Herstel bootje :)

De boot geheel kaal halen en mooi in de blanke lak zetten is dat nog een optie?

Hallo,wat verwacht je dan dat ze een goeie boot weggeven!Tijdje onderwater gelegen zeker?Nu met zuurstof in aanraking gaat die lekker rotten.Je kan beter alles vernieuwen ,anders kan je volgend jaar weer beginnen.Maar aan het einde van je karwei zal het nog een prijzig bootje zijn,kan je beter een leuk 2e handsje kopen,incl.bb motor(waarschijnlijk zelfs 2).Tenzij je geld teveel heb,of overal gratis aan kan komen.

Klopt, dit is ook hobby :)

Vandaag weer wat gedaan, de voorkant dus ook gewoon verwijderd. Niet alles is rot maar nu ik toch bezig ben...

De meeste kosten gaan zitten in het lamineren met epoxy en later het verven. goede verf kost een heleboel maar dan heb je ook wat.

De foto's van vandaag

Even de latjes kaal gemaakt zodat ik zie waar de schroeven zitten
Foto-Y34AH738-G.jpg

De voorplaat eraf waar het kikkertje toch al was uit gebroken
Foto-UWJV7BOI-G.jpg

Even vanaf de binnenkant gezien. Ligt me daar toch een plak lood, loodzwaar ;)
Waarschijnlijk om wat tegengewicht te geven.
Foto-68R4FOEL-G.jpg

Als je echt rot hout wilt zien, kijk dan even naar deze foto, dus helemaal eraf zeg ik. Dit maak ik wel helemaal nieuw.
Foto-AIIZV78L-G.jpg

Aan de andere kant ook even de latjes weg halen. Die plaat is nog wel goed maar vervang ik ook gewoon.
Foto-SRKD7A8G-G.jpg

De bakboord plaat er ook af en het gehele dwarsstuk gaat er ook af.
Foto-SLSDX8JB-G.jpg

Dit zijn de foto's om te weten hoe het zat. ;)
Foto-PCJKZVAE-G.jpg

Hier de delen verwijderd, kan je simpel namaken en weer plaatsen.
Foto-DSTFPBAH-G.jpg

Zo ziet het er dus uit als het weg is.
Foto-FBYSBBDU-G.jpg

Dan nog even het grootste punt van zorg, de hoek is best gaar. Nu zijn de omliggende delen simpel te vervangen maar de bovenkant van het spant is lastiger. Ik ga daar een stuk af halen en een nieuw stuk voor in de plaats zetten. Een mal maak ik wel van de andere kant.
Foto-GHHGEPBX-G.jpg

Het voorste stuk van het boeideel is ook verwijderd.
Foto-HC8PISGQ-G.jpg

De houten balkjes ga ik deze week vervangen voor nieuw en kan ik weer beginnen met de opbouw. Klinkt ongeloofwaardig maar het meeste wat dit alles kost is arbeid. In uurtjes zal het bootje niet meer te betalen zijn maar het gevoel als je het weer beter ziet worden in onbetaalbaar. :mrgreen:

Deze week ook nieuwe platen maken (driehoeken bovenop) en het verwijderde dwarse gedeelte ook.

Laatst bewerkt:

:mrgreen:

hier wat aanmoedigende woorden wegens top werk en ter motivering:
"AANMOEDIGENDE WOORDEN"
keep it up!

Thnx, jullie gaan er meer van zien. Deze amateur weet van geen ophouden meer. Vliegtuigen, heli's, auto's bouwen is één maar een 1:1 boot een beetje herstellen is ook heel leuk, modelbouw in het groot zeg maar :rolling:

Zodra er voortgang is in de opbouw dan zal ik her en der wel wat advies kunnen gebruiken denk ik. Voor nu ga ik verder zoals gepland tenzij iemand nu zegt dat er ergens iets helemaal fout gaat. ;)

Uiteraard kan het hele project als een nachtkaars uit gaan als blijkt dat alles verrot is. Gelukkig is het hele onderste gedeelte prima in orde dus ik zie geen reden om dit verder af te blazen, sterker nog, ik ga deze week weer de nodige tijd er in steken.

