Het expeditieschip van Willem Barentsz, Ton

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Freubelaer, 25 dec 2019.

  1. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Prachtig gemaakt !
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb er ooit wat over gelezen maar de reden weet ik niet meer eerlijk gezegd. Maar de doorlopende latten liepen met de dekplanken mee.
     
  3. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Ik heb het aangepast, was net op tijd. De reden waarom ik hem andersom geplaatst had is dat hij daardoor paste zonder het gat bij te werken. Gewoon lui dus.
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Daar heeft Dik in zijn boek over de Zeven Provinciën o.a. over geschreven (en hij baseerde zich weer op van Yk).
    Tussen de wanden van het schip liepen de balken die op knieën rusten. Deze balken gingen over de breedte van het schip.
    Op de balken (in de lengte van het schip) werden de schaarstokken geplaatst (deels ingelaten in de balken) en daarnaast dunnere balken - de klamaaien (ook ingelaten).
    Dan daarop weer in de breedte van het schip de grieten - dunnere balken dichter bij elkaar.
    Daar bovenop (weer in de lengte) de dekbeplanking.

    Daar waar roosters kwamen was de schaarstok voorzien van inkepingen, telkens met een tussenruimte van ca. 9 cm (3 1/2 Engelse Inch schrijft Dik). In deze openingen werden de roosterlatten in de breedte gelegd (ook weer voorzien van inkepingen om de 9 cm) en het rooster werd dan "dichtgelegd" met latten in de lengte van het schip.

    Het geheel komt dus voort uit de opbouw van het dek.

    (Blz. 50 en 51 in het boek van Dik over de Zeven Provinciën).
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is dan weer duidelijk. Weer verhelderend en ook dit gaan we weer niet vergeten:)
     
    Freubelaer vindt dit leuk.
  6. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Het dek is beplankt. Nu eerst een bosje latten gemaakt van 100 mm en die goed gemengd.
    20200315_212946.jpg
    De vernis is nog niet overal droog, maar ik ben tevreden.
     
  7. Fred5

    Fred5

    Lid geworden:
    30 dec 2019
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Hoogland
    Mooi dek ton :thumbsup:
     
    Freubelaer vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat scheelt Ton het mengen van je latten:thumbsup:
     
  9. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Inderdaad. Er zat kleurverschil en breedteverschil in de latten. Nu ziet het geheel er prima uit. Het onderste dek is totaal niet meer zichtbaar. Daar kan ik me dus niet meer aan storen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Klopt maar toch dom geweest. Ik heb het achterste stuk ook tussen de spanten beplankt. Daar had ik dus mee moeten wachten. Even niet opgelet. Gelukkig zie je hiervan niets meer zodra het bovenste dek erop zit.
     
  11. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Tegen een klein probleempje aangelopen:
    20200322_153111.jpg
    De twee voorste latten waren aan de korte kant. Ik heb de bovenkant een beetje bij elkaar moeten drukken. De rest moest wel ingekort worden. Ik verwacht dat ik de voorkant een beetje te recht heb gebouwd.
     
  12. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Voorste overkapping af met een paar attentiepunten. Eerst even het resultaat:
    20200329_143422.jpg
    Nu de attentiepunten:
    De pijlers hebben een zaagtand. De zijkant echter niet. Ik had de pijlers gelijk mer de voorkant van de lat geplaatst en ook nog eens verticaal. Resultaat:
    20200329_094543.jpg
    Gelukkig had ik niet veel lijm gebruikt en het dek al gelakt. Met een beetje kracht kreeg ik de onderkant los en kon hem iets naar voren plaatsen. Het is beter om de pilaren meteen wat verder naar voren te plaatsen en in lijn met de zijkant.
    Tweede attentiepunt:
    Volgens de bb kun je een 4 of 6 mm lat bovenlangs gebruiken en die rond buigen in de vorm van het dak. Dat zou ik kunnen doen maar dan kreeg ik aan de zijkant teveel overlap. Ik heb gekozen voor twee rechte latten voor en achter en de bovenkant rond te schuren:
    20200329_094552.jpg
     
  13. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    Ziet er mooi uit ik heb het model ook gebouwd een de overkapping aan de voorzijde dicht gemaakt. Dit was mijn keuze.
    Groet Cees
     
    Freubelaer vindt dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb nog getwijfeld of ik een stukje doek als zeildoek zou maken wat dan over het roosterdak heen gelegd kan worden, zodat het toch min of meer dicht is.
    Maar dat is er dus niet van gekomen.
     
    Herby63 en Freubelaer vinden dit leuk.
  15. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom die twee schotten daar gemaakt moeten worden. Het is daar een drukke werkplek voor de bemanning. Ook in het boek van Ab Hoving staan die schotten niet op de tekening. Ik denk dat die alleen maar in de weg zitten. Bovendien komt daar ook nog de boegspriet naar binnen. Kun je ze niet gewoon weg laten volgens mij (maar wie ben ik....)
    Constant
     
  16. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Weglaten zou kunnen maar dan kun je dat beter vooraf doen. Nu kan ik ze alleen wegbreken met de nodige risico's op beschadiging.
     
  17. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Fouten zij er om te maken, van te leren en te herstellen:
    Fout zie een paar berichten terug.
    Sloopwerk:
    20200403_113314.jpg
    Hersteld:
    20200404_200520.jpg

    Tevens de trap dry fit geplaatst. Met de trap is wel iets vreemds aan de hand. De treden zijn van rond 2 mm. Dat heb ik echter tot nu toe in de bouwdoos niet gevonden. Tandenstokers heb ik echter voldoende en hebben de juiste diameter. Ik heb een trede meer aangebracht als in de bb staat. Is eigenlijk per ongeluk gebeurt, maar verder geen probleem. Dat laat ik zo.
     
  18. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    mooi man dat van die trap heb ik niet gedaan achteraf jammer maar het model staat al in de vitrine dus niets meer aan doen ,maar goede tip voor de volgende keer.
     
  19. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Deuren geplaatst, daarbij ook een beetje kleur aangebracht:
    20200503_100555.jpg
    Eigenlijk niets bijzonders tegengekomen. Gebouwd volgens de bb. Ik had alleen een probleempje bij het plaatsen van een pilaar. Die schoot weg en kwam in het schip terecht.
    Daarna had ik een mooie rammelaar. Na tien minuten rammelen kwam de pilaar weer uit de kleine opening. Voordeel is wel dat nu ook alle rotzooi uit het schip is. Er waren toch nog wat resten in het ruim terecht gekomen.
    Op naar de kolderstok en het laatste dek.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
    Hoosterw, TIMBERWOLF, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik jouw deurtjes mooier gelukt vind dan op mijn eigen model...
     
    Herby63 en Freubelaer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina