Herstellen Cummulus 2000

Gelukt :banana:

20230205_090938.jpg
 
Mooi dat het zo gelukt is. Een methode die ik enkele keren gebruikt heb is het licht bevochtigdn en dan met de foliebout in de juiste vorm strijken, werkt vaak ook verrassend goed.
 
Achter lijst in model geschuurd.

Vleugelbuis met epoxy en micro balletjes tussen liggers en webbing lijmen.
Uitgelijnd op de goede vleugel

20230205_141720.jpg



20230205_141752.jpg
 
Afgebroken servo kabel , herstellen staaldraad in vorm gebogen met krimpkous op nieuwe cbl. geklemd en door het ingedekte deel gehaal.
Solderen, testen, krimpkousjes klaar om herstelt deel te bespannen.

20230223_120153.jpg
20230223_122825.jpg
 
De eerste vlieg dag moest ik de rol vol naar links trimmen om stabiel te vliegen, dat veranderde ook nog met de snelheid.
Dus de herstelde vleugel heet iets meer instelhoek ? in ieder geval meer lift dan de oude vleugel.
Thuis meet ik alles nog eens na en kan geen verschil vinden, besluit dan maar om onder de schroef van de oude vleugel een stukje fineer van 0.6 mm te schuiven.
Het uitlijnen van deze vleugels gebeurt niet met een pin tussen beide vleugels maar door de vleugels achteraan op de romp te schroeven, vandaar deze oplossing.
Een paar dagen later een nieuwe poging met deze 0.6 mm onder de achterkant linker vleugel en de trim stel ik de helf terug.
Dat gaat meteen goed , nog wat fijn trimmen op de hoogte en stabiel zweven.
De volgende stijgvlucht de mode launch trimmen en zo gaat die ook niet te stijl naar boven.
Alles lijkt mooi onder controle , dan begint de kist als een gek te rollen raar recht , zo snel rollen heb ik alleen nog maar gezien bij een kist achter een sleper.
Dat loopt natuurlijk niet goed af, volledig tegen sturen remt de rol een beetje maar er is geen houden aan .
Nu is het de oude vleugel binnen deel dat sneuvelt, en de tip van de herstelde vleugel.
Als ik alles eens goed bekijk dan begrijp ik niet waarom het buitenste deel van de beschadigde geen krasje heeft, kist lag onderste boven in het hoge gras.
De herstelde vleugel die heeft wel een gebroken tip.
Alle testen direct na de crasch geven geen enkel defect.
Ik denk dat een van de liggers van de beschadigde vleugel tijdens de vlucht is gebroken waardoor er een torsie is ontstaan, die de rol heeft veroorzaakt ???

20230320_152607.jpg


20230320_152753.jpg


20230320_152801.jpg
 
Word niet meer hersteld, heb nog een volledig goede vleugel.
Ga een nieuwe bouwen.
Ben met de romp begonnen, 118 cm, extra lengte omdat ik de nieuwe vleugel met extra middenstuk wil bouwen met een remklep.
Uitlijnen bestaande vleugel op nieuwe romp.
Het blokje waar beide vleugels inschuiven is nog niet gelijmd op spant, dat doe ik als top en bodem klaar zijn en staart is gelijmd.
Al mijn zwever trainer rompen bouw ik op een alu profiel, verticale blokjes kan ik wegklappen .
De motor houder is gelijmd met 6 ° domp

CNC frees doet zijn werk 1.5 mm vliegtuig triplex met freesje 1 mm in 2 stappen feding 100 mm/min, spindel snelheid 10000/min


20230323_133239 1.jpg


20230323_133324.jpg


20230325_113518.jpg


20230325_113429 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe romp met de bestaande vleugel is ondertussen ingevlogen .

Nu ben ik dus gestart met een middenstuk met remklep om de bestaande vleugel te vergroten 187 cm naar 247 cm .
De tekening span 600 mm wortel 185 mm

Ribben van het getekend bestand exporteert als DXF en met DXF to G-CODE [cnc-apps.com]

G-code bewerkt ( uitsparingen voor ligger en gaten ) in de editor van CNC frees

Ribben met CNC frees frees 1 mm , 10000 t/min, voeding 200 mm/min , diepte 2 mm voor balsa en voeding 100 mm/min voor triplex

De eindribben 1.5 mm triplex rest 1.5 mm medium balsa

De ligger 8 X 3 is op de onderste indekking gelijmd

Screen Shot 04-26-23 at 09.02 AM.PNG



20230426_100357.jpg
 
Alles droog gepast, dat past :-)
Je moet natuurlijk bij het tekenen van de ribben rekening houden met de maat van gekochte ligger 8 x 3 mm was 8.2 x 3.1 mm.

Midden komt de servo om de remklep te bedienen, past juist onder de indekking.

Lengte servo arm 14 mm, deze lengte heb ik in delftschip ingebracht om de lengte van de duw arm te bepalen 16 mm
4 cirkels die in gesloten en open toestand de plaats van de scharnierpunten bepalen.

20230428_200858.jpg


20230428_200931.jpg



Beweging remklep.png
 
Onder indekking, ribben , liggers en webbing gelijmd met witte houtlijm.
De messing vleugelbuis 5 X 4 X 55 mm uitgelijnd en gelijmd met papje van epoxy en micro balloons. 3 gr
Ruimte rond de buis is zo volledig gevuld

20230430_154829.jpg


20230430_155106.jpg
 
De remklep in beweging, nu met de servo tester, met de zender word dit vertraagd en up fijn afstelling.
Als de klep verticaal staat moeten servo hevel en duwstang in een lijn liggen

 
Minster M... zit in dit project, nu weer een defecte servo van de stabilo :mad:
Schade valt mee, neus ligger en 2 ribben gebroken, romp en staart geen schrammetje, 1 takje van een boom geraakt en dan zachte landing in een grote bos netels .
Gelukkig was ik nog niet met het nieuwe middendeel aan het vliegen.
Het ergste was de plaats bereiken bramen en netels 1 m hoog , en dan met het wrak zonder het verder te beschadigen er terug uit geraken:eek:
 
Back
Top