Nog geen last van de warmte? Ik denk niet dat een houten bootje die 2 x onderwater gelegen heeft deze hitte leuk vind! Volgezogen met water en zal met deze warmte helemaal losbarsten op de spanten.. Ik kan bij onze houten zeilpunter al elke dag een emmer water over het vlak gooien tegen het uitdrogen terwijl er een zeil overheen zit en de boot in het water ligt..

oei burp , zie je dat wel zitten ? :o

ik kijk nu voor het eerst , en je mot er maar zin an hebben ;)

ik als schilder zie het niet zo zitten , ik weet van huizen waarvan het hout niet echt best meer is ( beetje uitgeleefd zeg maar ) ,en de klant het toch geschilderd wil hebben ( voor de verkoop bijvoorbeeld ) , dat de verf er al snel van af komt zetten :(

mits je de hele boot van nieuw hout voorziet ,heb ik niets gezegd :mrgreen:

ps ; als je goede verf zoekt ,kan ik die uiteraard leveren tegen inkoop , dat scheelt dan weer ;)

sterkte met de restauratie ,en kom weer eens vliegen , veel leuker en zeer ontspannend :cool:

Hehe,

Junk, je kent me toch, alles wat ik bouw dat loopt of vliegt goed. Ik ga er vanuit dat het ook goed vaart. Natuurlijk ga ik al het rotte hout vervangen. Daarna moet de boot helemaal kaal (heb redelijk wat afbijt nodig denk ik. Daarna gaat de bodem met de zijkanten in de epoxy met glasmat en moet de hele boel worden geschilderd (ik had al aan je gedacht :mrgreen:)

Komt wel goed dus. Boot ligt nu op de kop met een zeil er over zodat het de komende weken enigsins droog blijft. Na mijn vakantie ga ik weer vol gas mee verder en hoop hem in september af te hebben. Nog redelijk wat werk maar moet te doen zijn.

Hehe,

Junk, je kent me toch, alles wat ik bouw dat loopt of vliegt goed. Ik ga er vanuit dat het ook goed vaart. Natuurlijk ga ik al het rotte hout vervangen. Daarna moet de boot helemaal kaal (heb redelijk wat afbijt nodig denk ik. Daarna gaat de bodem met de zijkanten in de epoxy met glasmat en moet de hele boel worden geschilderd (ik had al aan je gedacht :mrgreen:)

Komt wel goed dus. Boot ligt nu op de kop met een zeil er over zodat het de komende weken enigsins droog blijft. Na mijn vakantie ga ik weer vol gas mee verder en hoop hem in september af te hebben. Nog redelijk wat werk maar moet te doen zijn.

als hij af is ,wil ik hem wel voor een zacht prijsje overnemen ,mits netjes gerestaureerd ,en goed in de verf staat :p ;)

Nope, no go!!

Is niet te koop (in ieder geval niet voor een zacht prijsje) Zit dan zoveel werk in dat ik daar ook de vruchten van wil plukken. Lenen of mee varen is geen probleem natuurlijk. Voor onbeperkt lenen vraag ik geen geld maar alleen bloed, zweet en tranen. Helpen dus bij de opbouw. Jouw kwaliteiten kan ik daarbij goed gebruiken denk ik zo maar :yes:

Jammer he, geen reactie opeens meer Junk :mrgreen:

Nog een weekje en dan wordt er weer driftig verder gebouwd ;)

Net weer terug van vakantie dus gaan we nu weer verder. Aankomende dagen even nieuw spul kopen en verder gaan met slopen/opbouwen.

Ha, je hebt wel gelijk. De vakantie is weer om dus moet er gebouwd worden ;)

Deze week veel andere verplichtingen maar ga toch proberen hier mee verder te gaan. Na deze week heb ik weer ruimte in mijn agenda. Als ik uit mijn raam kijk zie ik hem liggen (op zijn kop met een zeil er overheen tegen de regen). Hij lijkt te schreeuwen, lap me verder op!!

Back