Herstel bootje :)

Ik hoop hem dan meteen helemaal af te maken zodat ik hem kan omkeren en de binnekant af kan maken

Ik hoop dat je die alleen verft, voor hout is het niet goeg als je dat luchtdicht afwerkt.
Dan kan het niet ademen en je hebt toch altijd wel lekke plekken waardoor water het hout in trekt.Als het dan niet kan ventileren rot het weg.
En voor verfsystemen: kijk eens rond op :
Sikkens Yacht Paint - Nederlands - Systeemwijzer

of bij:
yachtpaint.com - the official site of International and Interlux paints

De binnenkant wordt inderdaad alleen verf. Je kan er zelfs voor kiezen om in de boeg een stukje ongeverfd te laten maar alleen verven is ook goed. Niet in de epoxy want dan sluit je het inderdaad in.

Die linkjes helpen me wel op weg bij het kiezen van de beste optie, thnx!! :thumbsup:

urban myth :P je kan hout prima inpakken, die methode wordt ook wel woodcore bouwen genoemd.
Het probleem is dat het vaak slecht gedaan wordt: het hout was te vochtig, of is niet geheel afgesloten.
Zo kom ik vaak tegen dat men er gewoon een schroef doorheen jaagt, of een klein plekje is vergeten. Dan ben je snel van je bootje af ;)

woodcore is altijd sandwich, maar sandwich is niet altijd woordcore ;)

net als een kubus altijd een balk is, maar een balk niet altijd een kubus(naar mijn 3e klas wiskunde leraar ;) )

oke, vandaag, ondanks de straffe wind, weer wat epoxy gesmeerd. Hij glimt nog van de nattigheid ;)

Foto-ZWYEOZPM-G.jpg

Foto-6WNRXO3X-G.jpg

Met de overgebleven epoxy de neus helemaal ingesmeerd en meteen de rest van de spiegel ook. Zou nu regendicht moeten zijn :)

Morgen het laatste stukje van de neus doen, is eigenlijk zo gebeurd denk ik. ik had vandaag weer wat hulp zodat we met de stevige wind toch de glasmat er goed op konden krijgen. In mijn eentje was dit nooit zo gelukt. Nadeel van de wind is wel dat er allemaal rotzooi in de natte epoxy waait. Moet voor de volgende laag eerst weer even weg geschuurd worden.

Het stuk dat vandaag is gedaan kan ik dan meteen voorzien van de tweede laag. Begint schot in te komen. Nu hopen dat het droog blijft dan ben ik dit weekend klaar met de epoxy en glasmat :banana:

Zeker, kom wel ff naar de kroeg, beetje bier na wat werk is altijd goed. Een vrij dagje dus goed besteed.

Mijn eigen deadline van varen in juni wordt wel krap. Moet nog een paar dagen flink aan het werk om hem af te krijgen. Als dit klaar is gaat het snel. Aankomende week alvast even de verf gaan uitzoeken. Ben er wel uit, gaat blank met bordeaux rood worden.

Denk ik ;)

Niet te lang je epoxy aan de zon blootstellen, epoxy kan over het algemeen niet tegen UV, daar is al mening bootjesbouwer te laat achter gekomen. Aflakken met blanke lak werkt goed, maar verven kan net zo goed.

De boot wordt gewoon geverfd dus geen probleem hier. Deze week wil ik het epoxy'en echt klaar hebben, alles ligt nu stil. Zodra het gereed is kan ik hem recht op zetten en de binnenkant kaal maken en aftimmeren. Is nog wel wat werk maar hier hoef ik niet te wachten op heel mooi weer. Zodra het dreigt te gaan regenen leg ik hem gewoon weer op zijn kop. Zodra de binnenkant klaar is wordt deze geschilderd en dan als laatste de buitenkant in de verf. Daarna de doop. Juni wordt al een lastig verhaal maar als het weer een beetje mee zit weet je maar nooit. En wordt het niet juni dan maar juli :mrgreen:

Juni, Juli, krijgen we nog een uitnodiging voor de plechtigheid???

Ben ik misschien wel in de buurt met de Brandaris !

Onderweg naar Den Helder of op de terugweg richting Vlaardingen.

Ik zal het tijdig aangeven wanneer de doop zal zijn. Hoe meer zielen des te meer bier uhhh, vreugde :mrgreen:

Zo, vandaag het laatste deel van de glasmatten gelegd. Dat klusje zit er op. Daarna nog even de tweede laag epoxy gesmeerd op de boot maar natuurlijk weer net niet genoeg. De bodem is wel klaar dus hij kan rechtop gezet worden. De zijkanten doe ik de tweede laag van de week wel even. Nu de opbouw gereed maken en dan verven.

De balk onder de neus even weggehaald en aan de zijkanten geplaats zodat het neusje vrij van de grond komt.
Foto-VEPF6KWI-G.jpg

Foto-XHGACZCZ-G.jpg

Het neusje en de zijkanten voor moeten nog een tweede laag epoxy krijgen. Morgen maar even halen. Gelukkig kan ik bij mrboat altijd terecht :thumbsup:

Aankomende week weinig tijd omdat ik drie dagen op cursus ben. Volgend weekend maar even beulen ;)

Vandaag nog epoxy gekocht en het laatste stuk van de boot een tweede laag gegeven. Dat is nu helemaal klaar. Nu de binnenkant nog af maken.

Eerst de epoxy even goed uitharden en dan de boot rechtop zetten. Wat hout halen voor een nieuwe neus, vlonders en een nieuw achterkantje waar je op kan zitten. Gelukkig heb ik de oude delen bewaard dus even de delen overtrekken en uitzagen, niet al te veel werk. Dan ook nog wat bankjes maken. Vervolgens nog verven.

En ja, als het weer een beetje mee zit dan lukt juni misschien nog maar ik ben bang dat het juli gaat worden.

Ziet er toppie uit hoor ! wat je allemaal niet kan doen met een afzinker SQ. afdanker ..
Het weer wordt alleen maar beter tot eind September !

groet, Brandaris

#$^%^&$%$$*@@ kom ik vanmorgen bij mijn bootje om even de epoxy te checken, heeft het geregend en zitten er allemaal bobbels op, het lijkt wel een golfbal maar dan omgekeerd. Kan twee dingen doen, wederom een laag epoxy om het weer vlak te maken of vlak schuren en dan gewoon verven. Ik ga er even over denken.

Flinke tegenvaller. Het was mooi strak maar nu dus niet meer. Zit ook te twijfelen of ik nu eerst de binnenkant af zal maken en dan als laatste de buitenkant of eerst de buitenkant weer vlak maken, dan de binnenkant doen en daarna de buitenkant in de verf.

Ik denk de eerste optie waar ik de buitenkant nu even laat voor wat het is en de binnenkant eerst maar even af maak. Dan als laatste de bitenkant doen.

Als mod (maar eigenlijk iedereen) moet je het goede voorbeeld geven dus wat ik daar eigenlijk bedoel zet ik er maar niet neer. Laten we het er op houden dat ik het niet zo fijn vond wat ik aan trof ;)

Back