moet eerlijk zeggen, ik vraag me af of deze 3.5cc mischien niet een beetje teveel geweld is voor het oude plastic etc. mischien kan ik deze beter in m'n hpi MT zetten, en die .15 Nitro Star in deze auto.

Laatst bewerkt:
Geen geld voor het motortje. Hopelijk werkt deze ok.
Ik denk niet dat de motor te zwaar is, maar even omwisselen voor de zekerheid kan zeker geen kwaad.
Anderzijds: de auto is erg zwaar vind ik, ik denk dat iets meer geweld geen overbodige luxe is om hem aan het rijden te krijgen.
Ik gebruik daar ook vaak nagels voor. Vaak juist goede maat, sterk, goedkoop en makkelijk te vervangen.
De kap is al een tijdje klaar van de mijne maar had nog geen tijd om foto's te plaatsen. Misschien deze week.
Had wel al een redelijk groot probleem om op te lossen: bij een botsing (zelfs redelijk licht) buigte de bodemplaat vooraan enorm. Heb hem al 2 keer recht geplooid. Ik ga dus proberen alles stijver te maken zodat de bumper meer kan opvangen. Anderen moeen daar toch ook last van (gehad) hebben?
Later meer..

met die kunststoffen bumper gemonteerd heb je een behoorlijk grote arm tov de chassisplaat. als je die er af haalt gaat het al een stuk beter:) (mja, dan zit je natuurlijk met het probleem dat de kap beschadigd zou raken bij een crash. ) wat je dus wel zou kunnen doen is een kleinere bumper monteren. of natuurlijk verstevigingen aanbrengen aan de binnenkant op de chassisplaat

ja de bumper lijkt een grote arm, maar is een erg flexibele plaat. Zonder zou het plooien nog veells erger zijn. En een bumper is een must bij zo'n dingen vind ik. De bumper veert nog wat, anders is de schock veel groter.
Verstevigen chasisplaat zit eraan te komen, maar nu geen tijd spijtig genoeg...

Hierbij eens wat foto's van de afgewerkte kap. Hopelijk blijft deze min of meer ok. Sterk is ze wel, alleen zit ze erg dicht ter hoogte van de uitlaat, normaal zit er daar geen. Bij een eerder testje begon deze al te smelten bijna..

Op de geschuurde abs kap heb ik dus herstellingen gedaan met fijn glasweefsel en epoxy. Aan de binnenkant verder niets gebeurd, de buitenkant is wel verder afgewerkt met polysterplamuur. Het glasweefsel ligt op de meeste plaatsen in een laagje of 3-4. Ik wilde er geen superstrakke, spiegelgladde kap van maken, omdat bij het rijden dit toch snel verdwijnt.
Wel paar laagjes spuitplamuur en primer. Dan in heel dunne nevellaagjes geel erop. En dan nog eens hetzelfde met blanke lak.
De strepen zijn strookjes van zelfklevende folie voor autobeletteringen en zo denk ik. Deletters zijn gewoon van die zelfklevende lettertjes.

Misschien beplak ik de zijkanten ook nog met zwart (met een nummer in uitgesneden of zo) want die kanten worden erg snel vuil. Ik heb hem geel gespoten omdat hij origineel toen ik hem kreeg ook geel was en vond het wel ok. Alleen past het minder met de blauwe kunststof onderdelen, maar goed, niet zo erg. De strepen vind ik gewoon nice. Op de juiste kap zijn race strepen wel ok vind ik.

De kap vanbinnen: ter hoogte van de uitlaat is er alu tape geplakt. Doe ik met mijn andere kappen ook en voorlopig met goede resultaten. De rasters in de ramen zijn zwart gespoten en in gelijmd met zwarte lijmkit.
Wat erg vervelend is bij zo'n model, is dat je de spoiler er altijd uit moet nemen om de kap er af te halen. Trouwens de kap zit achteraan eigenlijk niet vast met bodyclips, gewon over bodyposts geschoven waar ook de spoiler in zit.

Rechtplooien van het chassis na een ritje met botsing. Vandaar dat een versteviging erg nodig is. Dit heeft wel wat kracht nodig en lijkt mij niet zo gezond voor het chassis en zo.

Deze foto's zijn al weer van een paar weken terug. Hopeljk kan ik er binnenkort nog eens mee verder.
Ben wel een startbox aan het maken waar oa deze buffalo op past, want door die immense achterwielen past die niet op een andere. Nu probeer ik een startbox te maken die geschikt is voor al mijn auto's. Hij is helemaal uit aluminium, maar daarover later misschien meer.

haha, ik heb echt letterlijk dezelfde uitlaat. (alleen zit die nu op m'n MT :P )

ziet er trouwens erg mooi uit.

de motor word niet extreem warm. de vinnen stonden zo toen ik hem kreeg, heb tot nu toe nog geen reden gehad om het los te draaien, dus heb ik het zo laten zitten. Ik heb alleen geen idee hou oud deze is.

ben vandaag wel een redelijk eind verder gekomen met die yu'can. de motor zit gemonteerd, het tankje (is wel erg klein bij nader inzien) op 1 gaatje na. gas/ram servo zit er in, en de link naar de carburateur zit er in. de rem, de voortrein (boutjes vervangen door assen), de uitlaat en de stuur servo. dan zou ie in het princiepe de eerste rit kunnen maken. (ik zal kijken of ik morgen een paar fototjes kan plaatsen:)

kleine update:

