Het grote FPV (First person view) draadje.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ramsus42, 4 nov 2009.

  1. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Ik praat uitsluitend over eerst spoel en dan condensator.. andersom werkt niet.
    Het beste is om de LC te plaatsen in de voeding van de (meestal) 3s lipo, kort voor de vertakking naar de camera/OSD en VTX (indien 12 volt) .
    Als je 4s (of hoger) Lipo gaat gebruiken, moet je aan de Bec om weer 12 V te krijgen dus dan achter de Bec.
    Als je Camera en OSD 5 volt benodigd heeft, dan ook hier weer de LC achter de Bec en vandaar naar je 5 volt spulletjes.

    Ook als je een switching 5-6V Bec gebruikt voor je RC ontvanger (de Bec van je ESC gebruik je niet), de Bec (secundairekant) voorzien van LC.. dit kan de ontvangst significant verbeteren. (zeker bij 35MHz en UHF).
    Kan je in dit geval gewoon de bestaande kraal voor gebruiken...herwikkelen (zoals eerder aangegeven.. met OSD alleen de voedingsdraad wikkelen.. niet de ground mee wikkelen) en de 470uF of iets in de buurt/groter, erachter plaatsen. Zie je op de scope geen rimpeltje meer en heb je pracht plaatje.
     
  2. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    O dit heb ik ook verkeerd gedaan. Niet goed gekeken . Nu heb ik morgen in iedergeval wat te doen . Hopelijk regent het morgen niet meer dan kan ik het direct uittesten.
     
  3. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Andersom werkt wel degelijk hoor! Alleen dan gaat ie werken als stroomdeler ipv spanningsdeler en dan werkt ie lang niet zo goed. Dan is het geen LC filter meer (als je eerst condensator en dan spoel doet).

    Het verschil is dan dat hoogfrequente rotzooi door de C heen gaat ipv door de L. Je verandert daarmee de spanning niet, en de ruis blijft bestaan. Vervolgens haalt de spoel er alsnog wel wat vanaf omdat die er daarna alsnog tussen zit, maar hij werkt niet meer als spanningsdeler. Het effect wordt dan afhankelijk van de impedantie van de belasting die achter je filter zit ;)

    Als je 'm verkeerd om doet heb je iig geen LC filter meer (alleen de C filtert dan nog). Dus je hebt nog wel wat effect, maar het werkt lang niet zo goed. Tenzij je er nog eens een condensator achter zet natuurlijk, maar die condensator ervoor heeft weinig zin.

    Tenzij je een stroombron hebt, dan moet de condensator juist eerst en de spoel daarna, maar wij hebben hier spanningsbronnen, dus dat is niet echt relevant ;)
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Leuk.. er zijn nog meer mogelijkheden die slecht.. dus niet.. werken...
     
  5. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Dan maak je (onbedoeld) gebruik van een eerste-orde filter, en die is veel minder effectief dan een tweede-orde filter (een LC filter) :p
     
  6. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Yep, zoals een RC filter, of een RL filter ;)

    Werkt best hoor, als je je kantelfrequentie maar laag genoeg kiest :p
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Tsjonge.. is nog maar een jaar of 45 geleden dat dit op de UTS al in een cursus electriciteitsleer werd uitgelegd... wordt dit nu op een Universiteit behandeld? Daar werd in mijn tijd wel wat anders verkondigd.
     
  8. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Sorry, ik wist niet dat mensen zich hier aan ergeren oid. Ik probeer hier gewoon lekker discussie te voeren. Ben al weer weg, jeez.

    Sybren, als je nog vragen hebt, PM maar.
     
  9. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Ach.. geen probleem hoor.. als je zo graag overal over wil discussiëren.. ga vooral je gang.
    Wist niet dat dat je doel was.
     
  10. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Waar is dit forum dan voor? Ik denk niet dat ik dingen zou vragen die ik al zou weten. Sommigen onder ons, waaronder ik, weten deze dingen nog niet. Ik zit nog op de middelbare school en ben druk bezig met zelf aanleren hoe elektronica werkt. Dat komt niet vanzelf aanwaaien. Ik heb veel onderzoek gedaan en daarna mijn quad zelf gebouwd. Niet veel mensen hebben zo'n instelling om dat te doen. Sommige dingen weet ik natuurlijk niet daar loop ik nu dus bijvoorbeeld tegenop. Een forum is voor mij een goede uitweg.
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Helemaal mee eens, daarom probeer ik in ieder geval eerst even te beperken tot pragmatische en bewezen oplossingen in relatie tot de vraag.
    Als je meer, maar minder goed werkende oplossingen wil weten.. be my guest.

    Er zijn nog veel meer wegen die naar Rome leiden (zo niet alle :) )

    Overigens zijn inzake electronica de nodige forums en subforums op dit MBF aanwezig.

    Daar zijn/worden de nodige soortgelijke nuttige algemene (want dat tendeerde daar naar toe) wetenswaardigheden/discussies op dit gebied gedeeld.
    Zeer leerzaam dus.
     
  12. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Dat begrijp ik maar reliku probeerde uit te leggen wat er gebeurt als het verkeerd aangesloten wordt. Laten we het maar miscommunicatie noemen
     
  13. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    OK. zo had ik het niet opgevat.. maar sorry dan.
     
