Het afstellen van een carburateur van een model race auto.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

Ik heb sinds een tijdje een HPI firestorm.
Ik heb die ingereden zoals aangegeven ed.

Vandaag wou ik rijden en ik moest dus weer m'n motor wat bijstellen

Wanneer ik in hogere toren (tot bijna WOT) kom dan begint de motor ineens sterk in toeren te dalen en de auto komt tot stilstand, de motor valt niet uit.
Ik heb hem dan terug naar fabrieks instellingen gezet en opnieuw geprobeerd en wat bijgesteld, maar ik had steeds weer hetzelfde probleem.
Ik weet ook niet goed of hij te rijk of te arm staat (als ik dit probleem heb)?

Mvg
Florian

Rookt hij erg veel (rijk staan) ? Wat de bedoeling is van de WOT methode. Dan 'te' rijk.

Maar als hij inhoudt stottert kan hij ook bovenin wat te arm staan.

Rookt hij erg veel (rijk staan) ? Wat de bedoeling is van de WOT methode. Dan 'te' rijk.

Maar als hij inhoudt stottert kan hij ook bovenin wat te arm staan.

Met WOT bedoel ik gewoon wide open throttle (niet die "break-in" methode)
Dus als ik naar volle toeren ga.
Ja er was inderdaad wel wat rook, maar niet overdreven veel volgens mij.
en toen ik hem starte kwam er wel zeer veel brandstof (of olie?) uit de uitlaat en 'k heb hem dan derict een stukje armer gezet (maar nie teveel volgens mij)

Dus als in deze situatie veel rook is moet hij armer...
maar als er niet teveel rook is (wat is veel...?) dan moet hij rijker...

Bedankt

en toen ik hem starte kwam er wel zeer veel brandstof (of olie?) uit de uitlaat en 'k heb hem dan derict een stukje armer gezet (maar nie teveel volgens mij)

Wij zeggen eigenlijk nooit WOT maar gewoon vol gas. Controleer even de slang van uitlaat naar tank of deze niet stuk is. Lijkt mij dat er te weinig druk op de tank komt en daarom arm gaat lopen bij vol gas.

Wij zeggen eigenlijk nooit WOT maar gewoon vol gas. Controleer even de slang van uitlaat naar tank of deze niet stuk is. Lijkt mij dat er te weinig druk op de tank komt en daarom arm gaat lopen bij vol gas.

Ok, 'k zal het onthouden.
De slang van de uitlaat naar de tank is nog in goede staat.
Ik zal vanaf het weer beter weer is nog eens proberen en proberen het probleem te verhelpen.

Zoek de basisafstelling van de motor eens op en begin vanaf daar eens af te stellen.

Vervang ook de plug eens als je dat nog niet hebt gedaan na het inrijden

Aaangezien die basisafstelling over het algemeen flink rijk is zal je hem langzaam aan armer moeten gaan zetten , zodra de motor dan weer in gaat houden ga je ongeveer een kwart slag terug . Dan zit je bijna altijd wel goed ;)

Ik heb zonet gezien dat er ook redelijk veel vloeistof (olie?)
uit de uitlaat drupt (nu hij aan de kant staat)
dit wijst erop dat hij veel te rijk stond of niet?

Als ik nu aan de trekstarter trek dan merk ik ook dat ik veel harder moet trekken
dan in het begin dat ik de auto had, dit lijkt me niet normaal.

En als ik aan het vliegwiel draai dan klikt hij in een bepaalde stand, draai ik dan weer verder
dan klikt hij weer iederekeer in dezelfde stand.

Is er iets mis met mijn motor/trekstarter of is dit normaal?

basisafstellingen mega ZX12

voor iedereen die net als ik zich de pleuris heeft lopen zoeken naar de fabrieksinstellingen van zijn motor, met dank aan serpent america:

factory settings mega

HSN: 5 1/2 turns
LSN: 2 turns

misschien is een overzicht van factory-settings van motoren ook iets voor een stickie, net als dat item over de maat voering / compatabiliteit van turbopluggen. Die vind ik ook briljant . Een grote hulp bij het zoeken van de juiste plug.

voor iedereen die net als ik zich de pleuris heeft lopen zoeken naar de fabrieksinstellingen van zijn motor, met dank aan serpent america:

factory settings mega

HSN: 5 1/2 turns
LSN: 2 turns

misschien is een overzicht van factory-settings van motoren ook iets voor een stickie, net als dat item over de maat voering / compatabiliteit van turbopluggen. Die vind ik ook briljant . Een grote hulp bij het zoeken van de juiste plug.

