Herstel bootje :)

Mooi, bedankt voor de adviezen. Schuren, kitten, primeren en verven. Dat wordt de volgorde die ik ga handhaven. Eerst even verder om de laatste verfresten van de bodem te halen. Het is prachtig weer dus ga ik zo aan de slag.

Wat is het toch lastig om met langzaam botter wordende schraapdriehoekjes de verf eraf te krijgen :)

De voorkant is wel klaar maar het ging echt niet meer. Dus de zaag er even bijgepakt om de overbodige randjes nog even weg te zagen.

De driehoejes daarnet weer geslepen en de beitel ook. Dan merk je pas dat ze bot zijn geworden :)

Laatste stukje komt morgen dus wel.

met de kit die je hebt, lijkt het inderdaad best rechtstreeks op het hout. Ik doelde op van die acrylaatkit voor binnenhuisschilderwerken, daar moet inderdaad wel eerst primer/verf onder zitten. Het onderscheid tussen verf en primer is daar ook kleiner omdat de duurdere verven veelal ook meteen goed hechten.

En het laatste stukje is inmiddels van de verf ontdaan. Gesterkt door het klaar krijgen van het mindere klusje heb ik de schuurmachine gepakt en vrijwel de gehele binnenkant geschuurd. Met het handje moet ik nog de laatste stukje waar ik echt niet bij kon en dan ga ik kitten. Ik denk morgen. Maandag even een stuk hout halen om de spiegel verder te verstevigen en dan de gehele binnenkant in de primer zetten. Zal aankomende week gebeuren. Wordt steeds leuker naarmate het einde in zicht komt :yes:

Soms denk je wat maar gebeurt het toch niet :)

Vandaag even mijn Zodiac opgehaald en helemaal gewassen. Alle stof en zand is weer weg. Met de vetspuit de verschillende punten weer even behandeld, olie gecontroleerd, de koptelefoon op de 40pk en water erop. Verse benzine erin en met een paar trekjes liep hij weer. Beetje laten warmdraaien en deze week weer een beetje varen met het beest.

Maar morgenochtend eerst even langs de houtboer om een stevig stuk meranti te halen om de spiegel extra te verstevigen. Hopenlijk gaat het iets minder waaien, je waait zowat uit je verschoning tijdens het klussen. Voordeel is dat je niet gaat zweten ;)

@burp: staartolie vervangen van die 40 pk? (altijd aan te raden)

[edit] kost weinig, (2 tubes EP-90) en bespaart een hoop (je hele gearbox) [edit]

Staartolie moet ik nog doen maar had ik niet in huis. Aangezien het staartstuk er dan toch uit is kan de impeller ook meteen even worden gedaan. Is een klusje van een uurtje totaal. Even olie en filter vervangen (klusje van minder dan 15 minuten) en hij is weer klaar voor de hele zomer. Afgelopen week van een oud motortje de staartolie en impeller vervangen, was van een kennis. Je zag het water al in de olie zitten.

Op naar de houtboer voor een flink stuk meranti!

als tijdens proefdraaien hij genoeg water opbrengt, zou ik de impeller laten zitten, als je deze los haalt, MOET je hem vervangen. als hij goed koelt lekker laten zitten... impeller kan zomaar 3-5 jaar meegaan en soms vele malen langer...

als dat oude motortje ook schakeling had zeg ik niets :)... maar bedenk dat bij 40 pk je schakelstang ook weer precies goed moet komen te zitten.

Ik was even abuis. Staart hoeft er natuurlijk niet af om de olie te vervangen. Ik laat de impeller dus ook lekker zitten. Werkt nog prima. Dit zijn wel onderdelen als je het toevallig toch open hebt dan vervang je het dus ook meteen.

De schakelstang is geen probleem. Even netjes afregelen. Oude motortje had het ook ;)

Inmiddels een lekker dik stuk meranti gehaald. 28mm dik lxb 77cm x 14,5cm.

