Herstel bootje :)

Haha, was een leuke woordspeling :)

Foto's worden er natuurlijk ook weer gemaakt. Plan is om eerst een baan van de boot met epoxy te behandelen en daar de glasmat in te leggen. Dan met een kwast de mat er in tappen. Eventueel wat extra epoxy als de mat niet wil doorweken. Net als bij deze video's Mr Boat - Instructie videos

Kwam er net achter dat ik waarschijnlijk wat te kort glasmat en epoxy heb, gelukkig is mrboat een 5 minuten met de auto hier vandaan kwam ik vanmiddag achter (Westzaan). Meteen even gebeld en als ik wat nodig heb kan ik het hele weekend gewoon even bellen en dan op komen halen :thumbsup:

voor zo'n oppervlak gebruik je misschien best een harig verfrolletje. Die kleintjes kosten heel weinig in pakjes, en het zal sneller en gelijkmatiger gaan dan met een borstel.
Veel succes, ben benieuwd!

Ik heb een hele vracht van die rolletjes liggen. Bedoel je hiermee de boot insmeren of de mat in de epoxy rollen?

allebij denk ik burp. met 1ne rolletje op zetten dan je doek en dan met de ander glad rollen.

sucses er mee.

gr willem

Rolletjes....

Kun je gebruiken om het laminaat na te rollen om zo te verkomen dat er lucht belletjes in gaan zitten!!!
En ook een beetje je laminaat in de epoxy te rollen.

Ik zou met de kwast eerst een laagje epoxy over je boot smeren en dan het weefsel er op leggen en dan weer helemaal in deppen en dan na rollen met de roller... (Zo leren doen wij het met kleine werkstukken)

Oke dan. Ik ga zo aan de slag. Alle klusjes gedaan en hulp is onderweg. Even een bakkie koffie en dan aan de slag. Ik meng de zooi eerst, dan met de kwast de boot insmeren, glasmat erop leggen als een tafelkleed. Met twee man de boel een beetje strak spannen en dan netjes in de epoxy leggen. Vervolgens met kwast/rol de boel in deppen/rollen. Dan de volgende baan.

Nu ik het zo type denk ik dat ik de glasmat eerst even op maat knip zodat ik banen heb die meteen goed passen. Beetje overlap uiteraard.

Zo, de eerste twee banen zitten erop. Is een beetje onwennig aan het begin, te weinig epoxy op de boot waardoor je later er meer bij moet smeren. Tweede baan ging al een stuk beter. Begonnen met het lastigste deel, de achterkant.

Aangezien de koude pintjes uit de koelkast ook erg aanlokkelijk waren zijn we na de twee banen gestopt. Moet natuurlijk niet op aangenomen werk lijken.

Uiteraard weer een paar foto's gemaakt.

Foto-WPI4ERSC-G.jpg

Foto-4G3EFXUR-G.jpg

Nog glas voor twee banen, inmiddels ook al op maat gemaakt. Moet nog een meter of drie erbij halen en nog wat epoxy. Als alles er op zit dan even kijken of en waar er nog kleine luchtbelletjes zitten, schuren en weer insmeren met epoxy. Mijn hulp wil deze week nog wel even helpen om dit in een paar avondjes af te maken.

Gelukkig wel ja. De komende dagen lijkt het nog mooi te blijven dus moet het deze week wel af kunnen zijn. Die paar baantjes moet nu lekker snel gaan.

Martin , als je morgen om 10,30uur begint , dan zit het er om 14,00uur in !
dus als je tussendoor dorst krijg neem koffie en na 14,00uur neem je bier, maar dan ben je wel klaar !
ziet er netjes uit hoor.....

groetjes, Brandaris

wat betreft de rolletjes bedoelde ik wel degelijk eerst epoxy smeren (rollen), dan het weefsel erop en opnieuw. Inderdaad enerzijds om snel te benatten maar ook om de luchtbelletjes eruit te krijgen.
Er zijn speciale ontluchtingsrolletjes, maar denk niet dat dat hier echt nodig is.
Ik oe het met grote oppervlakken met die haarrolletjes omdat het gelijkmatig gaat en sneller is. En je hoeft dan niet nog eens extra een kwast te gebruiken.
Eerst insmeren, weefel erop en dan met een droog haarrolletje erop lijkt mij niet zo goed te werken denk ik?

