het aan brengen van klinknagels bolkop en verzonken en panel lines

Ik gebruik (medische) naalden (dikte 1.2mm /roze). De scherpe punt slijp ik eraf. Lengte maakt volgens mij niks uit.
 
Hey Kim,

De naald welke ik hiervoor gebruik was al zo.
Het is een naald welke gebruikt wordt voor inkt-cardridges volgens mij, deze heeft standaard een botte punt.
Je Cessna 188 wordt prachtig!

Groeten, Ramses
.

Het is gelukt om aan alles te komen maar helaas springt bij mij de zuiger in de spuit onder druk gewoon weer terug, dus ik moet steeds zelf doseren door erop te drukken, jammer...
 
Het is gelukt om aan alles te komen maar helaas springt bij mij de zuiger in de spuit onder druk gewoon weer terug, dus ik moet steeds zelf doseren door erop te drukken, jammer...
Dat komt doordat er nog lucht in de spuit zit. Lucht kan je samenpersen en dat is wat je doet als je de zuiger naar beneden drukt. Als je dan de druk op de zuiger weer los laat zal de spuit na blijven druppelen en/of de zuiger zal terug veren.
Wat je moet doen is de spuit met de naald naar omhoog houden en alle lucht uit de spuit drukken en het eerste druppeltje uit de naald komt. Als je daarna druk op de zuiger zet komt die druk direct op de vloeistof (lijm in dit geval) worden over gebracht en komt er ook direct een druppel uit de naald. Wanneer je de zuiger los laat zal de druk ook direct weg zijn, de naald drupt niet na en/of de zuiger komt niet weer omhoog. Op deze manier kan je ook heel nauwkeurig doseren en dus de grootte van de "klinknagels" bepalen.
 
Dat begrijp ik Ernst en dat was juist mijn bedoeling. Het is de bedoeling dat hij blijft druppelen volgens de methode van Ramses, maar dan moet de zuiger niet terug veren.
 
Als je dat doet heb je vrij slechte controle over hoeveel lijm er uit de naald komt.
Waar ik werk gebruiken we de manier zoals ik aangeef om soldeerpasta op printeilandjes aan te brengen. Normaal gaat dat met zeefdruktechniek maar soms kan dat niet en moet het handmatig gebeuren. Iemand met een beetje vaste hand kan op deze manier knap nauwkeurig bepalen hoeveel soldeerpasta (lijm in jouw geval) uit de naald komt.
Je drukt eerst een klein drupje uit de naald, zo groot als jij wilt. Dat drupje breng je op z'n plek aan en je maakt het volgende drupje. Is het iets te groot dan doe je het drupje terug in het potje en maak je het volgende drupje. Met een beetje oefenen heb je dat vrij snel in de vingers en werkt het prima. Maar let wel op dat er geen lucht meer in de spuit zit anders werkt het slecht en heb je weinig controle over de druppel grootte.
We gebruiken het ook om kleine druppels hars op een chipje aan te brengen om dat te beschermen tegen de "boze buitenwereld". Maar ook om kleine behuizingen waar elektronica in zit met hars op te vullen ter bescherming.
 
.
Heb je het filmpje en tekst in de post bij dat filmpje op de vorige pagina niet bekeken/gelezen Ernst?
Zoals Kim aangeeft is het juist niet de bedoeling om de druppeltjes een voor een te zetten... op jouw beschreven methode ben je een jaar bezig met de rivets... o_O;)
En dat het niet gelijkmatig op mijn methode kan volgens jou, bekijk het filmpje eens... ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Uitraard Kim, helemaal waar! Vele wegen naar Rome!
En eenieder kiest de methode welke het beste bij diegene past.
Ik beweer ook nergens dat "mijn" methode de beste is btw...

Wel weet ik uit ervaring dat een paar honderd tot duizenden klinknagels op een schaalmodel zetten een behoorlijke klus kan zijn...
Er zijn verschillende methodes die dat vereenvoudigen (d.m.v. prefab gaatjes strips, de injectiespuit, etc, etc.).
Zelf gebruikte ik de injectiespuit methode en door toeval kwam ik erachter dat dat veel sneller en eenvoudiger kan door het luchtcompartiment in de spuit te gebruiken.
Daarachter komen is leuk, delen met collegabouwers nog leuker!

.
Ik reageerde hierboven vanwege de opmerking:
Wat je moet doen is de spuit met de naald naar omhoog houden en alle lucht uit de spuit drukken en het eerste druppeltje uit de naald komt. Op deze manier kan je ook heel nauwkeurig doseren en dus de grootte van de "klinknagels" bepalen.

