Het algemene Mpx Gemini topic.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Acropilot, 19 jun 2007.

  1. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Daarom balanceer ik de prop pas als deze gemonteerd is. Als dat goed lukt balanceer je automatisch ook eventuele onbalans in de motor/spinner/etc. Mijne draait denk ook minder toeren dus misschien ook wat minder kans op schade. Het blijft koffiedik kijken.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Statisch wel maar dynamisch niet. Dynamische onbalans kun je zonder dure apparatuur niet opsporen......dat maakt het juist zo lastig. Wees maar blij dat je dat niet mee gaat maken :) Ik heb al heel wat mensen gesproken die er tamelijk radeloos van werden (Gemini- en Funcub eigenaren)
     
  3. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat moest ik even opzoeken. Ik snap het. Dank voor je uitleg.
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Gisteren een 2e handse doch zeer strak en goed uitziende MPX Gemini mogen ophalen.
    Zit een Himax Brushless Outrunner HC3516-1130 motor in met 11x5.5 prop en goed merk ESC.
    Heb dit Topic van de Gemini inmiddels helemaal doorgelezen en ben zeer benieuwd hoe dit toestel gaat vliegen.
    Is mijn eerste dubbeldekker kist ooit en heb er hoge verwachtingen van.
    Hoop vandaag de Re-Maiden te mogen maken.
    Wat ik vanochtend al wel heb gedaan zijn de stock wielkappen gedemonteerd en de stock wielen vervangen voor groter formaat die nu van rubber zijn inplaats van de schuimen Multiplex wieltjes.
    Hiermee hoop ik de graslandingen makkelijker te kunnen uitvoeren zonder dat het toestel tijdens het landen op de neus gaat staan.
    Wij hebben een asfaltbaan ter beschikking op onze mooie wildvlieglocatie maar wil ook gebruik kunnen maken van het grasveld.
    Overigens zit deze Gemini strak en netjes in elkaar en het verbaasde mij weer positief hoe netjes en weldoordacht ze bij Multiplex de toestellen ontwerpen.
    Ik vlieg veelal met de Parkzone kisten en toestellen van Hype.
    Maar vind persoonlijk het Elapor materiaal van Multiplex wel het mooiste en fijnste dat er is.
    Ik zal mijn vliegrelaas later posten.
    Vr Gr D
     
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo beste Forumleden en Gemini piloten.
    Wil bij deze even mijn vliegrelaas geven betreffende mijn Multiplex Gemini dubbeldekker.
    Afgelopen middag naar het grote open veld op de fiets getogen met de Gemini onder arm.
    Er stond een stevig windje van rond de dikke windkracht 3.
    Eigenlijk geen ideale weersomstandigheden om een toestel wat je niet kent te Re-Maiden maar het jeukte zo dat ik het niet kon laten.
    Uit de gelezen revieuws scheen de Gemini zo goed te vliegen dat ik het wel aandurfde.

    Er stond helaas een dikke croswind op de asfaltbaan dus dat ging em niet worden voor de eerste vlucht.
    Het gras was eigenlijk net te hoog om te starten vanaf de dikkere wielen dus het is een handstart geworden.
    En we weten allemaal dat een handstart de meeste kans geeft op Crashes bij een start.
    Affijn...........
    Na het checken van alle roeren het toestel met de neus tegen de wind in opgegooid.
    Ik kan niet anders zeggen dan dat als uit het befaamde boekje ging.
    Toestel vliegt voorbeeldig en een geslaagde Re-Maiden is een waarlijk feit geworden.
    Het viel me gelijk op hoe strak en wendbaar dit toestel vliegt en zelfs met de best wel harde wind erg goed te vliegen was.

    Er zit door die Himax motor genoeg vermogen in het voorronder en dat was te merken ook.
    Met het grootste gemak eindeloos vertikaal omhoog en schijnt dat diezelfde Himax motor ook in de Multiplex Acromaster zit.
    Vandaar dat overschot aan vermogen.
    De vliegtijden verraste mij aangenaam want met 'normaal' rondvliegen kon ik behoorlijk lang fladderen op een 3S 2200Mah pack.
    Heb het nog niet helemaal uitgemeten maar denk de 8 minuten makkelijk te kunnen halen als ik normaal rondvlieg.
    Rugvlucht ook erg goed te doen en toestel hield zich voorbeeldig.
    De eerste landing was even bekieken hoe te doen want wilde het toestel in het ietwat hoge gras neerzetten.
    Tijden het landen ging zij helaas ietsje met de neus voorover maar dit ging zo langzaam dat er geen schade was aan prop of spinner.
    Overigens gingen de landingen erna voorbeeldig en toestel lande zijdezacht op haar wielen zonder enig morren of over haar neusje weg te vallen.

