Het brommer topic.

Hey

Daar noemen ze hem proma, maar ik denk niet dat het er 1 is, lijkt meer op zo'n bullet uitlaatje!

Het grote verschil is dat een echte Proma over het hele toerenberijk lekker rijdt.

Proma GP ziet er zo uit:
4195promagpzwartpm.jpg

( Klik )

Groeten

Laatst bewerkt:
ik had em vandaag ook ff opgezocht op me telefoon en had idd niet de goede ;)

Ik vind die blank stalen mooier , ff wat geld opzij leggen en dan binnenkort ff gaan bestellen.

Is er nog iets dat ik moet weten over blank staal ?

5036BL_mainimage_productDetailZoom_1.jpg

Is er nog iets dat ik moet weten over blank staal ?

Ja, als je het niet behandeld gaat het roesten!

Wat ik zelf altijd doe is een stuk rijden totdat de uitlaat goed warm is (minimaal 10 minuten)
Dan smeer ik er met een doek een laagje olie op!
Ik heb goede resultaten gehad met tweetaktolie en met 15w40 olie!

@ Wilbert: Begrenzers zijn voor pussy's ;)

Groeten

Boete voor een begrenzer is vaak hoger als de boete voor de snelheid, daarbij komt nog dat de ontsteking zelf het ook nog wel eens wil begeven door die dingen.

mwah hij rijd 70 er komen andere tandwielen op omdat hij te langzaam op trekt.
dit zorgt er niet alleen voor dat je heel wat energie wegooit als je tegen de wind in rijd maar je loopt de motor ook nog eens te martellen.
met de wind mee gaat hij razend, er ligt nu 26 v 24 a op dus een versnelling ipv vertraging.

@ Wilbert: Begrenzers zijn voor pussy's ;)

stoere jonge, hee.

Wilbert, boete voor een begrenzer is dacht ik €240 en je brommer word in beslag genomen en gaat alsnog op de rollerbank.

Ik heb zelf nooit met een begrenzer gereden, vandaar dat ik ook 2x via ovj ben geweest, en bij de 3e keer binnen 2 jaar ben ik mijn brommer kwijt (1x 76, 1x 103).
Ik heb nu een propje in de uitlaat en ik zoef overal langs, 12mm er weer op lekker zuinig, 55 op de rollerbank, prima, ik kan zo weer doorrijden.

als je een begrenzer ECHT goed wegbouwt, vinden ze hem niet, en als ze je niet aanhielden met een te hoge snelheid, kun je er wel mee weg komen.

maar erg makkelijk is het tegenwoordig niet meer hoor... "vroegah" ging dat allemaal veel simpeler :) (schakelaartje verstopt IN mijn luchtfilter, zelfs bij technische controle na in beslagname ivm 2x te veel decibel niet gevonden)

Je kan veel beter zorgen dat je op een of andere manier je minder lucht/uitlaatgas/benzine krijgt als je bij de rollerbank komt. Ik stopte een propje in mijn luchtfilter, hij liep toen zo'n 70kmh en op de rollerbank haalde hij nauwelijks de 40.

ps: WD40 op je uitlaat is een prima oplossing, alleen het nadeel is dat je het best vaak moet aanbrengen om te voorkomen dat het gaat roesten. Ik gebruik stookolie (Dikke zwarte olie wat vaak word gebruikt bij schepen) en dat smeer ik op mijn uitlaat, pas na ca. 4 maanden krijg ik dan weer lichte roest te zien. Stookolie kost geen reet, en je uitlaat blijft lekker mooi;)

als je een begrenzer ECHT goed wegbouwt, vinden ze hem niet, en als ze je niet aanhielden met een te hoge snelheid, kun je er wel mee weg komen.

maar erg makkelijk is het tegenwoordig niet meer hoor... "vroegah" ging dat allemaal veel simpeler :) (schakelaartje verstopt IN mijn luchtfilter, zelfs bij technische controle na in beslagname ivm 2x te veel decibel niet gevonden)

Ze hoeven maar een aftakking te zien op de bobine en ze weten al dat ie begrensd is, kan beter de begrenzer binnen in de bobine bouwen en dmv. een reedcontactje en een magneet die je eraf kan halen begrenzen/ontgrenzen.

