Hercules C130 4x40cc

Hallo

Ik heb nu tien jaar niet meer gevlogen en om weer te gaan vliegen heb ik een leuke beginners kits gekocht.

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Ging eigenlijk op pad om en motor te kopen maar de vorige eigenaar had deze mooie niet afgebouwde c130 te koop. Dus maar besloten om een lang gekoesterde wens door te laten gaan.

img0247680.jpg

4x maal een 40cc

wordt nog een heel project om af te bouwen

4 servos flaps
2 servos rolroeren
2 servos hoogte roer
4 gas servos
1 servo richting
landing gestel besturing gaat nu via een schroef spindel
1 servo voorwiel besturing
laadklep
verlichting.

ik heb een futaba 8fg 2,4 zender set hoe zouden jullie dit aan sluiten?

dacht zelf

flaps via y kabels = 1 kanaal
rolroeren via y kabel = 1 kanaal
buitenste motoren y kabel 1 kanaal
binnenste motoren y kabel 1 kanaal
richting ykabel samen met de servo voor het voorwiel. Alleen deze wil ik uitschakelen als het wiel is in getrokken, nog geen idee hoe dit te doen. = 1 kanaal
hoogte roer 2 servo met y kabel = 1 kanaal
laad klep 1 kanaal
onderstel 1 kanaal.

Kom ik alleen een kanaal te kort voor de verlichting en een loskoppel funtie om eventueel iets te gaan droppen.

mischa

Laatst bewerkt:
Ha, coole bak!!! Erg mooi. Niet echt makkelijk te vervoeren, maar wel stoer.

Waarom niet gewoon de 4 motoren op 1 kanaal? En volgens mij moet je bij Futaba voor de linker en rechter airleron allebei een appart kanaal gebruiken, dan kun je ook aileron differential instellen. Als je ook nog een laadklep en verlichting wilt gebruiken, dan ben ik bang dat je kanalen te kort komt.

Is het een idee om het neuswiel te sturen met kabels? Als je het dan in klapt, staan de kabels niet meer onder spanning en draait het neuswiel niet meer.

Succes met de bouw!

Ja ja...jij noemt dit een "beginnerskistje"....haha.
Vraag mij af hoe groot een kist is voor de gevoderde vlieger?????
Maar moet toegeven tis wel een toppertje...succes man.

OZo da`s een leuk modelletje.

Daarbij valt onze 3mtr Herky zelfs bij in het niets :roll:

Wat betreft je instellingen zeg ik Jeti ;-)

Haha, zou gewoon alle motoren ook via 1 kanaal pakken.

Neuswiel uitschakelen zou je kunne doen door het toepassen van een microswitch zodat de aansturing naar de neuswiel servo onderbroken wordt.

Dan kom je al een heel eind.

Succes.

Grt,
Berto.

beginners kistje was meer een grapje.

De vorige eigenaar heeft er nog een eerder gebouwd en gaf mij de tip om de twee buitenste motoren bij landen uit tezetten aangezien anders de snelheid tegroot is.

is er voor 2,4 fasst systeem ook een multy switch module?

berto ik heb net deze zender set aangeschaft dus zal niet zo snel over stappen naar jeti. maar je weet nooit.

we kunnen mooi eens een keer smaen gaan vliegen hier op de hei met biede herky birds.

kabels voor het neus wiel ze ik wel zitten lekker eenvoudig.

het is alleen wel van de belang dat de voorwielen rechtdoor staan bij het intrekken.

zal binnenkort wat meer foto,s plaatsen.

mischa

Buitenste motoren uit tijden sd elanding is natuurlijk geen gezicht :noo:

OF de kist moet verder achterover, en dat kan ie best, of goede flaps inbouwen.

Haha, dat Jeti is een mooi pestertje, maasr dan had je in ieder geval genoeg mixmogelijkheden gehad ;-)

Ik ben ervoor in maar moet dan nog wel even de kist weer opbouwen :roll:
En is die 100mtr wel genoeg voor je om te landen :roll:

Als je het neuswiel bestuurd met kabels dan hoef je ook geen mixer of microswitch te gebruiken.
Je neuwsiwl wordt gecentreerd door een veer en zou altijd rechtuit moeten gaan staan ook al heb je iets uitslag tijdens het intrekken.

ik denk zelf dat het ook wel gaat met de vier motoren. Er ziten 4 grote flaps in.

op de hei zien we dan wel anders een keer ergens naders.

veer is een goed idee. soms is het zo simpel en denk ik in te moeilijke oplossingen.

mischa

ja 100 meter is wel kort.

ach we zien wel voorlopig vliegt deze nog lang niet

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
haha, bijna elke modelbouwwinkel heeft raket motoren......
prima voor "jet assisted take off".

nou ben ik niet jaloers aangelegd!!!!
Maareh ik wil ik wil ik wil ik wil ik wil!!!!

red dankje wel voor het compliment.

ga eerst een tijd weer vliegen met gewone kisten om weer het gevoel terug te krijgen en de vooral de zekerheid.

heb voor ik ben gestopt 10jaar geleden f3j gevlogen. en het is zeker wel 15 jaar terug voor brandstof kisten.

twijfel nu heel erg over de kleur. wil graag een civiele uitvoering.

de blue angels kleur is wel leuk maar ik wil ook schaal bouwen en vindt dan een andere kleurstelling minder speelgoed lijken.

mischa

...richting ykabel samen met de servo voor het voorwiel. Alleen deze wil ik uitschakelen als het wiel is in getrokken, nog geen idee hoe dit te doen...

Fail-safe schakeling maken, zodat het wiel rechtuit stuurt als het geen signaal krijgt. Microswitch in het intreksysteem van het voorwiel, dat bij intrekken het signaal van de ontvanger naar de servo onderbreekt. Eenvoudig.

Hoeveel gaat het beest vliegklaar wegen?

Succes, en veel foto's posten, graag!

Hugo

Hercules c130 4 x 40cc

Hallo Hugo

fail save gaat toch via de ontvanger of zijn er ook servos mate failsave?

mischa

Laatst bewerkt:
gewicht heb ik nog geen idee van zal eens de spullen los gaan wegen.

ja die auto,s zijn van mij en die bouwen wij.

ben dagelijks met grote modelbouw auto,s bezig.

weet niet of dit mag maar kijk maar eens hier www.speedon.nl

is mijn bedrijf.

Laatst bewerkt:
De meeste failsaves die ik ken zitten tussen de ontvanger en de servo. Als er dan geen stuursignaal van de ontvanger naar de gaat, neemt de failsafe over. Vandaar. En ik wil graag een T70.

Hugo

Back