Dat is precies de methode welke in de openingspost van dit topic staat.
Het ging er juist om dat sneller, eenvoudiger en nauwkeuriger te kunnen doen...
En als ik dat tekstueel uitleg én d.m.v. een voorbeeld filmpje heb laten zien:

Als je dat doet heb je vrij slechte controle over hoeveel lijm er uit de naald komt.

... dan vraag ik me af of het filmpje is bekeken, of op welke (relevante) ervaring die opmerking gebaseerd is?

.
Wat foto`s van projecten waarbij ik m`n "luchtdruk" methode heb gebruikt.
Alle diverse grootte klinknagels gezet d.m.v. dezelfde methode met dezelfde spuit en dezelfde injectienaald als in het voorbeeld filmpje.
Zoals in het filmpje te zien bepaald namelijk 1. de luchtdruk in de spuit en 2. de snelheid van het zetten de grootte van de klinknagel.

Je hoeft de spuit dan ook niet met twee handen of met één hand krampachtig vast te houden om één druppeltje er steeds opnieuw uit te drukken.
Daar wordt de beweging ook onnauwkeurig van.
Op de "luchtdrukmethode" kan je de spuit vasthouden als een pen en steeds kort achter elkaar door blijven tippen, heel constant en daardoor juist nauwkeurig.
Dat kan je zien als je m`n filmpje vergelijkt met de andere injectie spuit methode filmpjes.


Kleine (schaal 1:9) klinknagels op de drijvers van m`n Fokker:

full


Nog kleinere (schaal 1/15) klinknagels op m`n Dornier Wal:

full


full


Grotere (1/6) klinknagels op m`n Chipmunk:

full


Drie verschillende grootte klinknagels op cockpitkap, romp en romp koppelplaat.
Dezelfde lijm, spuit en naald, alleen andere luchtdruk en tipsnelheid:

full


Ook de ribstitching op de vleugels en staartvlakken gesimuleerd met druppeltjes houtlijm onder de pinking tape:

full


Nog grotere (schaal 1/4.8) klinknagels op m`n Tiger Moth, hier de vleugeltank in aanbouw:

full


Bij deze Moth ook alle klinknagels en alle ribstitching d.m.v. de "klinknagel methode".
Weer dezelfde spuit, lijm en naald:

full


Idem op de rompdetails:

full


full


En ik gebruik de methode trouwens ook voor veel details in- of aan de kist, hier op een schaal 1/6.9 instrumentenpaneel voor de Gloster:

full


full


Instrumentenpanelen schaal 1/6 van de Chipmunk:

full


Schaal 1/4.8 in de (versie 1) panelen voor m`n Luchtmacht Tiger Moth uitvoering:

full


En de versie 2 panelen voor m`n civiele Tiger Moth uitvoering:

full


Dezelfe injectiespuit en naald liggen erbij op de foto... ;)
Zoals op de foto ook te zien is heb ik dezelfde lijm hier gebruikt maar de lijm iets aangekleurd met een heel klein beetje zwarte Humbrol.
Geeft "metaal kleurige" nageltjes, de lijm droogt immers bijna wit/transparant op.
Omdat dit paneel van blank hout is en er geen verf over komt heb ik de nageltjes zelf het kleurtje gegeven:

full


Nogmaals, het is maar één van de vele methoden die bruikbaar zijn uiteraard...
Zelf gebruik ik deze omdat het nauwkeurig werkt maar vooral ook lekker snel werkt.
Ik wil m`n methode niet doordrukken hier in dit topic of ten hemelen prijzen, absoluut niet!
Kwam er zoals eerder gezegd per ongeluk achter tijdens het klinknagelen op de "oude" manier.
En als het zo fijn werkt voor mij persoonlijk dan wellicht ook voor een ander en deelde ik het hier en in mijn bouwverslagen.

Maar als er gezegd wordt dat het niet nauwkeurig of moeilijk controleerbaar is, zonder het zelf geprobeerd te hebben, dan moet ik wel reageren... :D;););)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Waar een druppeltje lijm wel niet goed voor is! :wave
Het is inderdaad ontzettend veel werk. Ik ben het afgelopen uur alleen maar lijntjes aan het tekenen......
Teken jij de afstanden helemaal niet af tussen de klinknagels?
 
Waar een druppeltje lijm wel niet goed voor is! :wave

:D;)

Teken jij de afstanden helemaal niet af tussen de klinknagels?