DSCN4044.jpg

De motor op de plek, de servoplaat gemonteerd, de stuuring aangesloten. gas servo zit aangesloten (voor de rem moet ik morgen nog even een spaak verbuigen)
dingen die nog gedaan moet worden zijn:
-Body mounts (om de body vast te zetten, achter zit het dus al bijna klaar)
-Rem linkage.
-fuel filter
-ontvanger op een mooie plek monteren (inc schakelaar en accu)
-uitlaat monteren (weet nog steeds niet zeker hoe ik dit dus ga oplossen :( waarschijnlijk gaat deze toch achter uit de kap komen of zo :( )
-de asjes in de voortrein vervangen (zitten nu nog van die boutjes in, moeten nog asjes worden)

DSCN4045.jpg

DSCN4046.jpg

De kap heeft (zoals te zien) wel wat aandacht nodig. Ik wil alleen niet die stickers verliezen. (ik vind hem er zo echt gaaf uitzien,.. en de meeste van die stickers ga ik nooit weer vinden of zo)
dus maar even kijken hoe dit op te lossen valt. iig de kap van binnen nog verstevigen, met glasvezel denk ik.

Nu al mooi werk! De kap is inderdaad wat slordig gedaan. Die stukken uit de linkerkant zijn waarschijnlijk voor een uitlaat geweest? Misschien kun je daarvan profiteren? Het tankje is inderdaad erg klein.. komt dat uit een 1/10? Eventueel kun je deze achterop zetten om plaats te geven aan de uitlaat. Dat wordt een beetje puzzelen.
Is de kap uit rood ABS? Als het in de massa gekleurd is, dan heb je wel wat opties: kunt geleurde stukjes erbij leven en van binnenuit verstevigen.
Is de bodemplaat bij jou helemaal vlak of is het voorste deel wat gebogen zoals bij mij? Ik ben mij namlijk aan het afvragen of dit de bedoeling is.
Heb een een versteviging gemaakt voor de stijfheid te verbeteren, maar moet nog afwerken. Ik neem dan wel wat foto's.
Komt er nog een bumper aan bij jou?

nee, ik ga er geen bumper op zetten (ik vind die echt lelijk) wat ik mischine wel ga doen is van stukjes alu buis een bumpertje maken.
en ja, de voor (en achterkant) van mijn chassis staan omhoog.

het tankje achterin monteren gaat niet lukken, want daar zit m'n uitlaat nu al. heb een uitlaat van een 2.5cc motortje (kyosho) gepakt, en deze kon ik mooi naar achteren wijzend onder de kap vast zetten. met een siliconen tuit er op, zodat de 'uitgang' van de uitlaat achter in het midden voor de chassisplaat uitkomt. (ik zal er wel eens een foto van sturen ^.^ ) Hoewel, Ik weet niet zeker die motor en uitlaat wel samen kunnen werken... aka, meot ik nog proberen :x

Die kap is idd van rood plastic. en ik ben aan het kijken naar mooie stickers als vervanging voor de stickers die er nu op zitten. (op de beschadigde plaatsen) in de locale MB zaak hebben ze me aangeraden om de kap te verstevigen met glasvezel. ik denk dat ik deze raad ga opvolgen. (heb er trouwens wel een 2e kap bij, nieuw, is alleen een ander model, en vind ik jammer genoeg niet echt mooi)

Ik he de bumper wat afgerond en breed gemaakt, vind het wel bij de auto passen zo. Zonder vond ik ook mooier, maar een bumper is ect nodig, de ophanging van de voorwielen is niet zo robuust en anders raakt de kap meteen beschadigd. n mijn doel is toch van ermee te rijden.
Als die uitlaat idd past, dan zou het wel een mooie oplossing zijn! Let wel op, je hebt wellicht 3 bochten naar je uitlaat, in principe is dat waarschijnlijk te veel om goed te zijn.
Glasvezel kan ik inderdaad aanraden aangezien ik het ook zelf gedaan heb, en ook gaten gevuld, kap vergroot,...
Welke kap was er nog bij?

inderdaad de andere is cooler
Vanavond nog eventjes gereden nadat ik een versteviing gemaakt had voor dat doorbuigprobleem.
Ter hoogte van de uitlaat smelt de kap toch wel een beetje. Ik zal waarschijnlijk een stuk moeten uitknippen ter hoogte van de uitlaat. Spijtig, maar ja, zo is het ook niets.
Motor draait ok, maar echt een krachtpatser is deze voorlopig nog niet. Misschien met nog wat afregelen. Problemen bij klimmen in toeren en stationair moet hoog staan anders valt hij stil....

Laatst bewerkt:
Hierbij het plaatje om de voorkant stijver te maken. Probleem is dat er nergens plaats is voor een recht plaatje of stang. Dan maar zo: in vorm gebogen, geklopt en geplooid. Uitsparing voor de servosaver.
Nog niet mee gereden, maar lijkt mij ok.

Ben wanneer het past bezig met een volgende, wordt maar weer eens een nieuw topic. Niet dat ik zo veel lezers heb...
Binnenkort misschien nog maar eens rijden met deze buffalo en kijken hoe het gaat.

Back