Hallo iedereen!
Eens had ik het idee een supra te bouwen, echter komt het daar niet van. Dit draadje is nu bedoeld om info uit te wisselen over het maken van een vacuüm installatie en bijbehorende afslag.
Deze beginpost is gewijzigd op latere datum om het topic de inhoud te laten dekken. Originele tekst is blijven staan.
Jaap
==================
Hallo mede forummers!
Na een lange tijd zoekende zijn geweest in de rc vliegerij.. veel gekocht, veel verkocht, kisten gebouwd, gerestaureerd, arf vliegklaar gemaakt.. geeft zelfbouw me absoluut het meeste voldoening.
Al lang geleden viel me het bouwdraadje van Berrie op:
De bouw van een Supra, door Berrie
Lang heb ik gedacht dat dit soort kisten bouwen alleen weggelegd is voor mensen met uitgebreide bouwkundige en materiaalkundige kennis. Of voor mensen met heel veel ervaring.
Na meerdere gesprekken, forumchats, PB wisselingen met meerdere mensen ben ik overtuigd geraakt van het feit dat iemand zonder ook maar enige kennis van zaken, maar met hulp van forummers toch ook wel zo'n project moet kunnen voltooien. Het zal lastig worden, er zal zeker het een en ander fout gaan, maar lukken zal het! Wel in het achterhoofd houdende dat het niet de mooiste kist hoeft te worden, en zeker ook niet de lichtste. Het is een manier om ervaring met deze bouwwijze op te gaan doen.
Dus niet gehinderd door enige ervaring of kennis van zaken ga ik dit project oppakken!
Globaal wil ik de volgende volgorde aan gaan houden:
Fase 1
- Lezen, zoeken, links verzamelen, algemene kennis opdoen
-Dit onderdeel zal eigenlijk door het gehele project heen blijven lopen
Fase 2
- Staartboom bouwen
-Ik ga de staartboom zelf bouwen op de BerrieBiljartKeu manier©®
Fase 3
- Kielvlak en stabilo bouwen
-Hier hoop ik ervaring op te doen met het snijden van kernen, vacuumbagging e.d. zodat dit bij de bouw van de vleugels minder tijd kost.
Fase 4
- Rompmal bouwen
-Plug maken en afmallen.
Fase 5
- romp zelf bouwen
-modelleerballonnen gebruiken en dergelijk
Fase 6
- Vleugel bouwen!
-Hier zal waarschijnlijk het meeste werk in gaan zitten!
Fase 7
- Afbouw en vliegen!
-Ik hoop toch echt ooit in deze fase aan te komen
Stand van zaken tot dusver.
Ik heb voor Fase 1 al ontzettend veel zitten lezen, maar toch zijn er nog heel veel onduidelijkheden. Ik zal dus nog meer verdieping moeten gaan doen alvorens echt te kunnen beginnen. Ik ga hier in dit topic wat gerichtere vragen stellen. Er zit hier zo veel kennis!
Ook het verzamelen van de juiste gereedschappen en materialen is een noodzaak. Dankzij een tip van 'vw4style' heb ik voor een goede prijs een vacuümpomp kunnen overnemen van een Duitser (Superbedankt voor de tip!). De pomp verwacht ik eind volgende week te hebben. Dan is me ook al duidelijk geworden dat een 'zwaartekrachtsnijder' ofwel 'feathercut' toch wel het minimale stuk gereedschap is dat je nodig hebt om aardige kernen te kunnen snijden. Die zal dus ook binnenkort gebouwd gaan worden.
Dit draadje zal niet zo beschrijvend opgebouwd worden als die van Berrie, puur omdat ik de ervaring niet heb om iemand anders iets op de juiste wijze uit te leggen

Ach en zo begint het project toch al een heel klein beetje concreter te worden dan alleen een wild plan dat ik ongeveer een jaar of twee geleden kreeg toen ik Berrie's topic voor 't eerst tegenkwam...
En over een jaar, of misschien wel twee, hoop ik ook een dergelijk filmpje te posten!
Laatst bewerkt door een moderator: