Het eventeel verven of spuiten van een EPO/FOAM toestel..?

Een vraagje :confused:

Vele RTF toestellen zijn van zogenaamd EPO/FOAM gemaakt, en dat ziet er netjes uit wanneer het uit de doos komt. Na verloop van tijd zie je dan hier en daar wat gebruikers spoortjes komen en de aangebrachte verf of lak wordt dan ook minder.

Nu is mijn vraag, kan je dit soort toestellen zomaar op knappen met huis en tuin verf , of zeggen jullie toch, ik spuit dit liever met een goede airbrush apparaat ?

Welke materialen zijn hier voor beschikbaar en aan welke regels/eisen moet je dan gaan denken voor het veilig aanbrengen van deze verf?

Misschien dat er al een draadje hier over is, kon het niet vinden even, maar ik ben benieuwd. Waarom? Omdat ik zelf een Piper J3 Cub heb, die nu al wat plekjes begint te laten zien, en ik het toestel toch wel op en top wil laten zien. Staat zo lelijk als je met een halve vliegtuig met deuken en zonder verf op een veldje staat :)

Ik hoor/lees het wel :)

Hoi,
voor het verven van een schuim toestel is speciale verf nodig , in de rc zaak bij jou in de buurt weten ze welke , als je gewone lak gebruikt kan je toestel ernstig beschadigen (lak kan het schuim flink aantasten)

grtz

Dank je, en zijn er nog speciale methodes nodig voor het aanbrengen van deze verf?

Ik neem aan dat je het toestel eerst moet behandelen eer dat je gaat verven.

voor het verven van een schuim toestel is speciale verf nodig
Nee hoor, iedere acrylverf kun je gebruiken. Zeker met kwast of rollertje. Met spuitbussen even oppassen, soms bevatten die een drijfgas wat het schuim wél aantast. Verder is over dit thema al héél veel geschreven. Als je naar de spuitcabine gaat kun je bovenaan kiezen voor "zoeken in dit forum". Tik in het vakje "schuim" en er gaat een wereld voor je open :)

Heb het zelf vaak met acryl verf geprobeerd, lukte goed. Gewone acryl bij de Action werkt zeer goed. Het bijt niet in het schuim.

Ik heb Depron ook geverfd met gewone alkydlak op terpentinebasis.
Terpentine tast Depron/ schuim niet aan.

Zoals altijd gaat het juist om het oplosmiddel wat er bij wordt gebruikt. Acryl (watergedragen) verf is in principe hardstikke veilig voor schuim, alleen als het in een spuitbus zit en het drijfmiddel is wél agressief dan ben je nóg de sjors.

Zo heeft Alkydverf op terpentinebasis de naam schuim (Depron) aan te tasten, maar doet dat niet als alleen terpentine gebruikt wordt om te verdunnen (wasbenzine om te kunnen spuiten mag óók).
Gebruik echter géén Thinner want dát tast het schuim wél aan.

In het forum "de spuitcabine" heb ik eens een draadje geopend waarin ik wat testjes beschreven heb waarin dit naar voren kwam.

Plasti Dip, een echte aanrader, heb om precies dezelfde reden mijn vliegtuig gespoten met plasti dip, een flexibele rubber coating. Makkelijk te spuiten en hecht goed op het foam.

Ik heb mijn Multiplex Parkmaster een kleurtje gegeven met acrylverf (verf op waterbasis).

In de handleiding van de Parkmaster staat aangegeven dat je het Elapor waaruit dat toestel gemaakt is bij voorkeur behandeld met een primer (ook te verkrijgen bij Multiplex) voor een langdurig resultaat. Dat heb ik niet gedaan en voorlopig ziet ie er nog uit zoals ie was...

Hey,
Ik heb mijn Acromaster enmijn Fun Cub van MPX gespoten met deze verf :
http://www.aerobertics.be/images/products/gh15006.jpg
Vervolgens afgewerkt met vernis op acrylbasis in spuitbus van bij Action.
De gewone acrylverf in spuitbus van Action is me te dun en duurt te lang om te drogen. De verf van Aerobertics is binnen de kortste keren handdroog.

Vriendelijke groeten,

Philippe.

Eventueel een eindlaagje leggen met blanke vernis van Linitop voor een duurzaam resultaat. Te verkrijgen in de doe het zelf zaak en kost verder geen fluit (dacht iets van 15 Euro voor 750 ml en daar doe je -tig vliegtuigen mee).

Linitop is een combinatie van PU + Acryl vernis en combineert de beste eigenschappen van beiden, bestaat in satin of hoogglans en reageert niet met foam.

Stevo

De verf van aerobertics is in feite KRICK styrofoam.
Zeer geschikt voor foam....ik heb mijn mpx-funcup mee gespoten.
Hecht goed....zonder primer. Verf is zeer licht van gewicht....weegt bijna niks.
En droogt zeer snel: +- 30 min.
Wel 3 bussen nodig gehad (volledig gespoten).
Ik ga mijn mpx-tucan ook mee spuiten.

Back