  14. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Correct, ik was alleen maar aan het uitleggen wat er gebeurt als je het verkeerd om aansluit. Zoals je zelf ook wel snapt wordt er dan nog steeds een beetje gefilterd, maar lang niet zo veel als de bedoeling is. Was puur ter verduidelijking.

    Als iemand iets vraagt ben ik geneigd om niet alleen uit te leggen wat ze moeten doen, maar ook waarom ze dat moeten doen, en hoe het werkt. Dat helpt over het algemeen om de electronica beter te begrijpen. Sommigen willen gewoon weten wat ze moeten doen om het te laten werken, maar als je dan ook weet waarom het werkt is de kans veel groter dat je problemen kunt oplossen als je er tegenaan loopt. En misschien nog wel beter: dan kun je anderen ook uitleggen waarom iets niet werkt, en dat bevordert de kennis van iedereen op het forum.

    Dat, en ik vind het leuk om discussie te voeren. Als iemand iets beweert waar ik het niet mee eens ben dan begin ik daar bijna altijd een discussie over, vind ik leuk. Is een beetje een slechte eigenschap van mij, maargoed.

    Als alles goed gaat wordt iedereen daar wijzer van: als hun bewering niet blijkt te kloppen dan weten ze dat na die tijd, en als het goed is ook met een onderbouwde mening waarom. En omgekeerd: als blijkt dat ik ongelijk had dan heb ik lekker iets nieuws geleerd! :)

    Helaas wordt dat oh zo vaak negatief opgevat hier op 't forum... maargoed...

    Overigens wordt deze stof inderdaad behandeld op de universiteit tegenwoordig. Ik weet niet waar men zich 45 jaar geleden mee bezig hield, maar ik kan me niet voorstellen dat men op de middelbare school al leerde om RCL netwerken op te lossen, maargoed, er is veel veranderd sindsdien, dus ik weet het ook niet.

    Overigens, don't get me wrong, ik ben ook maar een student elektrotechniek, ik weet ook niet alles ;)
     
  15. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Dan hebben we veel gemeen . Nog bedankt voor je reacties, ik heb nu weer wat geleerd .
     
  16. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dacht even dat je een hoogdoorlaatfilter bedoelde maar het is dus een RC filter gevolgd door een RL filter. Dat werkt minder goed en een extra bezwaar is dat de waarden voor R relatief onbekend zijn, zeker voor het RC filter. Wat voor de een dan redelijk werkt, werkt voor de ander misschien minder goed. Als je er het fijne van wilt weten dan kun je altijd een vervangingsschema tekenen en de impedantie doorrekenen.

    Martin
     
  17. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    o ja hoor .. in klas 2 kreeg je al rekenen aan doorlaat filters.. kantelfrequenties.. integrators, differentiators.. over gecompenseerde a-stabiele frequentie polygoontjes. :)
    In klas 1 kreeg je de werking/doorgronden van een KWuur meter... maar dat snap ik nog steeds niet.
     
  18. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, bedoelde echt een laagdoorlaat LC filter "verkeerd om". Da's inderdaad een RC en RL filter achter elkaar ;)

    Het punt was dan ook dat het niet gunstig is om dat te doen, gewoon omdat het minder effectief werkt. Met als uitzondering natuurlijk als het ingangssignaal een stroombron is in plaats van een spanningsbron, maar dat gaat hier niet op :p

    Verf, wow, dan is er echt wat veranderd. Op de middelbare school hebben wij niet veel meer dan de wetten van Ohm en dat soort dingen gezien.

    Ik weet wel dat de moeilijkheidsgraad van het middelbare onderwijs iets omlaag is gegaan sindsdien. Complex rekenen zit niet meer in 't vwo tegenwoordig, vroeger wel. Idem. voor bijvoorbeeld differentiaalvergelijkingen.

    Maar toch, ik kan me niet voorstellen dat jullie op de middelbare school al in hogere dimensies moesten integreren of dat soort dingen (voorbeeld van iets wat je in het eerste jaar aan de TU krijgt, of in ieder geval bij EE), of het is ergens wel héél erg mis gegaan in de afgelopen 45 jaar ;)

    D'r zal toch IETS zijn wat ze op de universiteit doen dat jullie op de middelbare school niet deden. Tenminste, ik hoop van wel! M'n studie is zo al moeilijk genoeg, krijg spontaan medelijden met de mensen van 45 jaar geleden! :confused::p
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Haha wat dacht je dan. NL = Fpv land ;)

    Denk dat die sbec teveel noise eruit spuugt. Misschien makkelijker om gewoon een ubec te pakken aangezien de spanning toch omlaag moet.
     
  20. sybren333

    sybren333

    Lid geworden:
    10 dec 2014
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Assen
    Het enige wat ik in 5 jaar op deze school geleerd heb is wat stroomsterkte, voltage, serie, parralel en een weerstand is. En dan de weerstand uitrekenen. Ik zit op havo maar dat verschilt niet enorm met vwo meer. Met natuurkunde houden we ons veel meer bezig met krachten dan met elektriciteit. Ik heb 2x een hoofdstuk elektriciteit gehad wat niks voorstelde.
     

Deel Deze Pagina