Het grote FPV (First person view) draadje.

Hoe meer regelaars/motoren op zo'n kistje, hoe meer het voor mij gevoel zou kunnen interfereren op je apparatuur.
Sander heeft hier overigens geen last van, dus moet het prima gaan.
Nog verder niet aan gedacht maar nu je het noemt: Borstelmotoren kunnen vreselijk storen (vonken). Iets dat je op video niet echt wilt. :nooo: Borstelloze motoren hebben hier geen last vast, hooguit rimpel op de voedingsspanning. :? ;)
 
@ sleurhut: Die rimpel kan je kwijtraken door er een filter tussen te zetten. Ik zou het er overigens altijd tussen plaatsen. Maar feitelijk is de regelaar de veroorzaker.

MVG Robert.
 
Wat ik me ook bedacht, je kunt de piepkleine ESCjes toch ook gewoon netjes wegwerken in de motor gondel?
Ik zou van een stukje depron 2 schotjes maken (ja dat kan ik nog net. ;)),
en dan daar mooi de motor en ESC in verstoppen op een manier dat de lucht het van onderen nog koel houd.
Op zon manier had ik ook mijn Twinstar2 willen doen iig.
De ESCs houden et lekker koel zo, en ze zitten ook nog eens een eindje verder van je apparatuur.
Bovendien is mijn ervaring dat die kleine motortjes vaak mopperen over timing met telange draden tussen motor en ESC.
 
@ sleurhut: Die rimpel kan je kwijtraken door er een filter tussen te zetten. Ik zou het er overigens altijd tussen plaatsen. Maar feitelijk is de regelaar de veroorzaker.
Ik gebruik een 3A BEC om de 5V voor camera en zendmodule te verkrijgen. Dus dat rimpeltje over de hoofdaccu (2S of 3S LiPo) wordt al netjes weggewerkt. De rimpel van de BEC is verwaarloosbaar, voor de zekerheid nog een 100nF Sibatit condensatortje op de uitgang erbij en het beeld is superstabiel.

*nog steeds op zijn 5.8GHz antennetjes wacht* :(
 
Er is mij altijd verteld dat je ( i.v.m. storing veroorzaakt door de regelaar )beter de motordraden kunt verlengen dan de draden voor de accu en de draden die naar je ontvanger gaan..! Maar tegenwoordig vliegt het merendeel van de electrovliegers met 2,4 gHz dus daar hoeven we ons dan geen zorgen over te maken..

gr Gert

ps: "Spai-pleen-wan" (FPV twinstar II) in aanbouw, en bijna klaar..
 
Laatst bewerkt:
Er is mij altijd verteld dat je ( i.v.m. storing veroorzaakt door de regelaar )beter de motordraden kunt verlengen dan de draden voor de accu en de draden die naar je ontvanger gaan..! Maar tegenwoordig vliegt het merendeel van de electrovliegers met 2,4 gHz dus daar hoeven we ons dan geen zorgen over te maken..

Nee, liever niet. De draden naar de ESC toe worden gebufferd met een low-ESR condensator (typisch 470uF) die zorgt dat de som der schakelpulsen vanuit de ESC enigzins wordt afgevlakt. Op de draden naar de motor toe zie je echter de volledige schakelpulsen terug, die hoogfrequent componenten in zich dragen tot ettelijke tientallen MHz. Het is daarom vanuit 't oogpunt om het model electronisch zo 'schoon' mogelijk te krijgen noodzaak om de motordraden kort te houden en waar mogelijk te twisten. De draden naar de ESC kan je verlengen, maar hou ze dicht tegen elkaar aan, of twist ze waar mogelijk.

De reden voor 't kort houden van de motordraden en 't twisten ervan is eenvoudig. Je moet ervoor zorgen dat je geen lange lussen maakt die als antenne gaan werken en zodoende rechtstreeks de schakelpulsen inkoppelen in andere elektronica. De truc is om de oppervlakte van de lus zo klein mogelijk te houden, dit doe je door de draden kort te houden en/of te twisten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Zow na een hoop gezeur en een hoop frustratie toch gisteren mijn eerste FPV vlucht gehad. Wauw wat was dat leuk zeg! Maar ook super eng en spannend. Heb nu pas zon 12x mijn easystar gevlogen zonder fpv, maar het fpv ging op zich erg goed. Alleen ben ik nog constant aan het bijsturen. De camera gaat nog best wel op en neer, omdat ik constant bezig ben de neus recht te houden. Maar dit heeft meer met het trimmen te maken volgens mij, en hoe hard mijn motor draait (ja ik vlieg nu me de standaard brushed motor).

Ik vlieg met 10mw dus had af en toe wel even wat storing, dat was wel even schrikken. Af en toe viel me beeld even 2 seconden weg, en wanneer hij een keer terug kwam zag plots dat ik iets te stijl naar beneden ging haha. Maar goed het was echt superleuk!!! Kan nu al niet wachten om vanmiddag weer te vliegen :)
 
Leuk Chris!