Tuurlijk wel!

full


full


full


Stitching trouwens gesimuleerd d.m.v. korte "streepjes" over de rib i.p.v bolletjes.
Pinking tape komt hier nog overheen:

full


Ik ben het afgelopen uur alleen maar lijntjes aan het tekenen......

Is wel ff wat werk ja... o_O ;)
Maar geeft veel voldoening wanneer gereed!
Succes! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ja en zo zie dus ook dat de ervaringen met de diverse methodes verschillend zijn. Zo netjes als het in je filmpje werkt is het bij ons nooit gelukt. Alleen op de manier zoals ik heb beschreven werkt het uitstekend.
Daar komt bij dat wij juist niet willen dat er steeds een nieuwe druppel uit de naald komt omdat we (meestal) geen rij van druppeltjes willen maken. Als het er een stuk of vier op een rij zijn is dat al veel.
Daarnaast speelt waarschijnlijk ook het verschil in de viscositeit van de lijm en de soldeerpasta een rol. Ook de diverse gietharsen die we af en toe op deze manier verwerken zijn waarschijnlijk dikker dan de lijm die jij gebruikt.
 
Daar komt bij dat wij juist niet willen dat er steeds een nieuwe druppel uit de naald komt omdat we (meestal) geen rij van druppeltjes willen maken. Als het er een stuk of vier op een rij zijn is dat al veel.

Ah, daar zit het "misverstand" ;)
Dát is nu net juist de reden van het voordeel van de luchtkamer, achter elkaar door blijven tippen.
In een constante beweging lange rijen maken, achter elkaar door, daar zit de grote plus van deze methode.
Als je er een paar wilt zetten dan heeft het weinig voordeel, hoe meer klinknagels ineens, hoe meer voordeel.

Daarnaast speelt waarschijnlijk ook het verschil in de viscositeit van de lijm en de soldeerpasta een rol. Ook de diverse gietharsen die we af en toe op deze manier verwerken zijn waarschijnlijk dikker dan de lijm die jij gebruikt.

Dat is zeker een verschil.
Zoals je op bovenstaande foto`s kan zien gebruik ik steeds dezelfde lijm, de vloeistof is hierbij een constante.

Alleen op de manier zoals ik heb beschreven werkt het uitstekend.

Dat begrijp ik en ik snap je verhaal nu.
Zoals gezegd, voor elke toepassing en toepassingsgebied meerdere methoden.
Voor mij persoonlijk is de luchtkamer favoriet voor rivetting, ik vind het zelfs een leuk klusje om te doen...
Muziekje aan en gaan, werkt best ontspannend :D;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Allebei goede ideeën. Mijn spuit is maar 10ml.

Inderdaad werkt een plakbandje zoals jetpropdlx zegt prima.
Zelf heb ik zoals Wouter ook aangeeft een grotere spuit van 20ml.
Dat geeft een groter luchtcompartiment en werkt toch anders dan 10ml.
De 10ml spuit verliest sneller zijn druk waardoor je vaker drukverschil moet compenseren met de 'tip' snelheid.
Het is even googlen en het kost zeer weinig een goede 20ml spuit.

Nog drie opvolgende foto`s van de klinknagels en ribstitching op de staart van m`n 1/6 Chipmunk:

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: mac
.
Nogal!!
De luchtkamer werkt leuk maar het gaat zeker niet vanzelf... ;)
Soms merk ik aan het einde van een lange rij dat ik moet uitademen,.. adem ingehouden... o_O
Maar toch geeft het erg veel voldoening voor mij persoonlijk, krijgt de huid ineens een realistisch oppervlak.
Je moet er wel gelijk even van genieten want tijdens het rivetten droogt de eerste reeks en wordt transparant... weg! :eek:
Alleen de zwarte afteken stipjes/streepjes zijn nog te zien,.. geen reliëf...
Pas wanneer er kleur over komt komen ze weer tevoorschijn.

Het aftekenen duurde bij mij persoonlijk trouwens langer dan het zetten van de rivets!
Wanneer de pen stipjes/streepjes er eenmaal opstaan is het enkel aantippen met de spuit en dat gaat veel sneller.

Dus nog even door Kim, dan wordt het leuk.
Heb je eventueel al een 20ml spuit kunnen regelen?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb alleen een 10ml spuit. Ik ga het proberen met een dunnere naald erop.
Maar zoals je zei, het aanbrengen van de lijnen houdt mij al heeel lang bezig hoor.
 
Back
Top