Herstel bootje :)

Vandaag de ontsteking even onder handen genomen.

bobine verwijderd
Foto-HYMBC8EO-G.jpg

En hier ligt hij dan.
Foto-8V36IUXN-G.jpg

Alle overige delen ook eraf gehaald, ziet er nog vies uit.
Foto-7HJUILSJ-G.jpg

Foto-ID67VDTN-G.jpg

Alles schoongemaakt en uiteraard ook de motor, kon ik niet bij met de ontsteking gemonteerd. Kabels weer netjes schoon en alles met WD40 ingewreven tegen de vocht.
Foto-73NBOFFJ-G.jpg

Hier zit alles weer op zijn plaats.
Foto-G3667IIV-G.jpg

Staartstuk en schakelpookje zitten weer netjes vast dus het is bijna gereed. De carburateur is inwendig nog vies en die ga ik nu even onder handen nemen. Daarna helemaal gereed op het spuiten na. Als het even mee zit dan hang ik hem straks nog aan de boot om test te draaien ;)

Maiden, als ik nu aan de carb begin dan hoop ik over een uurtje het ding in het water te hangen en even te testen. Mezelf kennende moet het toch max 3 trekjes en lopen zijn :mrgreen: (oeps wat zeg ik nu weer ;))

Maiden, als ik nu aan de carb begin dan hoop ik over een uurtje het ding in het water te hangen en even te testen. Mezelf kennende moet het toch max 3 trekjes en lopen zijn :mrgreen: (oeps wat zeg ik nu weer ;))

Gebrek aan optimisme zal het in ieder geval niet aan gelegen hebben :mrgreen:

Leuk werkje Martin ga zo door :)

Het motortje ziet er in ieder geval al weer een stuk beter uit, ben benieuwd hoe je dat met de boot zelf gaat doen.
Ga zo door.

Bart

Zoals gezegd, de carburateur. Even er af gehaald en schoongemaakt.

Foto-RXSEMSYV-G.jpg

Zo ziet de motor eruit zonder de carb. Lekker vies weer.
Foto-RNIE8WV7-G.jpg

Choke eruit gehaald en alles lekker schoongemaakt.
Foto-8WSVR7KH-G.jpg

Uiteraard ook de motor zelf even onder handen genomen, ziet er ook weer fris uit. Nieuwe benzineslang en filter is hier ook goed te zien.
Foto-APSOIX7O-G.jpg

Carb weer terug op de motor na even uit elkaar te zijn geweest.
Foto-BJZ4M6OU-G.jpg

En alles weer in elkaar.
Foto-AWBHM6FY-G.jpg

En die drie trekjes was wat optimistisch, ik weeet het...... er waren er maar twee nodig om hem lekker te laten snorren. Uiteraard een filmpje gemaakt maar die zet ik morgen wel even neer. Komt een mooie waterstraal uit en na een beetje afregelen loopt hij prima. Een stukje gevaren om te testen en goed bevonden. Motor weer van de boot af gehaald want de boot is nu aan de beurt. Voor de motor weer op de boot gaat zal ik hem nog mooi spuiten :mrgreen:

Kkijk voor het verschil van de motor een paar dagen geleden en nu maar eens op de vorige pagina en vergelijk het maar met deze laatste foto's. Kost een paar uurtjes en wat sleutelen maar dan heb je wel weer wat.

Fase 1 completed :rolling:

Laatst bewerkt:
hee burp lekker bezig!! ziet er mooi uit
(ik moet dit ook nog doen met onze 7,5 pk bbm van scouting)
maar ik had gelijk ook even een vraagje we hebben een probleempje met onze bbm als we hem starten dan blijft het startkoord hangen en dan moet je met een schroeven draaier het trekmechanisme weer terugdraaien zodat het touwtje weer startklaar is weet u mischien wat het is??
en wilt u exta veel fotoos maken als u de caburateur uitelkaar haalt want bij ons is hij erg vies denk ik wan hij maakt soms uit zich eigen meer toeren zonder aan de gashendel te draaien

alvast bedankt

gerwin wittekoek

De carb is al uit elkaar geweest en zit weer in elkaar. Is geen lastige klus. Even alles netjes op volgorde leggen. Gebruik wel nieuwe pakkingen, een lek kan voor onregelmatige loop van de motor zorgen.

Het lijkt erop dat je veer is gebroken van je startkoord. Even uit elkaar halen en controleren. Aan de veer een nieuw hoekje buigen of even vervangen voor een nieuwe.

