Herstel bootje :)

Nou, de lang verwachte update is er weer. Vandaag prachtig weer om een beetje te zagen, meten etc, etc. Het rotte spant aan de stuurboordzijde (rechterkant) was aan de beurt. Eigenlijk stond de verdere voortgang daar op te wachten. Uiteraard weer de nodige foto's gemaakt, ik zou zeggen, kijk en geef maar weer commentaar.

Het rotte stuk spant afgezaagd
Foto-NQISMPAE-G.jpg

Het vele depron dat ik in huis heb komt goed van pas om een mal te maken
Foto-YDHWV4FR-G.jpg

Hier het gedeelte wat nog in de boot zit. Je ziet dat het hout daar nog prima is.
Foto-DZKPG34O-G.jpg

Beetje passen en meten, weer snijden etc
Foto-EMAHAW34-G.jpg

Nog even een overzichtje
Foto-OQCWI3NR-G.jpg

Dan de mal overzetten op een stuk 18mm ocume
Foto-UA83RKFK-G.jpg

Na wat zagen heb je al snel iets dat lijkt op een stuk spant. :)
Foto-IN6HSPXR-G.jpg

Eerst even passen, het lijkt hem wel te gaan worden.
Foto-FPICRYR3-G.jpg

Aangezien de boot niet recht loopt moet ook het hout schuin afgezaagd worden. Hier heb ik de decoupeerzaag versteld zodat hij ook schuin kan zagen
Foto-H4QYC6OW-G.jpg

Nou, niet gek voor een amateur dacht ik zo ;)
Foto-FVSIQJGJ-G.jpg

Foto-G4474PKU-G.jpg

Foto-FKWMAA6A-G.jpg

Kleine oneffenheden zijn niet erg, bij het monteren gebruik ik straks bruislijm waardoor alles goed vast komt te zitten.

Deze week het spant netjes afwerken en monteren op het afgezaagde deel. Daarna beginnen met de opbouw van de gehele zijkant.

Laatst bewerkt:
Maar hoe ga je die boot dan verven ? Want je ziet toch duidelijk het verschil tussen het nieuwe en het oude hout ?

Frederik heeft gelijk, de boot wordt niet gelakt maar geverft.

Als ik deze week de gehele zijkant gerepareerd heb (planning) en de andere kant ook, dan gaat hij op zijn kop en ga ik de gehele onderkant in de epoxy en glasmat zetten. Daarna wordt de boot helemaal geverft. Kleurstelling weet ik nog niet maar ik heb nu iets in mijn hoofd van bordeauxrood onder en blank boven.

leuk bootje
bij mij oom lichter ook nog 1 maar uit blik
helemaal door gerot ben er 1 week meej bezig geweest en wala motor der achter ev varenmet 30 over het water mooi !
maar een houte hmm ik weet niet of ik daar ooit aan ga beginnen
ten slote wil ik later matal bewerker worden
gr joost

Zo, even een mailtje naar mrboat.nl gestuurd over de noodzakelijke benodigdheden en advies wat te gebruiken voor het lamineren van de buitenkant. Hopenlijk snel antwoord en dan snel bestellen.

De aankomende week even wat uurtjes steken in de opbouw (en een klein stukje verwijderen nog). Ook wat latten laten zagen die de nieuwe reling gaan worden. Het weer zit nog prima mee dus lekker aan de knutsel.

Hey,

mooi werk dit:)
ik heb vorigjaar een poliester boot helemaal opgeknapt
helaas is hij een half jaar geleden gestolen door een paar idiooten:S
hoop dat je er meer plezier van hebt!

Zo, de latten voor de reling zijn ook klaar. Nu een klein stukje opbouwen. Wellicht vanavond al wat doen.

Hou er wel rekening mee dat de verf in dat nieuwe hout gaat trekken en je dus kleur verschil krijgt.. Misschien wel een klooje klus maar het lijkt me beter dat als je klaar ben de hele boot kaal krabt met een brander en krabber! dat je dat nu nog niet gedaan hebt trouwens.. Dan zie je gelij kde slechte plekken in het hout, daar zie je nog nisk van door de verf die er over zit.

Uiteraard gaat alle verf van de boot af voor er een nieuwe laag op gaat komen. Kleurverschil zal ik geen last van hebben. eerst gronden en daarna de definitieve laklaag.

De slechte stukken heb ik al gezien, zit allemaal boven de waterlijn. Als de rechterkant klaar is gaat de linkerkant ook aangepakt worden. Daar lijkt het allemaal wat beter te zijn.

dit draadje vandaag voor het eerst gezien, amaai
en verder, naar voorbeeld hier ergens boven: BEMOEDIGENDE WOORDEN!!
Wel heel mooi dat je dit aanvangt en blijft volhouden.

Je valt met je neus in de boter, vandaag weer een beetje gedaan. Hier de foto's en het nodige commentaar.

Drie spanten waren aan de bovenkant beschadigd zodat de nieuwe reling daar niet netjes in zou kunnen, of liever, helemaal niet :) De witte stukken was een expiriment of ik het met epoxy en vuller kon opvullen, niet zo dus. Aangezien ik het netjes wil doen komt er gewoon nieuw hout op, mooier en beter.
Foto-VJOGHUYJ-G.jpg

Foto-XJGWECZN-G.jpg

Het eerste spant (zit net na het gedeelte dat ik nieuw gemaakt heb in de vorige update) was het makkelijkst. deze heeft het horizontale gedeelte nog goed dus alleen een stukje verwijderen en een nieuw houtje erin. Even afmeten en tekenen en dan de decoupeerzaag erin.
Foto-3C7UTZ7W-G.jpg

Zo moet het worden
Foto-7HTMCSLY-G.jpg

Het achterste spant ook de zaag erin.
Foto-BRUUN7YF-G.jpg

wel secuur werken anders past het nieuwe stukje hout er niet netjes in.
Foto-JJTJTUXC-G.jpg

Yep, past precies :)
Foto-O4434HJP-G.jpg

Dit is de meest gare, maar ook die wordt met veel enthousiasme aangepakt. :yes:
Foto-FMGL36KP-G.jpg

Ja hoor, ook goed.
Foto-DMGBBZOE-G.jpg

Nu de drie stukjes verlijmen en met klemmen goed vast zetten.
Foto-FZQ6HBVK-G.jpg

Het achterste spant ook van een nieuw blokje voorzien.
Foto-LA7DDPCK-G.jpg

En hier een overzicht van alle drie de stukken.
Foto-YUS6NFND-G.jpg

Als alles netjes droog en uitgehard is dan kan ik de uitsparingen in de blokjes zagen. Ik verwacht deze week dat nog te doen, als het weer en de beschikbare tijd een beetje mee zit dan nog een beetje meer doen.

Wellicht dat een echte houtbewerker of scheepsbouwer het anders zou doen maar volgens mij is dit sterk zat. De nieuwe balken worden straks in de uitsparingen gelijmd en geschroefd.

Gisteren even het laatste rotte hout weggehaald. Nu kan ik met de opbouw en reparatie beginnen, in ieder geval aan de rechterkant.

Foto-GIZBGDRW-G.jpg

Back