Succes!

de pro's gebruiken rollers en squeegees :)
nat maken, weefsel er in, hars er op, uitsprijden, verdergaan. Geen ontluchting nodig, betere versprijding, en sneller :)

Je zult het niet geloven maar ik heb dus ook van die squeegees liggen, kwam ik achter toen ik de boel weer opruimde. Volgende banen gaan dus ook op die manier. Nat maken (lekker veel) dan weefsel er op en extra epoxy. Met de squeegee uitsmeren en weer verder. Gaat volgens mij ook veel sneller.

Test gaat het bewijzen :mrgreen:

Ook niet te veel gebruiken!!!!
Dan gaat het drijven op elkaar en dan laat het weefsel weer los en het is een enorme verzwakking.
(Dacht ik ):confused:

de epoxy druk je er weer mooi uit met de squeegee, dit breng je naar het volgende deel, smeer je weer uit, etc. zo krijg je een mooie, luchtvrije, egale laag. Dit moet je echter niet proberen met glasmat, enkel met weefsels en legsels ;)
(voor de geinteresseerden, zoek eens een filmpje op youtube op over het glassen van surfboards, dat doen ze in een paar halen ;) )

Ik was van plan om vanavond nog even een laagje te doen maar toen kwamen de freesmachines :(

De weg voor mijn deur krijgt een nieuwe laag asfalt dus ivm stoffige zooi vanavond maar van het plan afgezien. wel even de randjes geschuurd zodat ik morgen weer aan de gang kan.

Uiteraard wordt er niet teveel epoxy gebruikt maar de eerste laag was echt veel te dun waardoor er weer meer bij moest. Tweede laag was al een stuk beter. Vanaf de derde moet het helemaal goed gaan :mrgreen:

Gisteravond bij mrboat nog nieuwe glasmat en epoxy gehaald. Even lekker staan te kletsen, toffe vent. Kwam er achter dat het vlak in de buurt is en na een belletje kon ik het dus gewoon op komen halen. Zag dat hij ook kleine verpakkingen verkoopt die geschikt is voor de modelbouw. Ga ik onthouden. Super service :thumbsup:

Vanmorgen op de reeds aangebrachte laag glas een tweede laag epoxy gesmeerd. Eerst even geschuurd en ontvet natuurlijk. Ziet er meteen helemaal strak uit, dat gaat bij de volgende lagen dus ook zo gebeuren.

Vrijdag heb ik weer wat hulp, die glasmat is toch handig opbrengen als je met zijn tweeen bent. Ik hoop hem dan meteen helemaal af te maken zodat ik hem kan omkeren en de binnekant af kan maken.

Iemand tips mbt het verven van de epoxy? Moet er een speciale primer gebruikt worden of is er een verf die geschikt is voor boten die ik beter kan gebruiken en wat moet je dan doen aan voorbewerking?

Mooiste zou natuurlijk zijn als je de verf zonder andere voorbewerking meteen op de epoxy kan gebruiken maar daar ga ik even niet van uit.

En ook nog de uitstekende randjes glas aan de achterkant weggesneden. De onderkant (dus eigenlijk bovenkant) even laten zitten. Die haal ik wel weg als ik de boot omkeer. Foto's niet gemaakt, ziet er vrijwel hetzelfde uit als de laatste 2 :mrgreen:

Laatst bewerkt:
over kale epoxy heb ik wel HB-coating gebruikt. deze is erg goed glad te schuren, hierna een PU lak(en die gladschuren en polijsten :P ) en dan heb je superjachtafwerking :P
Ik geloof dat het ook zo over epoxy kan trouwens, zou ik even na moeten kijken. de ijssel adviseerd in ieder geval HB-coating er tussen :)

Back