Fijn dat het goed ging. Probeer de EZ eerst goed te trimmen. Dus tijdens vlucht gas dicht, en zorgen dat hij netjes vooruit zweeft zonder te "pompen"
Beter wat neuslastig dan staartlastig.
Daarna niet teveel sturen bij het FPV'en, maar gewoon rustig wat met je richtingsroer spelen:). Dan komt het goed!
ben benieuwd naar je eerste video's!
 
Remy,

ja dat had ik al gedaan hij ging best wel supermooi rechtdoor! zonder wat te doen behalve gooien dan, vloog hij zeker 50 meter rechtdoor. Maar ik merk dat wanneer de motor op 3/4 van de stick draait, ik moet bij trimmen anders vliegt hij niet mooi rechtdoor maar begint hij te klimmen. Ook wanneer ik daarna dus rustiger ga op halve stick open moet ik weer snel terug trimmen, anders gaat hij weer duik-bewegingen maken. Maar dit hoort neem ik aan? iig supervet zeg. Kan alleen nog niets opnemen wat ik met fpv vlieg. Heb wel zon keychain spycam al gebruikt, maar nog niet tijdens het fpv-en. Heb hem 1KO48jg0XEk[/media] - Easystar looping recorded on keychain spy camera op youtube geplaatst. Inclusief mijn eerste halve looping hehe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chris,

Kan je geen mixer in je zender instellen zodat vanaf 1/2 gas een klein beetje down word gegeven. Ik heb dit in mijn FF9 ook moeten doen voor de MPX xeno. Dit werk perfect. Na een paar test vluggen blijft hij helemaal vlak vliegen onafhankelijk van hoeveel gas ik geef.
Ik had een paar vluchten nodig om hem goed af te stellen aangezien ik niet tijdens de vlucht de mix rate kon veranderen.
 
Bedankt voor de tip! Ja dat is inderdaad een goeie nog helemaal niet aan gedacht. ja ik vlieg nu met de standaard zebra fm zender, maar heb ook nog een graupner mx16 waarop dit kan.
Nogmaals bedankt!

Chris,

Kan je geen mixer in je zender instellen zodat vanaf 1/2 gas een klein beetje down word gegeven. Ik heb dit in mijn FF9 ook moeten doen voor de MPX xeno. Dit werk perfect. Na een paar test vluggen blijft hij helemaal vlak vliegen onafhankelijk van hoeveel gas ik geef.
Ik had een paar vluchten nodig om hem goed af te stellen aangezien ik niet tijdens de vlucht de mix rate kon veranderen.
 
Robert, super! Jammer dat het wat donker was, kan alles slecht zien....
Ik ben benieuwd naar je volgende filmpjes:)!


Ow, dan nog even wat anders:

HOERAAA, mijn tracker werkt feilloos:mrgreen:.!

Moest ik gewoon even mededelen:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je tracker remy. Dat betekent dat we snel maar eens een afspraak moeten maken kan gewoon niet meer wachten :mrgreen:
Stuur maar een pbtje maken we een afspraak. Ik kan ook niet meer wachten totdat mijn eigen onderdelen binnenkomen. Normaal ben ik niet zo ongeduldig :rolleyes:
 
Remy, mooi dat je tracker werkt, geeft het veel verbetering op je ontvangst? Ik moet zeggen dat die van mij super bevalt. Ik heb wel het idee dat het ontvangst perfect is maar je haalt er geen extra reikwijdte mee maar misschien heb ik ook in mijn geval een te zwakke videozender.
 
Hugy,

Ik ben nu eerst even alles gereed aan het maken voor frankrijk, daarna voor de 3de meet 'n greet. Als je daar langs komt, ben ik er, maar ook Sander! Sla je 2 vliegen in één klap:).

Sven,jup, ik gebruik hem i.c.m. een tiny telemetrie. Werkt super:).

Ik heb gister alleen nog ( voor de zooveelste keer) test gevlogen, met de tracker voor me. Zodra het dit weekend even goed weer is test ik het fpv'end.
Qua reikweidte is het simpel, dit zal hetzelfde zijn als voorheen, alleen hoef ik nu niet meer zo'n muts op:).
 
Ik vond die muts ook wel wat hebben hoor,

wat was nou uiteindelijk het probleem met je tracker?
En die meeting in frankrijk lijkt me ook erg leuk, heel mischien kom ik daar ook wel heen maar daar moet ik nog even over nadenken.
 
Het probleem was dat mijn ontvanger de audio vervormde, waardoor ik te weinig goede packets ontving, ofwel te weinig info voor de tracker.
Daarnaast had ik een verkeerde servo. Nu voor een geadviseerde GWS S125 1T gegaan.
Dat heeft samen met de ontvanger het verschil gemaakt:).

Hugy, juist die Meet 'n greets zijn er voor om al je vragen te stellen. Doordat er meerdere mensen vliegen zie je diverse setups, en doe je verschillende ideëen op.
Daar heb je veel meer aan dan een eind rijden voor een verloren half uurtje dat ik even vlieg:).
 
Back
Top