    De volgende vluchten zullen zijn zonder veel wind omdat ik dan zaken zoals het aftrimmen beter kan doen.
    Al met al ben ik dik tevreden over deze kist en heb er spijt van als haren op het hoofd dat ik deze Gemini nimmer eerder heb aangeschaft.
    Het is gewoonweg een heerlijk kist die snel maar ook erg langzaam te vliegen is.
    Handstarten is een eitje en landen kan op een doos met eieren.
    Het vliegbeeld ziet er goed en gelikt uit en zo'n dubbeldekker ziet men ook niet elke dag op het veld rondvliegen.
    Wat een pracht hobby hebben we toch.
    Vr Gr D
     
  6. DutchRC

    DutchRC Guest

    Gefeliciteerd met de succesvolle re-maidens Dylan :D en met de aankoop ook uiteraard :)

    Het toestel vliegt inderdaad alla Multiplex.. het 'klopt' gewoon hè.. lekker vliegtuigje.. Ik had hem ooit als 2e koop-toestel aangeschaft.. Achteraf wellicht niet heel handig, maar toen wist ik nog niet beter..
    3,5 jaar later is de mijne nog steeds schade & gebruiks-sporen vrij :)

    Veel plezier dervan uiteraard!

    Ehmm pictures en movies ook trouwens???? :)

    Mvg
    Roeland
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Roeland.
    Bedankt kerel en het vliegplezier krijgen met de Gemini gaat zekers lukken.
    Zit ik toch nog even met een vraagje:
    In mijn Gemini zijn door de vorige eigenaar er Towerpro 9 grams servo's ingezet.
    Op zich niets mis mee maar ze zijn niet van metal gears voorzien en ik weet dat er servo's zijn die kwalitatief veel beter zijn en waarschijnlijk ook een langere levensduur hebben.
    Mag ik vragen welk merk en type servo jij in jouw Gemini hebt zitten?
    Het rudder servo vind ik niet zo belangrijk maar des te meer wel de servo's die de Ailerons en elevator aansturen omdat als die het tijdens een vlucht begeven het toestel onhoudbaar naar beneden stort.
    Ik ben zeer nieuwsgierig welk soort servo's men in de Gemini plaatst.
    Hoor het graag.
    Vr Gr D
     
  8. DutchRC

    DutchRC Guest

  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In die van ons zit (al jaren) 4x Multiplex Nano-S. Ook kunstof tandwielen en zelfs nog wat lichter en minder sterk dan Towerpro SG-90. Je hoeft je er wat dat betreft denk ik niet zoveel zorgen om te maken. Als er al tandjes afbreken zal dat zijn tijdens transport, niet tijdens het vliegen.De prijs-kwaliteitsverhouding van die Towerpro's is gewoon goed. Als je nauwkeuriger servo's wilt zou je ze kunnen vervangen maar noodzakelijk is het niet.
    (persoonlijk zou ik ze er ook niet in hebben gezet maar dat is voor iedereen anders en ik kan het ook niet echt onderbouwen :) )
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Arjan.
    Bedankt voor je reactie en fijn om te horen hoe jij erover denkt.
    Ik vind het onderwerp servo's best wel een lastige omdat ik tot op heden voor mezelf nog niet precies weet waar aan toe te zijn met het verschil in budget servo's en de duurdere servo's van bijv dik 20 euro om in een vliegtuig te steken alla Gemini of soortgelijk formaat.
    Het zit waarschijnlijk grotendeels tussen de oren want ik ken een boel vliegvrienden die met dit soort formaat vliegtuigen vliegen en er van die Turnigy MG90 servo's in hebben zitten van zo'n krappe 5 euro.
    En dat gaat wonderwel erg vaak en lang goed.
    Zelf ben ik er zogezegd dus nog niet helemaal uit en wil al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust en omdat ik de Gemini zo'n fijne kist vind wil ik de servo's die er nu inzitten vervangen voor die Hitecs.
    Geeft natuurlijk geen 100% garantie ten opzichte van die goedkope TowerPro servo's maar voor het gevoel vlieg ik dan wat prettiger rond.
    Mijn dank voor jullie input.
    Vr Gr D
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Graag gedaan, ik ken de worsteling :)
    Zelf heb ik graag vertrouwen in mijn spullen en dat lukt mij niet met budget servo's in dure kisten. Ook al hebben andere mensen er prima ervaringen mee, het blijft aan me klagen. Dus gebruik ik Graupner/Hitec/Futaba, soms Dymond. Dat voelt goed en daardoor vlieg ik lekkerder.

    Het zit vast tussen de oren....
     

Deel Deze Pagina