Het algemeen Felix topic

Voor het maken van het schroefdraad boor ik met 3,2
Dit in een keer door vleugel en in de romp.
Daarna het gat van het hout in de romp met een drupje CA verstevigen.
En als het gedroogt is met een M4 snijders de draad snijden , daarna nog een keer CA gebruiken om de draad harder te maken en na 2 uurtjes nog eens de snijder er door halen.
full

In de vleugel word het gaatje op 4 mm gebracht en dan is de bevestiging klaar.
full

Scharnieren ondertussen ook in gelijmt met bruis.
full

En na het drogen het roer er op gelijmt.
Je ziet dat de bruislijm door het epp naar buiten kruipt , dus spaarzaam gebruiken.
full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Onder tussen ook de motor vastgelijmt met een paar drupjes witte Belizell.

full

Mvg Johan

Johan, even een vraagje tussen door. Is het makkelijk om de vleugels van Felix 100 recht te maken ? Wat voor een lijm gebruik je daarvoor ?

Gr,
Ruud

Hallo Ruud

Je kan ze makkelijk recht zetten.
Is voor rolroer ook noodzakelijk.

Je snijd ze met een nieuw balsames 2mm naast de naad recht af .
Zodat de naad er tussen uit is.
Die 2mm omdat de felixen met silicoon gelijmt zijn in de fabriek.;)

Dat gewoon met bruislijm weer er aan lijmen en 24 uur laten drogen voor dat je de naad bewerkt .

Daarna ook een carbonbuis over de hele lengte nemen. (4/2mm is genoeg)

Mvg Johan

Een kleine versteviging in het hoogteroer gemaakt (1mm carbon) voor een betere werking.
full

En de roerhevel ingelijmt.
full

Mvg Johan

En omdat er schecht een plakband op houd werk ik met stift scharnieren.
Ik heb hier geen last van, Na heel wat gerag met de indoor zagi nooit een scharnier los gehad.
Zagi_mini_01.JPG

Ben met een niewuwe bezig,
zagi_achtig_indoor.JPG

Tesa boven en onder, en dan even met de foliebout er over. Je ziet dat het verandert en blijft zitten.

Niet dat er wat mis is met stift scharnieren, maar het kan ook met tape.

bij mij werkt plakband wel op de bijbestelde roeren, maar niet op het epp van de felix.

zijn er ondertussen nog vorderingen?

stijn

Vraagje:
Hoe voorkom je dat de prop bij de landing afbreekt dan wel beschadigd. Dus hoe bereik je dat ie horizontaal blijft staan bij de landing?

Kan natuurlijk een klapprob gebruiken, maar dat is anders vliegen dan met een 'echte' prob.

Zo`n klein propje verdraait vanzelf wel als hij de grond raakt, daar hoef je niets aan te doen.
De landingssnelheid is zo laag dat er niks zal gebeuren met die propjes.

Ps. vlieg je ook op Ede?

bij mij werkt plakband wel op de bijbestelde roeren, maar niet op het epp van de felix.

Dan probeer eens het EPP van de felix te schuren waar het plakband komt.
De felix is met de hete draad CNC gesneden en de roeren die ik er bij gelegt hat zijn met de lintzaag gezaagt , het is verder het gelijke spul.

Ik zelf gebruik die ronde scharnieren.

Vraagje:
Hoe voorkom je dat de prop bij de landing afbreekt dan wel beschadigd.

De 2204 die ik hier gebruik heeft een aangebouwde propsaver , de prop word met een rubber ringetje vastgezet dit de prop laat wegbuigen bij de landing.
De rode GWS propjes kunnen niet veel hebben.
Landen in hoger gras is ook een optie.

Morgen plaats ik weer een paar foto,s

Mvg Johan

Als je er voor zorgt dat je gas dicht hebt bij de landing, gaat de prop vanzelf horizontaal staan bij aanraking met de grond.
Daarnaast wordt de prop op de 19-grams motor niet op de as geschroefd maar met een rubberen ring bevestigd. Dit werkt het zelfde als een propsaver.

Ondertussen is mijn grootste Felix klaar voor Zeumeren.

Heeft een grotere motor gekregen (4240/1050) en regelaar (40A)
En de vleugel recht gemaakt + rolroeren geplaatst.

Eerst nog een keer met wielen vliegen en dan mag hij het water op.

full

full

full

Mvg Johan

Dan probeer eens het EPP van de felix te schuren waar het plakband komt.
De felix is met de hete draad CNC gesneden en de roeren die ik er bij gelegt hat zijn met de lintzaag gezaagt , het is verder het gelijke spul.

Ik zelf gebruik die ronde scharnieren.

haha, heeft nu geen zin meer, ik heb ze al verlijmd met 'diskettescharnieren'.
verder heb ik ook de cockpit verwijderd en de romp gedeeltelijk uitgeholt zodat de accu en de regelaar mooi uit het zicht zijn. :-)

stijn

qua koeling komt het wel goed. ik moet alleen nog wachten op hongkong, en dan vliegen:) ik zal in deze dagen ook wel een keer een fototje online zetten

Back