Herstellen van een Svenson Westerly

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door vmeertens, 2 jun 2008.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Servo plankje voor dit toestel kun je maken van 3mm triplex. Alle plekken waar brandstof(resten) bij kan komen moeten beschermd worden. Dus de staart afwerken met folie of verf.
     
  2. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Danku Huibert :)

    Dus 3 mm zou al voldoende zijn. Morgen ga ik dan achter verf om alles te bedekken.
    En bij het starten van de motor is de schroef er al meermaals van gevlogen. De bout op de uitgaande as van de motor kwam de hele tijd los. Is het een goede oplossing om deze met Loctite te borgen?

    En hier de foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    MVG,

    Vincent M.
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Reparatie ziet er degelijk uit ;). Wat betreft de propellor, denk niet dat hij loskomt omdat hij niet vast genoeg zou zitten. Oorzaak lijkt mij het overvloedig choken. Zo gauw de motor aanslaat neemt hij dan een slok brandstof uit het carter mee naar boven waardoor hij niet meer door de compressie heenkomt en dus venijnig terugslaat. Dit noemt men ook wel een hydrolock oftewel hij is gewoon verzopen.
     
  4. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Beste Huibert,

    Dankuwel, ik vind het ook goed meevallen voor de eerste keer :)

    En wat betreft de motor, hij schokte gisteren inderdaad wat. Toen ik hem handmatig draaide kwamen er grote hoeveelheden brandstof uit de carbu. Volgens mij heb ik de brandstoftank te hoog geplaatst bij het testen. Ik zal hem uit elkaar halen en eens uitkuisen.
     
  5. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Hier ben ik weer, na een hele tijd niets meer van mij te laten horen ga ik dit draadje weer oppikken :oops:

    Ik had het vrij druk met vakantie en met mijn werk, maar ik heb wat tijd gevonden om verder te bouwen. We hebben ons een graupner mx12 aangeschaft en ik heb de servo's ingebouwd. De oorspronkelijke houders waren niet goed dus ik moest het opnieuw maken.

    [​IMG]

    En de bijhorende uitslagen van de staartvlakken

    [​IMG]




    [​IMG]

    Ik ga eens naar een club gaan om te vragen als dit goed is en indien mogelijk kunnen ze me wel verder helpen.

    Tijdens het bouwen heb ik nu wel een klein barstje gevonden in de romp.

    [​IMG]

    Hoe herstel ik die het best? Want aan de binnenkant is er ook nog een plaatje op geplakt dus ik kan het moeilijk uitsnijden.

    [​IMG]

    Is het voldoende als ik er gewoon wat lijm tussen smeer? Want dit leek me de gemakkelijkste oplossing :)

    De motor is intussen goed afgesteld en nu moet ik in feite alles nog afwerken.

    Indien er nog opmerkingen zijn, laat maar weten. Ik weet het liever nu dan te laat :p


    Met vriendelijke groeten,

    Vincent M.
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Hallo Vincent, dat plaatje achter die barst is dat al een oude reparatie of iets wat er toevallig al zat? Wanneer je de romp voorzichtig buigt gaat de barst dan verder open? Indien niet gewoon de breuk vol laten lopen met secondenlijm. Is het echter duidelijk een zwakke plek dan kun je ook een stukje glasdoek eroverheen lijmen, eerst hout goed schuren.
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hierbij nog even een tip
    in het algemeen worden batterijhouders niet gebruikt voor de voeding van de ontvanger in de vliegwereld. een gesoldeerde accu is beter (minder last van trillingen ect). en als je toch deze wilt gebruiken zou ik er wel oplaadbare batterijen in doen en dan goed dicht tapen ;)
     
  8. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    @ Huibert: Dat plaatje achter de barst is gewoon zo omdat de bouwtekening dat aangeeft. Ik zal straks proberen de romp lichtjes te buigen en dan kan ik zien als de scheur groter wordt.

    @ robert14: Ik weet dat zo'n batterijhouder geen ideale oplossing is, maar dat is ook maar tijdelijk om alles op te stellen :)

    Met vriendelijke groeten,

    Vincent M.
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    gebruik dan wel oplaadbare batterijen en geen normale akeline ;)
    doe er dan ook een stuk tape omheen zodat ze er niet uit kunnen komen ;)
     
  10. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Oké dat zal ik onthouden :)

    Ik ben nu bezig de servo uitslagen wat aan te passen, maar ik ben eerst wat aan het prutsen met de zender. Er rest mij nog een passende brandstof reservoir te kopen en de balsa te bedekken. Misschien geef ik hem wel een nieuw likje verf. Daarna is er niets meer te doen denk ik :p

    MVG
     
  11. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Hmm Het is al lang geleden dat ik hier nog iets van mij heb laten weten :oops: Maar ik had het de laatste maanden vrij druk met school enz.

    Nu de examens gedaan zijn wil ik weer doorwerken aan het vliegtuigje. Mijn eerste bedoeling is om een nieuw laagje verf aan te brengen.
    Ik ben begonnen met het matschuren van de oude laag verf, maar ter hoogte van de cockpit begon de verf al af te schilferen. Toen ik daar lichtjes over schuurde voelde ik dat het hout wel wat zacht is (Alsof het vocht heeft opgenomen) Ik ben nu geen houtkenner, maar dat lijkt mij toch niet gezond :mad:

    Wat kan ik doen om dat tegen te houden? Moet ik het drogen met een haardroger bvb of bestaan er daar producten voor? Alvast bedankt!