Dit vind ik eigenlijk wel een goed idee:D

Je kunt ook gewoon de op brandstof blaas techniek toepassen, werk voor iedere motor.

Stukje brandstofslag nemen en monteren op carb. dan hoofdsproeier helemaal dichtdraaien. carb volgas op de slang blazen dan hoofdsproeier weer open gaan draaien, als makkelijk lucht door kan blazen stoppen met draaien,
Dan gaan we lage toerensproeier dicht draaien. Dan carb 15% open zetten, we gaan weer blazen en lage toerensproeier weer open draaien tot we weer vrij door de slang kunnen blazen.

Nu hebben we weer de fabrieksinstelling voor de motor.;)

Je kunt ook gewoon de op brandstof blaas techniek toepassen, werk voor iedere motor.

Stukje brandstofslag nemen en monteren op carb. dan hoofdsproeier helemaal dichtdraaien. carb volgas op de slang blazen dan hoofdsproeier weer open gaan draaien, als makkelijk lucht door kan blazen stoppen met draaien,
Dan gaan we lage toerensproeier dicht draaien. Dan carb 15% open zetten, we gaan weer blazen en lage toerensproeier weer open draaien tot we weer vrij door de slang kunnen blazen.

Nu hebben we weer de fabrieksinstelling voor de motor.;)

Hmm.. wel bedankt voor de tip. Maar het is niet echt accuraat. Althans, misschien als ik het doe is het niet accuraat.

Die manier is net accurater dan de manier die de fabrikant opgeeft (aantal slagen tellen etc.), want elke carburateur is in feite verschillend van mekaar, hoe miniem ook. En als je je baseert op de hoeveelheid brandstof die doorstroomt in plaats van een opgegeven waarde van de fabrikant, zul je net iets preciezer de basisafstelling vinden.
Maar dat is de theorie; in praktijk zul je niet echt een merkbaar verschil merken tussen de twee methodes lijkt me.

En inweze zijn beide niet acuraat want de dikte van de brandstof en de druk uit de uitlaat naar de tank vormen een hele grote factor op de afstelling van de motor en aangezien deze 2 voor een non-RTR auto niet vastgelegd zijn....

Als de motor startbaar is kan men beter de basis van het afstellen leren.

Dit is ook de bedoeling van deze methode, dat de auto startbaar is zodat we van hieruit verder kunnen. Net zoals de fabrieksinstelling, alleen is die van vele motoren met ff iets anders. De blaas methode voor iedere motor toepasbaar.

hey, ik heb een brandstof auto die op nitro rijd
ik ben net verwisseld van een brandstoftankje met naar een brandstoftankje zonder handpompje
tijdens de startfase hou ik ook mijn duim op de carb. maar het lijkt erop dat hij nog steeds geen nitro aanzuigt
zou een van jullie me misschien kunnen uitleggen wat ik moet doen om het motortje te laten lopen
alvast bedankt
lars

hey, ik heb een brandstof auto die op nitro rijd
ik ben net verwisseld van een brandstoftankje met naar een brandstoftankje zonder handpompje
tijdens de startfase hou ik ook mijn duim op de carb. maar het lijkt erop dat hij nog steeds geen nitro aanzuigt
zou een van jullie me misschien kunnen uitleggen wat ik moet doen om het motortje te laten lopen
alvast bedankt
lars
even het slangetje van de uitlaat los halen en blazen totdat de nitro in de carb. is en er geen luchtbelletjes meer in het slangetje zitten of je vinger op de uitlaat en dan rustig een paar keer aan de trekstart trekken of een paar druppeltjes in de carb. doen of de plug eruit halen en een paar druppeltjes in het blok laten lopen:teacher:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back