Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Als een plank zo'n vorm heeft, moeten eigenlijk alle alarmbellen al gaan rinkelen. In werkelijkheid zou de scheepsbouwer hier een las hebben gemaakt. Maar ja, als je (vanwege overigens begrijpelijke redenen) besluit om hele gangen (die uit vier of vijf planken bestonden) als 1 plank uit te voeren, kun je dit verwachten. Jammer, want een mooie las is niet lelijk :-)
Knipsel.PNG

Als een plank zo'n vorm heeft, moeten eigenlijk alle alarmbellen al gaan rinkelen. In werkelijkheid zou de scheepsbouwer hier een las hebben gemaakt. Maar ja, als je (vanwege overigens begrijpelijke redenen) besluit om hele gangen (die uit vier of vijf planken bestonden) als 1 plank uit te voeren, kun je dit verwachten. Jammer, want een mooie las is niet lelijk :)
Bekijk bijlage 449656
Dat is waar. Maar het moet ook nog vloeiend over de spantjes gaan en behoorlijk torderen dan is uit 1 stuk wel wat gemakkelijker. Maar! Het berghout gaat mooie lassen krijgen. Dat mag ik vast van Kolderstok al wel beloven:thumbsup:
20210719_170205.jpg

De onderste 2 berghouten zijn aangebracht en allereerst gebogen.
Ook de lange stukken zijn in de zeeg van het schip gebogen.
20210719_175928.jpg

Met een weinig witte houtlijm zijn ze aangebracht en zodoende probeer ik lijmvlekken te vermijden.
Straks als er gebeitst gaat worden hoop ik dat er geen lijmvlekken zullen ontstaan.
20210719_212305.jpg

Nu kan ik het dek gaan afmaken en de overige dekplanken gaan aanbrengen.
20210719_212332.jpg
20210719_212542.jpg

Het eerste dek is dichtgelegd. Zonder een vast patroon zoals de Engelsen het deden. Maar meer in beschikbare planken in wild verband. Morgen nog het korte dek en dan ben ik een beetje waar ik wilde zijn voor mijn vakantie:) van het dek is straks niets meer zichtbaar en het moet nog wat geschuurd worden en er komt nog een luik op.
20210720_223553.jpg

Pas maar op dat niemand het deksel van het kacheltje open zet, want dan is het bootje vertrokken en zal lekker branden. Grapje natuurlijk. Maar een mooi project en gemaakt met liefde en vakmanschap. Ik blijf kijken.

Tenslotte nog een luik gemaakt 28x28mm. Deze keer niet in verstek maar gewoon simpel zoals ik vermoed hoe het was. Omranding is uit 2x2mm en de planken 6mm breed. Ter voorbereiding op de romp en de toekomstige kleur ook even een testje gedaan.
Het luik is eerst weer in een matte lak gespoten. Hierna is er een wash overgezet zodat het ietsie diepte en verwering gaat krijgen. Hierna is het luik nog een keer in een matte lak gespoten.
20210722_114842.jpg
20210722_114855.jpg

Das een mooi luikje Hans, mooie kleurstelling ook:thumbsup::thumbsup:
Maarruh gaat de vakantie naar Frankrijk nog wel door, of….. ???
Gr Koos
Vanmorgen hebben we onze testen gehad en die waren negatief. Daarnaast zijn we gevaccineerd. Maar Frankrijk kan alsnog besluiten om de boel dicht te gooien. Aanstaande maandag komt mijn dochter ook en daarom blijft het spannend voor ons of het zolang open blijft. En eigenlijk voelen we ons daar ook veiliger in de natuur, camping als de Nederlandse op dit moment.

Eerste laag ? Er word maar 1 laag geplaatst , moet gelijk goed zijn :worship:
Er komt inderdaad maar 1 beplanking op. Dus enige nauwkeurigheid komt er wel bij kijken inderdaad.
Ik ben maar rustig begonnen. Allereerst de standaard in elkaar gelijmd. Deze wordt gelaserd geleverd in het eiken. Deze is echter door mij zwart gemaakt. De Fluit ligt door de lage standaard ook weer wat laag boven een tafel en je ziet er weinig van. in het geheel past deze standaard er dus goed bij.
20210808_175353.jpg
20210808_175135.jpg

Back