    MVG,

    Vincent M.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het kan zijn dat er olie in het hout is gedrongen. Meerdere keer behandelen met K2R of ovenspray. Als dat niet lukt, ik ben er bang voor, het betreffende stuk vervangen door nieuw hout want de nieuwe verf zal er nooit op houden. Verder is het hout dan natuurlijk een deel zijn sterkte kwijt.
     
  13. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Dankuwel voor het snelle antwoord Ron! :p

    Ik had vanochtend nog even de tijd gevonden om naar een modelbouwwinkel te gaan. Ik heb daar een poriënvuller gekregen die ik juist heb aangebracht. Is dat hetzelfde als K2R? Ik zal het straks even googelen, maar nu moet ik door naar mijn werk.

    MVG,

    Vincent M.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    K2R is een huishoudelijk reinigingsmiddel/ovenreiniger. Poriënvuller moet je spaarzaam (beter nog: niet) gebruiken om vlieggewicht laag te houden. Het is te vergelijken met heel dunne plamuur.
    Ik zou het toestel met krimfolie bekleden, niet elke verf is tegen de verbrandingsresten uit de motor bestand.
     
  15. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    Hey,

    Ik zal morgen eens kijken wat we hier in huis hebben, misschien ligt er wel iets in de keuken :)

    Maar hoe kan ovenreiniger dan helpen? Is het voor de olie weg te krijgen of iets dergelijks?
    Ik had vanochtend al een poriënvuller aangebracht en toen ik nu keek zag het er een stuk 'droger' uit. En het voelde ook niet meer zo zacht aan. Maar ik zal morgen wel zien hoe ik verder ga :p

    Edit: Ik was blijkbaar vergeten de foto's te plaatsen van het zacht stukje.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  16. garfield1971

    garfield1971

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Soesterberg
    Nieuwe bouwen is minder werk en geeft ook een veel beter resultaat.

    Als de brandstof er eenmaal flink ingetrokken is krijg je het nooit meer echt goed.
    Er is ook maar weinig verf die echt goed tegen modelvliegbrandstof kan als je het rechtstreeks op balsa smeert.
    Folie werkt veel beter en de motor/tankruimte doe ik met blanke lak voor (echte)boten.
    De stukken waar de brandstof ingetrokken is zijn erg zwak geworden, niet raar kijken als het toestel tijdens een wat mindere landing of zelfs tijdens de vlucht uit elkaar valt.
    Lijmverbindingen laten los en stukken weer vastlijmen of nieuwe stukken erin lijmen is ook erg lastig.

    Marktplaats staat vol met ongebouwde bouwdozen of (half) gebouwde modellen voor weinig.
     
  17. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Er staan ongebouwde Charters op marktplaats. Misschien een leuke oplossing voor weinig geld? En veel bouwplezier!!
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ garfield... & Erik. : Je kan natuurlijk meteen een arf of iets dergelijks kopen... maar dat is niet de bedoeling. Sommige mensen vinden het leuk om oude toestellen op te knappen en weer vliegend te krijgen.

    Uiteraard heeft dit toestel zijn beste tijd gehad , maar ben zeker dat er nog een 2e leven in zit.

    Ik zou ook geen verf voor dit toestel gebruiken , maar folie zoals oracover. Een goed idee denk is om een spul te gebruiken waar folie beter op houdt. graupner verkoopt dat spul, is brandstof bestendig en de folie houdt beter (met kwastje of rolletje dun opbrengen). ben de naam van dat goedje ff kwijt, maar ben zeker dat ik hier wel wordt aangevuld door iemand.

    Cor
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen idee hoe het werkt maar K2R het 'trekt' olie eruit.


    Je schildert toch ook niet over vettigheid? Zal heel snel loskomen. Afgezien daarvan is die droogheid alleen maar cosmetisch, er is niet zoiets als 'olie-omzetter'. Het aangetaste stuk is belangrijk voor de stevigheid van het vliegtuig (in tegenstelling tot bv. tankafdekking). Het beste is het om dat deel geheel te vervangen. Neem het toestel 's mee naar een club, één en ander is beter 'live' te beoordelen dan via foto's.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  20. vmeertens

    vmeertens

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Brugge - België
    @ Garfield & Erik: Dit vliegtuig is nog van mijn pa geweest en ik heb hem altijd beloofd dat ik deze weer vliegend ging krijgen. :) Er staat hier nog een nieuwe bouwdoos, maar ik moet eerst wat ervaring opdoen.

    @ Corvl: Volgens de verkoper zou die verf brandstofbestendig zijn. Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat klopt. Ik zal mssn eens rondkijken voor folie.

    @ Ron: Ik had indd beter wat gewacht. Deze ochtend heb ik alle verf losgekregen en ik zal het nu beginnen behandelen. Ik zal zien als ik het hele stuk kan vervangen.

    MVG
     

Deel Deze Pagina