Beter voer je je brommer/scooter niet op, heb je helemaal geen last van rollerbanken.

ik weet niet hoe het bij mij zat (vorige eigenaar gedaan) maar zelfs toen ze hem uit elkaar haalden op het bureau voro technische controle vonden ze m niet :) hahah

maar goed, dat is alweer 12 jaar geleden hoor.

Ik heb zelf een Honda MB Honda MT en Honda MTX gehad, en een vespa si.
MB 70cc zeta 110 autoteller
MT 50cc snel en 70cc imi +- 70
MTX 80cc en 125cc Die 125cc Heb ik nooit mee over straat gereden dat was teveel van het goede. Die 80cc had veel koppel maar mijn 70zeta reed hem er wel vierkant uit.

Dat het allemaal verboden is begrijp ik donders goed. Maar je bent jong en je wilt wat. Ik droeg op dat moment de consequenties en ik wist wat ze waren. (ja idd niet verzekerd, iemand het ziekenhuis in rijden en je kan je halve/zoniet je hele leven afbetalen.)
Maarja ik vond mijzelf wel verantwoord rijden. Zelfs nu ik volwassen ben kan ik dan achteraf nog wel zeggen. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, ik kan met mijn auto nu ook zo iemand dood rijden tja. Wat niet kan.

Leuke tijd die brommers, maar zodra ik een auto had was het helemaal uit de picture. Hoewel ik ga mijn motor rijbewijs nog wel halen... ooit.

Vanmiddag eindelijk mn gereviseerde velgen met nieuwe banden op mn scooter gelegd! Rijd weer 100x beter nu :mrgreen:
Moet nog wat letters witmaken en dan zal ik wel eens een foto erbij zetten!

Zo, eindelijk eens een foto gemaakt :mrgreen:

full

Velgen zijn met glas geparelstraald, daarna in aluminium kleur gepoedercoat!
Voor en achter gelijk goede bandjes erop, namelijk de Michelin Pilot Sports SC. Vind het nu al hele fijne bandjes! hoop dat ze het net zo lang vol gaan houden als de boppers waarmee ik meer als 3 jaar gereden heb!

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik droeg op dat moment de consequenties en ik wist wat ze waren. (ja idd niet verzekerd, iemand het ziekenhuis in rijden en je kan je halve/zoniet je hele leven afbetalen.)
Ik zie dat je ook lekker rekening hield met de consequenties die je gedrag op je medemens zou kunnen hebben gehad.

boppers waarmee ik meer als 3 jaar gereden heb!

Groeten

De Michelin Pilots gaan waarschijnlijk nog wel langer mee hoor;)
De Boppers gaan relatief minder lang mee, en de kwaliteit daarvan is sowieso ook slechter hoewel het verder prima bandjes voor dat bedrag zijn. Heb vandaag ook mijn achterbandje vervangen, had er eerst een Deestone onder zitten (Vandaag opgeburnt) en nu een Pilot city voor de winter. Van de week me uitlaat weer in de stookolie gezet, hij is weer klaar voor de winter

Ik heb de brommer in een hoekje in de schuur gezet met een zeil eroverheen, deze komt de eerst komende maanden de schuur niet meer uit :bye: .

zal binnenkort even kijken voor een snorscooter, in de sneeuw rijden met mijn brommer doe ik niet, en vooral niet met die zoutbende.

autorijbewijs heb ik geen tijd voor, en ik heb dan geen geld voor een fatsoenlijke auto dus dan heb ik er toch niks aan.

zo vandaag een hele grote rollebank controle.
ik werdt op tijd gewaarschuwd door een jongen die me aanhield, dus gestopt en helm afgezet zie ik al een wout rijden.
kwam nog iemand aan die ik kende en samen naar school gelopen (zon 10 KM vandaar dus de dagelijkse beweging al wel weer gehad)
2x politie die ons aansprak heel verhaal tegen opgehouden dat brommer kapot was en ze waren erg gelovig moet ik zeggen.
nog eens een vrouwtje op een politie motor maar nogmaals geen gezeur.
gelukkig zonder boete,s er van af gekomen.

Je hoeft eigenlijk niet eens te zeggen dat hij kapot is, zolang je motor afgekoeld/koud is en jij gewoon aan het lopen bent met de brommer aan de hand kunnen ze je niks maken. Wel geluk gehad dat je op tijd gewaarschuwd werd;)

Back