Het algemeen Felix topic

@Johan,

Ik ben bezig met de epp antonov. Deze wordt zonder rolroeren. Nu zie ik ze op de foto's altijd met nagenoeg geen v-stelling. Stuurt de antonov zonder v-stelling en zonder rolroeren nog wel een beetje? Of kan ik dan toch beter wat v-stelling proberen te maken?
Komt er(of is er misschien al) een bouwverslag van de antonov?

Groetjes,
Fred.

In de beschrijving staat dat de vleugelhelften onder een hoek van 2-3 graden aan elkaar gelijmt moeten worden .

Ik bouw er een tussen door met nul v-stelling maar dan wel met rolroer .
Voor een verslag heb ik geen tijd in moment.

Er is nog geen bouwverslag van de Antonov.

Misschien voel je je geroepen hier voor. :D

Mvg Johan

Even iets heel anders:

Mijn Felix heeft twee nachten in een boom doorgebracht.
Accu helemaal leeg dus is afgeschreven maar verder geen enkele schade.

De eerste foto,s van mijn Antonov .

full

full

full

full

Word morgen ingevlogen mocht de wind afzakken .
En anders in Boskoop . :D

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond de Antonov ingevlogen .

Een echte parkflyer.:D

Omdat ik een vrij sterke motor er op heb (hat ik liggen en geen model er voor)
ga ik de downtrust iets versterken en er een kleinere prop op zetten .
Van 9 x 6 ga ik 8 x 5 proberen , vlieg op 3S1000

Hij stijgt te veel bij volgas .

Verder op halfgas gevlogen .
Heb ook het zijroer met de rolroer gemixt (40%) , hij reageert daar door beter op rol en is mooier door de bocht te krijgen .

Mvg Johan

Vandaag ook m'n Antonov voor het eerst gevlogen. Heeft geen rolroeren en maar iets V-stelling. Prop was een 9 x 5 en motor:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : A28L brushless Outrunner 920kv

Trok direct over bij de start. Moet dus erg downtrimmen.
Ga ook meer domping geven en kleinere prop proberen. Kon met de 9x5 op half gas prima vliegen maar moet vaak down blijven duwen(vooral als je tegen de wind in vliegt). Met een 3s1800 heb ik meer dan 30 minuten gevlogen.
Het hele zaakje wordt wel erg warm want er is totaal geen luchtkoeling mogelijk in de buikruimte. Ook lastig is het gefixeerde achterwieltje. Bij het taxien kan je dus niet echt sturen. Daar moet ik misschien wat op verzinnen.
Bij daglicht zal ik proberen foto's te maken van de kist.

Groet,
Fred

Ik heb nu een keil van 5 mm weg gesneden .

En voor de koeling heb ik 2 gaten in de deksel gemaakt en 2 gaten van achter naar de box gemaakt.
Zo word de warme lucht er uit getrokken .

Kan morgen wel een detail foto maken.

Mvg Johan

full

Bij deze enkele foto's van m'n Antonov.
Ik heb de prop nog even 9x5 gehouden maar de domping een graadje meer gezet doormiddel van een extra ringetje. Ik hoop dat ie zo minder overtrekt bij volgas. M'n ervaring met andere EPP slowflyers(Felix60+80+120) is dat de domping vrij extreem moet bij een beetje meer snelheid.
full

Ik heb de motorspant nieuw gezet .

Ongeveer 5 mm onder weg genomen.

full

Hoop hem morgen weer te kunnen vliegen , vandaag was te veel wind in boskoop.

Mvg Johan

Ik heb de motorspant nieuw gezet .

Ongeveer 5 mm onder weg genomen.

full

Hoop hem morgen weer te kunnen vliegen , vandaag was te veel wind in boskoop.

Mvg Johan
meestal als je zo veel domping moet geven kloppen de instelhoeken van de vleugels niet .

onder vleugel op 0
bovenvleugel 1graad negatief
stabilo is even puzzelen ,maar of 0 of op 2 graad negatief .
dan zal de antonov in alle gas posities gelijk blijven vliegen .een licht stijgen mag bij volgas (en hoort ook bij het type toestel ).

maar een motordomping van meer dan 4 graden is niet goed .

als je vogas vliegt en je gooit het gas er af en het toestel loeft op ,vleugel instellingen veranderen .

meestal als je zo veel domping moet geven kloppen de instelhoeken van de vleugels niet .

Met die 5 mm weg vliegt hij perfekt .
Ligt dus niet aan de instelhoeken van de vleugel.

Hij hat dus helemaal geen domp en zo zal het circa 2 grad zijn .

Gistern bij stevige wind lekker mee gevlogen .

Mvg Johan

Het hele zaakje wordt wel erg warm want er is totaal geen luchtkoeling mogelijk in de buikruimte.

Mogelijk is alles . :D

full

full

Deze zit ook aan de andere kant van het model.
full

Deze zijn bij mij genoeg , geen last van warmte in de box.
Deksel is allen geklemt in de box , zit verder niet vast.

Mvg Johan

Johan, zweeft een fenix een beetje leuk als ik hem zonder motor bestuurbaar maak?

Het lijkt me leuk om eens wat te kunnen slepen of met huckepack te kunnen laten vallen. Ik heb een 60er, maar die is wel erg klein. Een 80 lijkt me beter geschikt. Ontvanger, 2x HXT500 en een 1S180 LiPo erin en fladderen maar.

Hij zweeft leuk als je hem op hoogte kan brengen .

En je kan een bakje onder de vleugel in de romp snijden op het zwaarte punt om hem bij wind iets meer gewicht te geven.

Met motor vliegt hij met wind ook stabiler met een 2S1000 lipo als met de 2S450 .

Mvg Johan

Met een felix kan er weinig meer fout gaan dan dat ie ergens 'onbedoeld land' en dat je een stukje moet lopen om hem weer te gooien. Als je de controle kwijt bent gewoon gas dicht en een harde inpact proberen te voorkomen.
Kijk wel uit waar je gaat vliegen, niet bij mensen of kostbare bezittingen.
Succes.

P.s. Kan iemand vertellen waarom je penschanieren gebruikt in een felix?? Gebruik dan glastape/folie/CA of zelfs nog platte schanieren, maar waarom penschanieren?

P.s. Kan iemand vertellen waarom je penschanieren gebruikt in een felix?? Gebruik dan glastape/folie/CA of zelfs nog platte schanieren, maar waarom penschanieren?

Ja :D

Ze zijn heel gemakkelijk te lijmen met een drupje bruis .
Heel makkelijk zijn de gaatjes ervoor te maken met een hete naald .

En folie , glastape enz. houd veel schlechter op EPP .

En je hebt hele soepele scharnierpunten .

Mvg Johan

Hallo,

Ik heb misschiem dit draadje niet helemaal goed door gelezen maar ik kan het in ieder geval niet vinden, dus misschien kan iemand het me vertellen:

Waar ligt het CG bij een Fenix 80 ?

Alvast bedankt.

Ik heb gisteren met mijn fenix gevlogen,

Echt een toffe vlieger, eerst dacht ik dat ik er te veel voor had betaald maar eenmaal je begint te vliegen denk je daar gans anders over, het is echt een perfecte beginners toestel.

Maar ik zou graag iets langer willen vliegen, welke batterij heb ik daarvoor nodig ?

MVG

Back