Zoals beloofd even het test filmpje. Na twee trekjes liep de motor. Klein beetje afgesteld en loopt als een zonnetje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project! goed om te zien dat je met wat uurtjes en een paar nieuwe onderdelen een motor weer een nieuw leven inblaast en zeker zijn waarde hebt verdubbeld.

Alleen ik vind dat watersraaltje wel wat aan de zwakke kant. Ik heb zelf een suzuki df5 die een veel forsere straal heeft.

succes met de rest van het bootje!

Leuk project! goed om te zien dat je met wat uurtjes en een paar nieuwe onderdelen een motor weer een nieuw leven inblaast en zeker zijn waarde hebt verdubbeld.

Alleen ik vind dat watersraaltje wel wat aan de zwakke kant. Ik heb zelf een suzuki df5 die een veel forsere straal heeft.

succes met de rest van het bootje!

Op het filmpje lijkt het inderdaad niet heel veel maar in het echt ziet het er iets beter uit. Straal is ruim voldoende zeker gezien het feit dat dat het uit een heel dun buisje komt. Na even gelopen te hebben is het water niet eens warm maar net van de kou af. Klinkt als prima in orde.

Mijn Yamaha 40pk 4-takt heeft ook een veel serieuzere straal, daar kan je bijna staal mee snijden ;)

@Niek, Tested O.K. Stond er ook op voor ik begon, ik kan je vertellen dat het niet echt O.K. was, was meer K.O.:rolling:

Zoals gezegd komt het spuiten van de motor nog wel (mezelf kennende zal het wel op korte termijn gebeuren maar eerst moet het staartstuk heel goed geschuurd worden. Mooiste zou stralen zijn maar daar heb ik de spullen niet voor. Wordt dus ouderwets handwerk.

Bootje ga ik vanaf deze week mee beginnen, op de kant halen en met de hogedruk reiniger goed schoon spuiten. Daarna met afbijt kaal halen en de schade opnemen. Indien ik het laat repareren ben ik zo'n 350-400 euro kwijt, dat gaan we dus niet doen ;)

Eerste winst is natuurlijk zelf doen, als modelbouwer draaien wij onze hand daar niet voor om. De oude boeidelen verwijderen en eventueel de vorm overnemen op een nieuw stuk watervast multiplex. Dan een mahonie reling erop en het geheel schilderen. Als je het zo neer tikt klinkt het simpel maar daar gaan we het nog wel over hebben :mrgreen:

Iemand op voorhand al goede tips over het verwijderen van de verf? Afbijt klinkt prima, voorkeuren of methodes of zelfs andere opties? Ik sta open voor suggesties :yes:

Heb aan boord bij ons slechte ervaring met afbijt, de ene doet zijn werk niet goed de ander bijt door je hand (mag je redelijk letterlijk lezen)

Ben veel eerder fan van het wegschuren met licht schuurpapier en een schuurmachientje natuurlijk

Mishien kun je de buitenkant van je romp ook gewoon polyesteren, heb je in de toekomst veel minder onderhoud aan

mvg
duimpje

Een botenhersteller vertelde mij dat zij het met afbijt doen. er zit een flinke laag verf op en dat schuur je niet zomaar even weg.

Polyesteren is een optie maar wordt ook wel een doodskleed genoemd....eerst maar eens de verf eraf en de schade herstellen. De opbouw komt daarna wel (en ik hoop veel tips over wat wel en niet te doen ;))

De boot gratis dus een verdubbeling van de waarde is nog steeds 0,0. :mrgreen: :p ;)

Heb aan boord bij ons slechte ervaring met afbijt, de ene doet zijn werk niet goed de ander bijt door je hand (mag je redelijk letterlijk lezen)
Je moet het ook niet op je handen maar op de oude verflaag smeren. :? ;)

Nou Burp, straks willen we wel met zo'n 40 man mee, inclusief de BBQ. Maak je hem gelijk wat breder/langer zodat het allemaal past? :rolling: Jammer dat we je nooit meer op de vliegclub zien. :? nou ja, je bent in ieder geval lekker van de straat. :thumbsup:

Als het project nu maar niet in het water valt :mrgreen: :rolling:
Dan heeft-ie de boot mooi gemist. Voorlopig raakt zijn vliegkunst kant noch wal en moet Burp oppassen dat hij niet van de wal in de sloot raakt. ;) gelukkig staan wij als beste stuurlui nog wel aan wal.

Posted via Mobile Device

Back