Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het knopje op je afstandsbediening (gas/rem trim op je zender) Het beste op nul, mits je servo dit toe laat anders zo neutraal mogelijk draaien

Het knopje op je afstandsbediening (gas/rem trim op je zender) Het beste op nul, mits je servo dit toe laat anders zo neutraal mogelijk draaien

Niet op nul.

Die moet je zo instellen zodat de gashendel in ruststand de carb onder een lichte veerspanning dicht is. Je moet met het gasgeven dan iets speling hebben voordat de carb in beweging komt.

Ik heb nog ff een vraagje over t afstellen van de hoofdsproeier: Moet je die dichtdraaien tot je motor gaat inhouden en dan ietsje rijker zetten of als ie goed loopt en lekkr optrekt, gewoon zo laten staan?

Gerco

Moeten is er niet bij maar als je de grens wilt opzoeken zal je in stapjes verder moeten tot waar de motor weer in elkaar zakt en dan inderdaad weer iets terug.

Hoe kan ik dat zien of de carburateur onder lichte veerspanning is? Maar ik heb het knopje nu over de helft staan anders slaat hij af. en als ik de auto wil starten moet ik hem bijn helemaal open draaien.

Heb ik dan de hoofdsproeier te arm staan?

Dat zie je toch gewoon aan de veer die er op zit op je gasstangetje naar je carb. Als je carb dicht staat zie je of je veertje een beetje ingedrukt is of niet..

Ik snap niet echt wat je voor de rest zegt..wat moet je helemaal opendraaien. Zit je nou aan de naalden te draaien (HSN)? Of zit je de hele tijd met je gastrim te spelen; die helemaal open draaien?

Hoe kan ik dat zien of de carburateur onder lichte veerspanning is? Maar ik heb het knopje nu over de helft staan anders slaat hij af. en als ik de auto wil starten moet ik hem bijn helemaal open draaien.

Heb ik dan de hoofdsproeier te arm staan?

Als je de trim verder terug draait en hij slaat af betekent dat de stationairschroef op de carburateur niet goed staat, dan moet je die indraaien.

als ik optrek heb ik half gas op de zender (de trekker), trekt ie op, en van daaruit trekt ie door naar volle toeren (nog steeds met half gas, in ong 3-4 sec). Heb ik dan een te rijke of te arme afstelling?

We weten wat allemaal van invloed kan zijn op het afstellen en doen lopen van een nitromotor temperatuur, luchtvochtigheid, zelfs hoogteniveau dacht ik gelezen te hebben etc.

"Een eenmaal gevonden afstelling is namelijk niet vast, maar de temperatuur en vochtigheidsgraad van de buitenlucht is ook bepalend voor hoe de carburateur afgesteld moet staan".

Maar als we het hebben over de weersomstandigheden kan iemand mij precies zeggen wat er dan precies (natuurkundig zegmaar) gebeurd met de verschillende weerstypen in relatie tot de lucht/brandstof verhouding in je carb? Er wordt altijd over gesproken, maar ik heb nog niet gelezen wat dat dan precies uitmaakt.

Het is heel gevaarlijk om daarover te praten wat je dan moet veranderen....
Er zijn te veel factoren om direct te kunnen zeggen dat bv. met warm weer de carb rijker moet en met koud weer armer. Luchtvochtigheid speelt ook een rol die niet altijd gelijk op gaat met de temperatuur.

Afstellen doe je op gevoel naar de prestaties, rookpluim, klank en temperatuur van de motor en niets anders.

autotje loopt warm

ik heb een protech st-4 gekocht

Ik heb hem nadat ik dit forum heb gelezen redelijk tot goed afgesteld maar als ik een tijdje rij dan slaat hij af. Maar als ik de hoofdnaald verder open draai dan gaat hij viertakten(pruttelen).

Wat moet ik hier aan doen?

en is de protech st-4 een goede nitro auto of is het een miskoop?

Laatst bewerkt door een moderator:
nee daar is er nog te weinig mee gereden hij wordt gewoon veel te warm.

Krijgt de motor voldoende koeling zoals bv. een gat in de voorruit en achterraam zodat de luchtstroom mooi langs de motor gaat?

En de motor rijker zetten en dan direct 4-takten geeft mij al het idee dat je niet precies bezig bent, een kwart slag of minder kan al veel uitmaken.

zorg er voor dat er voldoende rook uit de uitlaat komt op het moment dat hij "redelijk" loopt anders loopt hij gewoon warm en controleer ook de naald die in de schuif zit niet er uit komt op moment van volgas geven is een stuk beter voor het inlopen..

Kijk ff op internet voor het afstellen van de motor ff een zoek machientje en het word alllemaal uitgelegd...

heel erg bedankt voor de goed uitleg, ik heb altijd erg veel moeite met het afstellen van mijn carburateur

Ik ben mijn savage aan het afstellen en hij kan steeds sneller dwz hij verzuipt later. Wat me wel opvalt is dat er in de handleiding staat dat je hem te arm hebt afgestelt "if the engine blogs or stalls" (verzuipt of uitvalt). Het lijkt me iets logischer dat de motor juist verzuipt als hij te rijk staat, toch?...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back