Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Rolf92, 24 sep 2011.

  1. graniterandy

    graniterandy

    Lid geworden:
    31 aug 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    heerlen
    Beetje warm branden met een brandertje de schroef draai je het zo los want dan word de locktide vloeibaar
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Met een brander zou ik niet doen tenzij je de auto in de fik wilt hebben. Met de punt van een soldeerbout werkt het het beste.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. graniterandy

    graniterandy

    Lid geworden:
    31 aug 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    heerlen
    Ja klopt maar kwam toen straks niet op de naam
     
  4. Richard Granite

    Richard Granite

    Lid geworden:
    20 okt 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Zevenaar
    Hallo allemaal,

    Gisteren is mijn originele brushed arrma granite 4x4 v3 mega motor overleden.

    Ik wil graag een nieuwe motor plaatsten.

    Nu ben ik aan het wikken en wegen en ben ik opzoek naar tips.

    1. Kan ik een brushless motor met esc plaatsen zonder andere updates uit te voeren?

    Hobbywing lijkt me dan budget technisch het best?!

    2. Bestaan er brushed upgrade motoren van betere kwaliteit dan origineel?
    Ik lees dat originele brushed motors nog wel eens doorbranden.

    Of kan ik beter een motorfan plaatsen op originele motor?

    Brushed is wel iets wat ik wil voor de toekomst. Echter ben ik volledig nieuw in de rc wereld en vermaak ik mij nog prima met de standaard snelheid. Ik zou alleen willen dat het wat langer heel blijft en later een goede brushless upgraden kopen ipv nu een budget versie kopen.

    Hoor graag jullie tips.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Brushless motor en esc is een logische upgrade. Hangt er wat van af of je een upgrade wilt doen of gewoon terug verder zoals het was. Ik zou zeggen brushless natuurlijk, zul je hoe dan ook blij van worden.
     
  6. Richard Granite

    Richard Granite

    Lid geworden:
    20 okt 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Zevenaar
    Maar kan ik brushless gaan zonder andere updates?
     
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Helaas heb ik de vorige generatie van Arrma. En daar was er duidelijk verschil tussen de Mega uitvoering of BLX wat betreft hardware.
    Je hebt twee opties om dat uit te vogelen:

    1. Op de officiële Arrma website beide handleidingen downloaden (of als beide uitvoeringen in 1 enkele staan heb je die ws. al) en de onderdelen van met name de aandrijving vergelijken
    2. Op het Arrma forum deze vraag in het Engels posten. Is erg actief!

    Onze Mega borstelmotoren waren op een 2S lipo tussen de 2 a 3x rijden al kapot. Maar identieke verhalen hoor ik over de 12T van Traxxas. Met name off-road met stof is snel funest voor die oude borstelmotoren.

    Er zijn wel degelijk betere en sterkere borstelmotoren te koop. Maar die zijn duurder dan een losse brushless motor die veel meer power heeft, maar bovenal veel efficiënter kunnen omgaan met energie: je kunt veel langer rijden op dezelfde lipo ondanks de vermogenstoename.

    Hobbywing is niet echt budget, maar zeker wel goed! Heb zelf 2 van onze 3 Arrma's al jaren voorzien van een BL Esc van dat merk.
    Hobbyking heeft ook diverse setjes.
     
  8. Richard Granite

    Richard Granite

    Lid geworden:
    20 okt 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Zevenaar
    Bedankt voor je uitgebreide reactie.

    Ik heb wel de nieuwe generatie. Maar hoopte op een kort antwoord of het wel of niet kon. :koud: Brushless zonder andere upgrades.

    Heb mijn vraag ook op het arrma forum staan.

    Wat zou jij aanraden mbt brushless voor rond de 100 euro?
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    De makkelijkste weg is kijken wat voor een KV waarde de BLX versie heeft en in de bijbehorende manual kijken welk tandwiel hij gebruikt, dan hoef je het niet opnieuw uit te zoeken als je voor soortgelijke componenten gaat.

    Bij de conrad hebben ze van Robitronic betaalbare setjes Aandrijvingssets voor auto's kopen? Conrad Electronic (+/- 70 euro)

    En dan was er de vraag of je NiMh met brushless kunt gebruiken. Ja, in theorie wel, in de praktijk zal je merken dat de accu (zeker in een iets slechtere conditie) snel kan dippen.

    Er zijn betaalbare LiPo accu's te koop maar je zult dan ook moeten kijken of je huidige lader LiPo kan laden, is het een standaard lader die je bij je Arrma hebt meegekregen vrees ik van niet.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik veronderstel dat de rest van de hardware zoals aandrijving geen probleem is. Dus kan het: zonder meer zie ik niet waarom niet.
    LiPO batterij om originele te vervangen : zeker. Anders haal je nooit het potentieel uit je nieuwe setup. En natuurlijk bijhorende lader.
    Dat is wel wat van investering...
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Kv van Arrma BLX matchen is idd. het makkelijkst!
    Of tandwiel verhouding omrekenen.
    Zelf heb ik 2x 3600kV (origineel BLX) en 1tje voorzien van 4000kV. Door juiste motor pinion te kiezen lopen ze alledrie even hard.
     

Deel Deze Pagina