Herkansing : Bouwverslag Graupner Mini Nimbus XL

Zo.

Bij deze maar weer een nieuw project. De KA6 moet maar even wachten.....Secondelijm stond in Bergeijk met zo'n E-NORM-E grijns te vliegen met de asw van Huey, dat ik dacht...laat ik nu eerst de Nimbus oppakken en afronden. Deze bus komt geloof ik via Japie, Terence en Serge bij ons terecht...maakt niet uit. In ieder geval heeft de kist in de afgelopen jaren veeeeeel op de kast gelegen en geen meter gevlogen. En dat kan natuurlijk niet !

Bij deze stap 1, het draadje starten. Ik kom net bij Berrie vandaan en heb hele mooie dingen in mn handen gehad :-) natuurlijk ook aan hem gevraagd wat nu wijsheid is bij het bouwen van deze nimbus.

Uitgangspunt is dat de zwever ipv 3.4 m een spanwijdte van 3.8 meter krijgt. Vraag me niet waarom, maar dat zit nu eenmaal in m'n hoofd. Omdat we met zn 3en redelijk beginners zijn in zweefland lijkt me een all-round en bijdetijds profiel voor de vleugel wel ok. Ik denk na discussie met Berrie en een middag zoeken op inet : RG-15 http://www.aerodesign.de/profile/profile_n.htm#rg15

Berrie is bij deze overigens gebombardeerd tot "trusted advisor" voor dit project, dus alle technische zaken en opmerkingen mag hij beantwoorden :-)

Geen balsa vleugel dit keer, snijden uit schuim, daar hebben we ervaring mee. Indekken met balsa, en als we het rond de 3kg kunnen houden dan kan het nog omhoog aan mijn elastiek.

Verders;

klepjes 158
Ailerons
Sleephaak / elastiekhaak
mooie stickers
[edit]Gummi pilot met zwarte stick...lang en hard knijpen( Uh!) En zonder zweefpetje (want daar kan Huey niet tegen :D)
?

Ik zie nu al de grijns van s-lijm na de maiden van deze kist. Ik zeg ; go !!

1_Aankoop-1.jpg

a2395587-105-Mini%20Nimbus%20004.jpg

Idd...dat petje.....

Laatst bewerkt:
Zo. En hierbij het eerste abbo-tje. Moge deze kist net zo'n succes worden als de ASW !!!

Iets in mij zegt dat dat wel gaat lukken. Ik hoop dat het snel 2 juni is. :p

En wat vullen we in bij het vraagteken.....mss toch de duitse vlag dit keer ? ;)

Laatst bewerkt:
Overigens heb ik de DVD's over zweven en alles wat erbij komt kijken van Bikkel Berrie mogen lenen. Huey, Slijm en ik worden nog eens echte zweefkreks !

Best heel erg weinig, zelfs.

Ik heb eens een Lastdown XXXL gevlogen. Ook erg kort staartboompje. Eigenlijk wil je dat niet....

Ik denk toch een ander profieleke te moeten adviseren, gezien het te verwachten modelgewicht/vleugelbelasting en afwezigheid van flaps:

S 3021
Vielleicht mit einem ClarkY 10% vergleichbar. Diesen gegenüber ist es leicht überlegen. Ich selbst habe das S3021 weder gebaut noch geflogen. Es ist kein Klappenprofil (Index in der Tabelle: K), aber man kann durchaus Wölbklappen einbauen, die Wirkung ist ganz ordentlich. Für Freizeitmodelle der 2,5m Klasse ist das S-3021 das Profil, das das bringt, was die Piloten eigentlich vom E-205 erwarten.

Das S3021 wird gerne bei Scale-Großseglern mit extrem großer Flügelstreckung als Außenprofil verwendet und hier hat es sich absolut bewährt. In dieser Hinsicht ist es mit dem Gö-795 vergleichbar, was für denselben Einsatzbereich verwendet wird. Aufgrund der etwas spitzeren Profilnase halte ich das S3021 für etwas besser. Bei derart hochgestreckten Flügeln braucht man in den meisten Fällen einen Turbulator auf der Profilunterseite vor dem Querruder. Wenn man das beachtet, hat mein ein Modell mit erstaunlich ausgeglichenem Handling.

Fazit: Das Profil ist für Freizeitpiloten mit Hang zur Thermik eine gute Wahl, für extrem hoch gestreckte Großsegler ist das Profil erste Wahl!

Ik zal zowel een RG15 als een S3021 vleugel in XFRL5 modelleren om je het verschil te laten zien.

Hmmm ok, ziet er ook goed uit, tnx. Vraag is ook heeft het wel zin om de spanwijdte groter te maken, ik bedoel ik heb het wel in mn hoofd zitten maar is het misschien onwenselijk gezien het korte staartje ?

spica al geprobeerd ? is een profiel welke zeer goede draagkracht heeft ,overtrek is deze later mee dan clarky.

en anders een mh32 ook een profiel met zeer breed inzet gebied .

Franck, het glijgetal is beter van de RG15 vleugel. Ook als de snelheid oploopt, komt de RG15 vleugel verder dan de S3021.

MH32 is ook een prima variant. Zeker. Het 'nadeel' is dat ook dit profiel, net als RG15 breder inzetbaar zijn als je de vleugel voorziet van flaps. En die had je niet voorzien.

Ik heb zelf de afgelopen jaren alleen maar in kringetjes gedraaid (in m'n hoofd en in de thermiek ;) ) met geflapte profielen.

Ik weet dus, eerlijk gezegt, bitter weinig af van profielen die je niet kunt/hoeft te flappen.

Stel, je kiest hier voor RG15, dan heb je met je 3kg vlieggewicht niet echt een floater. Wel een kist die erg goed loopt.

Mijn Skopas van 3mtr weegt ook 3kg, en heeft een RG15(mod), en flaps. Zwaar, maar een fijn ding, al was het alleen maar omdatie lomp sterk is. Kleine belletjes mee pakken valt niet mee. Maar als het thermischer wordt dan vindt ik de massa alleen maar fijn om wijds te kunnen vliegen. Ik houdt daar wel van.

Je zou die remkleppen ook kunnen laten vervallen en twee flap servo's in bouwen. Het is maar een idee om je geest mee bezig te houden. ;)

Laatst bewerkt:
Back