Het grote FPV (First person view) draadje.

6km met zon Frsky? Das absurd. :D
Daarmee vlieg ik letterlijk al boven mijn huis vanuit mijn clubveld.
Met de helft zou ik al dolgelukkig zijn eigenlijk. :lol:

Ik zal toch eens kijken of ik niet gewoon mijn 40Mhz er helemaal uit kan slopen.
Dan heb ik gewoon de wat "geavanceerdere" Frsky voor FPV, en de kleine assan voor indoor/kleine modellen.

Maare.. is dit het dan?
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FrSky V8HT 2.4Ghz DIY Module
+
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FrSky D8R 2.4Ghz 8CH Receiver with Telemetery

Voor 15 dollar lijkt het me wat "flimzy" zegmaar.
Dat kan toch nooit een volwaardige downlink module zijn?
Hele voltmetingen zie ik staan, maar dat kan toch niet joh? :p

Je moet wel een beetje opletten Sven.
Je moet namelijk wel een telemetrie module hebben van frsky.
Van de telemetrie modules is er nog geen DIY versie, wel een JR/graupner en futaba.

Dan lig ik er dus weer uit. :( Fijn.
Ik heb namelijk een MC-19 pult zender van JR/Graupner.

Tenzij ik die module uit zijn doosje kan slopen met een dikke krimp kous,
maar dat geluk zal ik ook wel niet hebben.

Laatst bewerkt:
Ja maar dat doosje ziet er nogal dik en fatsig uit,
dat krijg ik denk ik niet in die zender gemarteld als dat printje ook zo groot is. :lol:
Zou ik er dan ook zon assan antenne extender op kunnen draaien om et naarbuiten te krijgen?
De functies en de prijs van die dingen staat me enorm aan, maar het lijkt me nogal groot,
zelfs voor mijn keukentafel zender. ;)

MC19inside.jpg

Dat hele ding dat op de metale rail zit komt er dan uit,
en waar die schuifresistors zitten heb ik mijn assan module op gezet.
Zou er bij het ontdoen van het plastic doosje iets vergelijkbaars uitkomen als de assan module?

Laatst bewerkt:
Hugo bedankt.. Alleen zou je denken dat een PCM ontvanger bij een enkel tikje meteen in zijn faliesafe schiet en hem dus een seconde of 3 blokt. Je quad is op dat moment stuurloos. Bij een PPM ontvanger heb je een tik, en dat was het.
Ik twijfel dus wat nadeliger is? Of zie ik nu wat over het hoofd.

2,4 is voor mij nog steeds geen optie. Het is of dit, of een UHF.

2,4 is voor mij nog steeds geen optie.

Mwah, hoe ver wou je gaan met je quad?

@Sven: waarschijnlijk wel, maar je kan het geheel ook in het doosje laten zitten en er gewoon een trainer stekker aan maken, dan sluit je hem op dezelfde manier aan als de externe UHF modules. Waarschijnlijk dat je dan met goede kwaliteit gevlochten servo draad wel een meter of 2 red, kan je de module 's winsters buiten hangen :p
Je moet er wel voor zorgen dat je maar één 2.4GHz module tegelijk aan hebt staan, anders kan het storen, en dat scheelt bereik. (dus niet 2 2.4GHz modules aan 1 zender)

Laatst bewerkt:
Ja gewoon een stereo minijack zou dan al goed zijn toch?
Of ken je misschien een 3 pools plug die je kunt "locken"?
Et idee dat dat plugje er perongeluk uitknikkerd als je 3km verderop hangt... :mad:

En hoeveel meter zou je dan mee weg kunnen komen met een stuk gevlochten servodraad?
Ik zou dan aan de module een balancer stekker voor 2 cellen solderen,
dan kan de module als dat moet ook gewoon fijn onder mijn zender met een eind klitteband en een kortere draad.

Ik heb geen idee waarom het werkt, maar voor veel mensen werkt het. Komt waarschijnlijk omdat het signaal digitaal is inplaats van analoog. Op je zender kan je toch kiezen tussen ppm en pcm of kan dat alleen op mijn ff9? Ik had zelf eerst ook de corona onder de quad maar had hiermee vaag gedrag, ik heb toen een futaba pcm ontvanger ering gezet en zoals je zag op de meet nooit ergens last van gehad.

"Het is of dit, of een UHF"

voor mij voelt 2,4 als een tussenstap. Wil ik verder, zonder problemen dan koop je toch direct een UHF? Als ik nu een compleet nieuw syteem moet kopen ( zender, module enz) inc douana kosten enz, dan scheeld het niet veel meer met een UHF.

Nee nee, ik heb een PCm ontvanger, ik gebruik hem in de Minimag. Daarnaast nog wat Corona Rp8d1 ontvangertjes. Ook nog zo'n standaart R137F futaba PPM ontvangertje.

Op het moment nog geen UHF, en de PCM ontvanger zit al in de Minimag. Dan blijft er alleen nog een Corona over, of de futaba. Echter kan ik ook even een PCm ontvangertje kopen. Probleem is dat ik nog niet 100% ben overtuid waarom ik dat zou doen, zie:
"Alleen zou je denken dat een PCM ontvanger bij een enkel tikje meteen in zijn faliesafe schiet en hem dus een seconde of 3 blokt. Je quad is op dat moment stuurloos. Bij een PPM ontvanger heb je een tik, en dat was het.
Ik twijfel dus wat nadeliger is? Of zie ik nu wat over het hoofd?"

:)

EDIT; Over je bericht heen gelezen :rolleyes: tnx. Dan gaan we ditmaal voor de PCm ontvanger.

Kun je uitleggen wat voor een vaag gedrag dat was? tikjes? willen omflippen? Pls tell me:).

Laatst bewerkt:
Ja ik bedoel maar, als je met die Frsky dingen op een goede dag 6km haalt,
dan vind ik dat een vrij aardige kwaliteit hoor. ;)

Hugo bedankt.. Alleen zou je denken dat een PCM ontvanger bij een enkel tikje meteen in zijn faliesafe schiet en hem dus een seconde of 3 blokt. Je quad is op dat moment stuurloos. Bij een PPM ontvanger heb je een tik, en dat was het.
Ik twijfel dus wat nadeliger is? Of zie ik nu wat over het hoofd.
Een PCM ontvanger gaat niet bij een enkel tikje meteen in de failsafe. Voordeel van PCM is juist dat de tikjes eruit gefilterd worden. Pas als hij er niks meer van kan bakken gaat hij in failsafe (meerdere berichten achter elkaar verminkt of missend). Bij PPM zou je dan een hele lange tiiiiiiiiiiiiiik hebben... ;)

Goed uitgelegd Klaas.
Ik had zelf last van rare tikjes inderdaad. Soort van hele korte storingen waardoor de quad een beetje onstabiel werd. Je hoorde de motoren heel kort van snelheid veranderen. Ik heb hierna meteen de pcm ontvanger erin gestoken omdat ik las dat mensen die van 35mhz ppm naar 2.4ghz zijn overgestapt nergens meer last van hadden. Dit komt omdat je dan van een analoog signaal naar een digitaal signaal gaat. Dus hetzelfde effect als van ppm naar pcm.

Heb ik ook gedaan pcm uit de easy en op de quad. Daarna een multiplex rx9 voor de easy gekocht. Schijnen de beste ontvangers te zijn, fpvleif heeft hiermee al meer dan 10km gehaald.

Back