Monteer ik aan de binnenkant op de spiegel meteen op de juiste hoogte zodat de motor daar aan kan hangen. Wel even gemeten omdat de spiegel zelf ook al 30mm dik is of het geen probleem zou opleveren. 58mm past nog binnen de afstand van de montagebeugel van de motor :thumbsup:

Nu even niet want je waait hier uit je verschoning, niet normaal.

je hoeft het op zich ook nooit open te hebben, juist alleen als je koeling wat minder is :)...

maar ehm... ik zou zowieso voordat je met die 40 pk gaat varen ff de staartolie vervangen, is gewoon wijsheid :).

Net al olie gehaald, was het al van plan dus komt goed. Nu waait de olie nog steeds uit de tube hier dus morgen maar even doen. Schijnt wat minder wind te komen.

dan doe je toch iets niet goed :)...

altijd van onderaf vullen en tube tegen de opening aandrukken, dan waait de olie ook niet weg. (note: niet van bovenaf er in gieten zoals ik pasgeleden iemand hoorde verkondigen)

Dat heb ik toch nergens gezegd? Uiteraard moet je het van de onderkant vullen. Ik bedoelde meer dat het gewoon zo hard waaide gisteren :mrgreen:

Trouwens even op zoek naar zo'n pompje waarmee je uit de fles rechtstreeks in de vulopening kan pompen. Veel minder geklieder en makkelijk als je meerdere motoren moet doen.

Overigens net de olie vervangen. Dus die is ook weer klaar.

Het bootje niks aan gedaan. Hele dag bezig geweest aan mijn P51 Mustang. Zo maar even aan de slag. Stuk hout even zagen/lijmen/schroeven op de spiegel.

@burp: was niet voor jou bedoeld, maar iemand die hier in de winkel kwam en z`n olie er altijd van bovenaf in goot... motor-olie, outboard olie en ook staartstuk olie :):)...

je hebt hele mooie druk pompen met reservoir... maar ja.. die zijn weer prijzig :)...

@burp: was niet voor jou bedoeld, maar iemand die hier in de winkel kwam en z`n olie er altijd van bovenaf in goot... motor-olie, outboard olie en ook staartstuk olie :):)...

je hebt hele mooie druk pompen met reservoir... maar ja.. die zijn weer prijzig :)...

Kuperus toevallig ooit in Krommenie gewoond?

Zo, vandaag de spiegel verstevigd met een lekker stuk meranti. Met constructielijm en schroeven vastgezet. Gaat geen kant meer op. Is een stuk van 28mm dik. Als het goed gedroogd is schuur ik het netjes in de vorm.

Foto-LOMYZAPT-G.jpg

Foto-CFAGHY3F-G.jpg

Dit stukje vul ik nog een klein stukje op. Ik denk dat het gedaan is omdat er een langstaart op de boot zit. Anders hangt hij te ver in het water. Door de hoogte van de spiegel iets aan te passen past een langstaart dus ook. Altijd leuk als je lijm gaat smeren dat je ook het stuk mee neemt waar geen lijm hoeft :hammer:
Foto-7TBPHKCL-G.jpg

Morgen weer een dag. Beetje gaan kitten en dan in de grondverf. Volgens mij moet ik alleen 24 uur wachten eer ik over de kit heen ga. Dan maar eerst de stukken doen waar geen kit zit.

@Burp:
kortstaart spiegelhoogte: 41 cm (ongeveer)
Langstaart spiegelhoogte: 51 cm (ongeveer)
dit zijn maximale maten.

anders zit je cavetatieplaat boven water tijdens het varen en je waterpomp ook... (niet gezond)

echter je moet er wel rekening houden bij bootje als dit dat de staart ook in het water blijft hangen als je naar de punt loopt met lopende motor (anders is de fun ook gauw voorbij)

Komt helemaal goed, impeller vind droogdraaien inderdaad niet fijn :)

Thanks voor de maten, daar heb ik wat aan.

Morgen even verder met kitten en in de grondverf zetten :banana:

*begint op te schieten nu*

yer welcome.

je moest eens weten hoeveel impellers ik vervangen heb (ook van langstaart motoren) die achter kleine zeilbootjes gebruikt worden... dan lopen ze tijdens het afmeren naar de punt met een lopende motor... doe dat 5x en je impeller is gone.

daarom destijds grote fan van Tomos met z`n geforceerde luchtkoeling.

Back