Herstel bootje :)

kan je veel beter zorgne dat het hout goed is.

Ik denk dat dat nu juist het probleem is, bootje heeft op de bodem van "de grote oceaan" gelegen toen het een Duitse U boot simulatie deed ;-), denk dat polyesteren nog de enige mogelijkheid is zonder structureel de boel te gaan slopen bij dit bootje:D

PS : Hij is er inmiddels al vééééééls te lang aan bezig en haalt keer op keer zijn eigen deadline niet dus hem verder geen nieuwe reden geven om vooral bezig te blijven hé ;-)

Stevo

Laatst bewerkt:
Jullie hebben allemaal gelijk, met veel te veel dingen tegelijk bezig :)

Maar hij gaat wel af komen hoor. Ik zie hem elke dag liggen. Vervelende is dat als het mooi weer is ik wil varen en als het minder weer is dan kan ik niet klussen. Heb wel in de gaten dat als je weer bezig gaat dat de zin dan ook weer terug komt.

even 1 ding : een houten boot moet je NOOIT polyesteren ( tenzij je er snel vanaf wilt dan ....)
Je ziet niet meer wat er met het hout gebeurt, en wordt ook wel een dodenschild genoemt..... kan je veel beter zorgne dat het hout goed is.

als het hout goed uitgedroogd is (dus tijd binnen gelegen) dan kun je hout rustig polyesteren en inkapselen, vermits je het wel behandeld hebt met bijv G4 oid... wordt het hout helemaal geconserveerd. niks mis mee..

Hoe is het nu?

Ik was dit draadje eigenlijk al half vergeten, maar schoot me toevallig te binnen :-) Laatste post bijna 7 maanden geleden en heel nieuwsgierig hoe het er nu voor staat.:rolleyes:

Nou, eigenlijk ligt het even stil. Vorig jaar een bedrijfje gestart (hoosmatroos.nl) met het hozen van boten en repareren en onderhouden van buitenboordmotoren. Nu het weer mooier weer wordt en ik aan de boot kan werken komen ze "opeens" met motoren aan zetten. Op dit moment drie ter reparatie, zijn deze week wel weer klaar. Vorige twee weken 5 stuks. Aangezien ik dit nog naast mijn huidige werk doe blijft er zo weinig tijd over ;) Maar de planning is wel om er weer verder mee te gaan.

Volgende stappen:
Laatste laagje epoxy en dan primer op de boot smeren.

Vraagje btw burp (ik heb even door je draadje gelezen) welke expoxy gebruik je ? Ik heb voor de bokko 2 merken gebruikt ("huismerk" en West epoxy) IK merk iig bij de bokko van Mees dat de west epoxy er na 3 jaar nog als nieuw uitziet, het "huismerk" vertoond inmiddels barsten en scheuren.

Ook het hout wat ik gebruikt heb voor de bokko, (marine grade ply ..lol met levenslange grantie) zie ik met ombouwen van de bokko is nog als nieuw.

Ik haal de epoxy bij mrboat.nl

Kijk maar even, hij heeft alle spullen op voorraad zoals handschoenen, maatbekers, kwasten etc, etc. En allemaal tegen een schappelijke prijs.

www.mrboat.nl

Jaaaaaaa, hij is weer een beetje verder gegaan. Gisteren kreeg ik even de kolder in mijn kop en heb de hele boot geschuurd. Door het liggen heeft de boot wel een klein beetje schade opgelopen. In de punt is er wat glas met epoxy losgekomen door optrekkend vocht maar dat is gelukkig makkelijk te herstellen. Alle overgangen van het glas waar dus randjes zijn ontstaan zijn netjes glad geworden.

Schuren is nooit een lekker karwietje maar als je eenmaal weer begint..... Ik moet eerlijk toegeven dat het een beetje door Planck_Franck komt dat de zin om te knutselen aan mijn bootje weer is toegenomen.

Volgende stap is het repareren van een klein stukje aan het boegdeel bij de punt en dan een laagje epoxy over de boot om hem helemaal vlak te krijgen. Door het schuren zijn de putjes vrijwel helemaal weg en met een vers laagje zal dat weer keurig zijn. Nadeel is wel dat de boot onder een boom ligt en er allemaal rotzooi in kan vallen. Even kijken of ik er een partytent over kan zetten zodat de rotzooi weg blijft.

Na reparatie de boot aan de binnenkant wat opschuren en dan in de primer. Buitenkant kan na de epoxy ook in de primer, zorgt er dan in ieder geval voor dat hij beter beschermd is.

Een tweetal foto's nu maar vanavond zet ik er nog een paar bij.
Foto-APKDKMY3-G.jpg

Foto-6WXCNQUF-G.jpg

Thnx, de rest van de volgers schrikt zich een hoedje dat er weer wat gebeurd is.

Net even het weer bekeken maar nieuwe epoxy erop smeren heeft geen zin de komende dagen, wordt weer een zooite bokke weer.

Vrijdag even kijken hoe het hier lokaal wordt, anders vrijdag de reparatie even doen (moet de boot rechtop voor liggen) en dan volgende week hopen op droog weer.

Primer heb ik reeds liggen, ik denk dat ik even verse epoxy haal omdat de "oude" in mijn schuurtje heeft gestaan en met de vrieskou de afgelopen winter weet ik niet of dat kwaad heeft gedaan, zal eens navragen bij de leverancier.

En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden plak ik nog wat foto's bij.

Foto-QAZU6M7Y-G.jpg

Goed te zien dat de neus is geschuurd maar het stuk links nog niet
Foto-BOB3TE8C-G.jpg

Close up
Foto-BKH4UQON-G.jpg

Links de laatst geplakte glasmat met epoxy moest nog geschuurd worden. Link gedaan, rechts nog niet
Foto-M8XRH8XS-G.jpg

En hier de rechterkant ook netjes glad
Foto-6RCHQBHN-G.jpg

Totaalplaatje
Foto-6HMLZUUR-G.jpg

Nadeel van zoveel schuren is wel dat je de inimini stukjes glasvezel de hele dag door op je armen voelt zitten (en ja, ik heb gewoon gedouched :))

Burp, simpele oplossing voor die vezeltjes is een kleding roller, haal je 90% mee weg... ennuh.. douchen moet je wel met koud water doen wil je het kwijt raken, warm water gaan je porien van open staan en dan krijg je alleen maar meer last.

Back