Hercules C130 4x40cc

Ik lees 4x40cc benzine, en een post van Alexzzz er achter aan, ik denk; dat wordt 3D vliegen met een Hercules!

Hahaha, dat zou wat zijn:mrgreen: Zijn overigens dus 19 jaar oude motoren, ik denk dat de membramen in de carb wel ernstig aan vervanging toe zijn, maar dat is een kwestie van proberen...... De motoren in kwestie zijn vrij zwaar en hebben relatief weinig vermogen als je ze vergelijkt met modernere +/- 40cc motoren, maar voor een schaalkist (en dan 4x) zal het wel goed gaan komen.

Moet lukken vanaf Ede toch :D
Kunnen we het meteen filmen :yes:

En anders gaan we het proberen op Rozenburg hebben we 200 mtr tot onze beschikking ;-)

Jij ziet weer allemaal beren, wie zegt dat ik het heb over gastvliegen?!?!?!?!?

Ik werp me wel op als testvlieger ;-)

Daar kun je het over hebben tot sintjuttemis............................. :roll:
Veranderen kan je daar toch niets aan :D

Daar kun je het over hebben tot sintjuttemis............................. :roll:
Veranderen kan je daar toch niets aan :D

Ik denk dat het bestuur (waar ik zelf deel van uitmaak) van de EMCR niet blij zal zijn met een dergelijke omzeiling van de regels, dus stoer roepen dat daar niets aan te doen valt zou ik nog even achterwege laten. Maar dit topic lijkt me niet de juiste plek om dat te bespreken, waarschijnlijk komt het niet eens aan de orde.

Helemaal mee eens, terug naar deze geweldige kist.

Zie ik je binnenkort een keer op de hei Mischa?

Mooi dingetje.

Met 4x40cc zal hij best wel leuk klinken.

Al zijn die turboprops ook wel erg mooi

Laatst bewerkt door een moderator:
leuke disccusie zo.

Ik denk dat ik wel zie waar deze kits gaat vliegen nog geen idee,

En berto ik bel je binnenkort om een keer aftespreken. Heb nu weer drie kisten bijna vliegklaar dus kan er weer tegen aan.

de motoren zijn erg netjes en ik verwacht zelf dat deze het gewoon doen anders is het ook geen probleem om ze weer aan de praat tekrijgen. Motoren zijn mijn werk :cool:

daar was ik weer.

Ik heb dus 4 40cc 3w motoren voor deze kist. Nu heb ik het idee dat dit zwaar over powered is.

Ik hoor graag van jullie wat een andere goed set up zou kunnen zijn.

mag benzine of elektro zijn
ja het mooiste is 4 maal een turbo prop. maar daar heb ik helaas geen budget voor.

mischa

hallo Jan

die had ik al gelijk bekeken toen jij deze net online plaatsen.

ben benieuwd naar andere meningen en ideeen.

sta wel open voor iets anders dan vier gewone motoren.

mischa

Hoi Mischa.

Wel een heel mooi vliegtuig.

Even over electro.
Nu kwam ik van de week op een ander forum iets leuks tegen.
Dit gaat helemaal tegen mijn wil in als electrovlieger.;)
Maar het verhaal is wel juist.
Spreek uit ervaring met de beech die maar 2 motoren heeft.
Het is wel engels.

The main reason for going electric was to allow us to fly on a scalediameter 3 blade prop. Initial tests were done on an H-200/6motor......this ran at a higher rpm (151 rpm per V as opposed to 110 rpmper V of the 200/8) and pulled significantly more current that we wanted.The 200/8 motor was substituted and we measure 257A at full power with anrpm IIRC around 4,500.
Cruise power settings were lower, somewhere around 2/3 power. A flightduration of between 6 and 7 minutes was achieved with a 'safe' 25%capacity left in the cells after taxi back. Go too much lower than thisand you run the risk of cell damage.....not an option with such expensivepacks.

Further experimentation was required on props & pitch to get a cruisepower setting closer to the 1/2 throttle point that would give us longerduration........considering the cost of the set-up, 6-7 minute in myopinion was pretty poor.

Charging was an issue......the packs could be charged at 13.5A...findingcharges to do this isnt easy........more so running 3 all together!!!! Youideally need to run these off mains power as a 12v system won't last 5minutes charging at these currents.

For me......I wouldn't go down this route. In my opinion, it's still not'proven'........with a gas motor, we can pick a motor, pick and prop, addfuel and we're 99% sure what sort of performance and duration we're goingto get. This is the case with smaller 'club size' electric models, but Ipersonally don't think thats the case on the VERY large set-up's. There isstill experimentation required on cell count & prop size........and buyingmultiple pairs of 28"-30" props which is what the 150's swing doesn't comecheap.

Just my 2p's worth.................(it can be done, but it sure aintsimple!!!)

Doe er mee war je wil.
Er zit een kern van waarheid in.
En zie dat bij dit project ook gebeuren.
Kik niet naar de cijfertjes.

Groeten Han.

Back