Herstel bootje :)

Volgens mij gaat UV zowieso niet door verf heen maar daar kan ik me in vergissen. Zou het bros worden of alleen maar geel?

van het moment er een kleurtje op staat, is de UV idd geblockt. Ik vermoed dat de eigenschappen inderdaad wel achteruit gaan, maar uit elkaar vallen is overdreven.

Helaas, dat is een fout die velen maken, maar epoxy word echt bros en bladert af als het door UV aangetast word. Twee lagen verf of blanke lak zijn meestal voldoende om het daartegen te beschermen.

Precies zoals ik dus dacht. Bootje wordt gewoon geverfd dus geen probleem.

Vanmiddag even alle hout gehaald om af te bouwen. Ben gematst deze keer. Voor 22,50 een paar stukken meranti en de ocume platen voor de boeg. Ook nog voldoende latjes van 10x10mm voor de afwerking van de boegplaten. straks even lekker zagen en passen. Resultaat vanavond denk ik.

Vanmiddag eerst even lekker met de heli gevlogen en daarnet even twee biertjes uit de tap gehaald :proost:

Laatst bewerkt:
Vanvond dus geen resultaat. Zat lekker met een pilsje in de tuin :)

Wel wat foto's gemaakt van de laatste materialen en hoe het moet worden.

Dit worden de boegplaten
Foto-KEHGFQEE-G.jpg

De latjes van 10x10mm komen aan de buitenkant waar de platen binnen moeten vallen. Zo heb ik een goed afwerkbare zijkant.
Foto-ZTBS4638-G.jpg

Even het oude deel geplaatst om te vergelijken
Foto-QQESXCAA-G.jpg

De nieuwe stukken meranti komen daar voor in de plaats. Niet veel werk meer.
Foto-7ISDPEP6-G.jpg

Nou petje af weer Burpmans, een heel eind opgeschoten alweer :)
Dat wordt nog wel varen deze zomer :yes:

Dat moet trouwens ook wel, met die aanstaande verhuizing :rolling:
Ga je de brug trouwens over of blijf je aan de andere kant? :confused:

Blijf aan de andere kant. Wel meteen aan het doorgaande water en makkelijk plaats voor mijn twee bootjes :) 12,5 mtr breed waar ik ook een botenhuisje ga maken zodat er in ieder geval eentje altijd droog kan liggen :banana:

hopenlijk zo nog even wat doen maar het weer ziet er voor vanmiddag niet zo best uit. moet het bootje weer op zijn kop.

Lang gewacht maar toch gekomen. Eindelijk weer fatsoenlijk weer om wat te meubelen.

Boegplaten en dwarsbalk gemaakt. Zit even vast met een klem omdat er eerst geschuurd en geverfd moet worden. Alles wel netjes pas dus een kwestie van de kwast er over heen en vast schroeven.
Foto-MHEZ4IIY-G.jpg

Hier een close-up van de boegplaten. Ik heb ze iets kleiner gemaakt dan de buitenkant. Latjes van 1x1cm lijm ik er tegen aan en schuur het dan netjes pas zodat de kopse kanten goed zijn afgewerkt. klein beetje meer werk maar wel een stuk mooier/beter.
Foto-EYU4ZEV8-G.jpg

Ook de achterste platen er even in gezet voor de foto
Foto-8LL7JLRQ-G.jpg

De schotjes voor ook natuurlijk. Er komt nog een mooie lat voor om alles te verbinden. Ligt al klaar.
Foto-NHJDCG6C-G.jpg

Het einde komt in zicht. Als het weer een beetje mee blijft zitten dan wil ik deze week nog wat schuren zodat ik volgende week? kan beginnen met verven. De onderkant moet nog een laag epoxy krijgen na het debacle van de regen van de laatste keer. Komt ook wel goed. Nu de hulptroepen in gaan roepen voor het schuren :twisted:

Hij ligt nog stil ja :)

Aangezien ik niet voor mijn deadline klaar was (www.zingenopdezaan.nl) bouw ik hem in een rustiger tempo af. Wordt gerust nog deze zomer. Eerst even op vakantie en dan afmaken dat ding :)

Mooie boot , wij zijn een vergelijkbaar bootje aan het restaureren, onze boot is inmiddels alweer klaar net een week ofzo, de tewaterlaten duurt nog wel even.

Haha, vandaag ben ik even de garage ingelopen en wat staat er al twee jaar te wachten op een nieuwe motor en andere reparaties? Een Savage. Vandaag dus weer even gerepareerd en voorzien van een nieuwe motor.

Morgen? Zou ik best wel weer verder kunnen gaan met de boot.

Prachtig zo'n bouwdraadje, je medeforumleden houden je scherp zodat je het niet laat verslappen. Bedankt Niek :mrgreen:

Ik wil graag weer eens meedobberen als ie klaar is. (mod-dobber organiseren?)

[mod]Mijne heren (en wellicht ook dames)

Er zijn sinds gisteren wat lieden die zich "storen" aan het feit dat dit bouwverslag hier staat.
Dat schijnt zo zijn redenen te hebben, maar daar ga ik hier niet verder op in.
Feit blijft dat dit draadje een fors aan tips bevat waar ook scheepsMODELbouwers hun voordeel mee kunnen doen.
Exact dát is de reden waarom ik, als moderator scheepsbouw, dit draadje hier laat staan.
Feit is ook dat dit draadje hier al een aantal maanden staat en tot nu toe niemand zich hier aan stoorde.

Mocht u om een of andere reden tóch vinden dat dit draadje hier niet thuishoort kunt u mij dat via een PB melden.

Met vriendelijke groet
Roel[/mod]

Nou weer ff on topic, strak bootje aant worden hoor.
Ik wou dat ik het geduld had met mijn boot, waar ik afgelopen winter een nieuwe moter in heb gebouwd. En daar wet ik al gek van. Terwijl ik daar geweldig mee ben geholpen (meeren deel door mijn vader).
Ik zou zeggen ga zo door, en dan bedoel ik nie met zeuren natuurlijk lol

Back