Het 1:12 Topic

Als je een 10.5T aanraadt, kun je dat beter met de SPX Stock Spec regelaar doen. Die is net wat beter. Buitendat is het misschien slimmer om een X12 te nemen, anders koop je een motor die eigenlijk al achterhaald is. Het nieuwe model is er al.
Jurgen Lautenbach van LRP heeft gezegd dat de 10,5 versie van de X12 nog wel even op zich laat wachten, na de SXX nog (dus na maart) ;)

@Low_E: 1/12 is zeker en vast niet onderhoudsvrij, elke heat je diff even nakijken op vuil en tapijt dat erin zou kunnen zitten, banden juist smeren, de juiste banden kiezen (zowel voor modified als stock heb je vooraan en achteraan minstens 3 goede bandensoorten afhankelijk van de baan). Ook nog elke heat je banden van kant wisselen en tweak nakijken. Banden afdraaien is vaak (toch minstens het afronden van de randen van de band) nodig. Een 1/12 is erg kritisch op de afstelling, dus er kruipt wel wat werk in. Maar het is de leukste klasse die er is, dus ga ervoor :)

Persoonlijk denk ik dat het net zo veel, of meer werk is dan een gemiddelde toerwagen. Maar dat maakt het juist leuk, lekker sleutelen en knoeien, en nog even beppen met wat mensen!

Je bent toch al snel bezig met het richten van je pod -> bodemplaat. OF het richten van je Pod -> Achteras. controleren van je Diff, banden, andere banden proberen. afstelling veranderen. controleren of alles nog recht is. nog meer afstellen... en ouwehoeren!

Groet Robert

goh en ik denk aan nog iets. Als je 1/12 rijdt, moet je dus ook nieuwe banden kopen, foam dus, die ook verslijten, stuk gaan .. en waarvoor je ook een afdraaibank moet hebben om ze bij te werken ..
dan lopen de kosten voor 1/12 toch weer wat op.

Low-E, het kan ook minder strikt hoor, zeker als't maar voor de fun is.
Dan moet je vooral gewoon controleren dat er niets scheef zit en dat je diff goed loopt, dan gewoon GAAN.

voila dat afdraaien doe ik ook allemaal niet , gewoon banden in 1 keer oprijden zonder iets aan de afstelling te doen . soms zitten ze vol met happen , maar dat geet niet , het rijd ook goed zo . gewoon laden ,smeren en dan knalleuh :p

Ja hoor, een 19turns brushed motor gaat prima in een 1/12... Niks mis mee, ik zou alleen kijken voor een ESC zonder achteruit... Die kunnen vaak net iets meer hebben omdat ze geen stroom hoeven te geven aan een achteruit...

Ik zou kijken voor een GM SX9 of een LRP QC2 of 3 of een andere van KoPropo oid. Op de 2e hands markt zijn deze vaak erg goed te krijgen omdat mensen overstappen op brushless... Dan ben je zeker van dat je een goede no-limit ESC hebt die het volhoud...

Maar als je toch persé een Runner Reverse wil van LRP zou ik je aanraden wel de hoogste te nemen... De Runner Bullet Reverse (# 83080). Die kan tot 13turns en dan zit je wel safe met alles...

Joost.

Laatst bewerkt:
goh en ik denk aan nog iets. Als je 1/12 rijdt, moet je dus ook nieuwe banden kopen, foam dus, die ook verslijten, stuk gaan .. en waarvoor je ook een afdraaibank moet hebben om ze bij te werken ..
dan lopen de kosten voor 1/12 toch weer wat op.

bwaaaaaaah

links eens rechts steken en rechts eens links, af en toe eens laten recht draaien door iemand die wel draaibankje heeft.

en gewoon 2 setjes banden, zodat je eens kan wisselen en de banden geen pap laten worden van al het smeermiddel. Als ze pap zijn gaan de brokkken eruit vliegen, anders niet (hoop ik).
Fritz heeft al eens anderen zwaar geowned op deze 'easy way' Dus zonder al die tralalala kan het ook wel (tot een bepaald niveau dan, waar wij toch nooit gaan zitten).

bandjes en de rest...

Wat kost een steje banden eigenlijk ?

Zou er eens iemand een volledig ( prijs)lijstje willen maken als ik een asso rc12r5 zou willen aankopen ?

batterij , motor , esc , servo , ontvanger , enz ...
graag merk en type

Ik wil niet echt wereldkampioen worden ;) maar wil toch iets dat in orde is ...

Ik heb een futaba 2 pl fm , is deze ook goed voor de asso ?

iedereen weer ens bedankt voor de goeie raad hier !!!
Het is echt zinvolle site , ipv verkoopsonzin in de winkel

KH

Of zou je gewoon eens even goed op het net zoeken waar je zelf alle prijzen van alles wat je nodig hebt kan vinden??? Zo moeilijk is het niet hoor, neem aan dat je best wel wat bronnen hebt waar van alles op staat toch??? Beetje effort in de hobby steken hoor. Moeten wij ook doen als we iets willen of nodig hebben, ik zoek me af en toe ook lens als ik iets wil of nodig heb... ;-) :idea: :thumbsup: :pc:

Zoek en gij zult vinden... ;-)

Joost.

Laatst bewerkt:
Kijk eens rond bij:

- MCM Racing
- RC Shop Roal
- The Border RC
- RC Models HK
- RC Mart Dinball
- Losipartshouse
- Ebay
- ...

Zoekt en gij zult vinden :)

Hallo mensen
ik heb een vraagje inverband met de binnenpiste in heemstede mach!
Het weekeinde van de 16jan is er daar een 3daagse wedstrijd 1/12 en ik zou graag weten wat er daar best gaat van banden en kwa eindverhouding.
Alvast bedankt

De banden veranderen nu nog sterk aangezien het tapijt nog steeds veranderd in zijn grip-patroon maar combo's die al gebruikt worden zijn o.a. Grey/Black, Grey/Purple, Yellow/Black, Yellow/Lilac...

Qua roll-out hangt het er een beetje vanaf of je stock of modified rijd... Voor stock zal het rond de 51mm liggen en voor modified hangt het er maar net vanaf wat voor motor je gebruikt...

Joost.

YES, dit hoorde ik al eerder, en ga ik dit weekend mee maken. Mach tapijt haart niet meer... eindelijk van die "black" bandjes af YEAH! :mrgreen:

Of wordt dit weer gelezen als kritiek, wat het absoluut niet is. want de baan is prachtig!

Groet Robert

Dank u voor jullie uitleg.Nog 1 vraagje word er in de stock klasse nog veel met gewone moters gereden of is het nu al bruchles, ik zou in mach starten met een element wat denken jullie daarvan?
alvast bedankt

Back