Het grote FPV (First person view) draadje.

Liever niet, dat ziet er niet uit met al die opgezwollen Elapor korrels. Gewoon onder een (hele) hete douche met een handdoek eronder de boel in vorm duwen/kneden. Afspoelen met koud water en klaar ben je.
Met de bolle kant van een lepel is alles weer perfect glad te maken. :D ;)

Dat met water heb ik geprobeerd om de deuken in mijn microjet in fatsoen te wringen,
maar dat werkte om een of andere reden bij mij echt voor geen meter.
Zelfs met kokend water deed het helemaal niets met het schuim,
en ik heb toch zeker een uur aan het pielen geweest met een lepeltje.
Het enige resultaat was een chagrijnige bui en een verbrande tengel. :lol:
Maar het zal wel weer aan mij liggen. :p

Oh? Niet hetzelfde schuim als nu?
Het voeld hetzelfde als al mijn andere multiplex schuimpjes,
maar dat zegt natuurlijk niet alles over de samenstelling.
Met mijn picojet lukte het ook niet, maar die is nog ouder.

als je wrijft over een hedendaagse easystar of funjet, dan voel je niet enkel dat de elapor nu "natter" en "olie-achtiger" aanvoelt, je ZIET gewoon dat de celstructuur anders is ....

in ieder geval : als ik weer eens een schuine neus haal door mijn funjet in een hardgeworden molshoop te boren bij de landing, dan gaat ie onder een kokend-water-stortbad en ZIE je die top weer rechttrekken ...

Oh dat is wel interresant om te weten,
met mijn picojet moest ik zeker 5mm epoxy met microfiller gebruiken om de gapende wond weer passend te krijgen.
Met de wonden op mijn microjet is het niet veel anders ben ik bang.

Ik wist wel dat multiplex nu een nieuwe spuit techniek gebruikt waardoor het op sommige plekken steviger is,
daar zal dan ook wel een andere schuim formule voor bedacht zijn. ;)

Maargoed, ik ben eruit welke kist het wordt.
De picojet en space scooter zijn gewoon te snel om daarmee aan de gang te gaan,
dat werd mij vandaag wel duidelijk na het bekijken van filmpjes van een keychain cam.
Daarom wordt het denk ik toch maar een floaterjet, die is zelfs later nog erg leuk voor FPV.
Ik ben aan het proberen om Jason van hobbyking eens een pellet naar zijn duitse warenhuis te laten sturen.
Dan blijft het toch goedkoop, geen douane, en levering zal ook wel vlot gaan. ;)
Kisten van HK zijn meestal 20 dollar duurder in duitsland, maar verzendkosten gaan dan wel van 35 naar 9 dollar.
Dan ligt er wel een aangeklede kist op de mat voor slechts 62 euro. Niet verkeerd dus.

Vraag dan meteen ook effe aan Jason wat er in GODSNAAM mis is met België dat ze niet van DE warehouse naar ons willen schicken ....:confused:

Ja de Italianen schijnen er ook niet zo van gediend te zijn dat de duitste distributeur geen zin heeft in meer dan een handje vol landen. ;)

Ik zie dat je op ongeveer anderhalf uurtje rijden zit van mij,
dus als je wat bij mij wil laten droppen om het op te halen een keer dan mag dat best. ;)
Doorsturen met de post zal net zo duur worden als vanuit hongkong iig.

tnx for the offer ... :)

't is hier stil met al onze DIE HARDS die in l'aigle zitten ... hopelijk hebben ze daar beter weer dan hier ...:(

Hallo,

Na jaren modelbouw/vliegen en vele fora gelezen te hebben, heb ik het besluit genomen om ook met FPV te beginnen. Als platform gaat waarschijnlijk de PZ Radian dienen.

Ik twijfel echter welk OSD systeem ik moet kiezen, ik heb er een aantal bekeken en ezOSD en Eagle Tree blijven over. Ik heb een voorkeur voor het Eagle Tree systeem omdat deze een akoestische (barometrische) vario heeft en een logger. ( de Radian is tenslotte een zwever)

Het mooi “opgeruimde”beeld en het schijnbare bedieningsgemak van de ezOSD spreken mij ook zeer aan, ik mis hier echter een akoestische vario hetgeen ik toch erg belangrijk vind.

Wie kan mij hierover nuttige informatie verschaffen?

Verder heb ik nog de volgende ontvanger waarvan ik niet weet op welke frequentie deze werkt, wie weet hoe ik hier achter kan komen?
Als het 2.4 Ghz is, ben ik dan klaar met bijv een 10 Mw Tx voor het verzenden van de beelden?

Nogmaals ik ben nieuw in deze tak van sport, dus alle goede info is zeer welkom.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het schijnt dat de ontvangers met een tune draaiknop niet erg goed voldoen .
Ik denk omdat je simpel er even tegenaan stoot en zo de freq verzet.
En op welke freq het werkt kun je soms afleiden aan de lengte van de antenne .
dus even je ontvanger en zender antenne opmeten ,wie weet komen we er dan achter.

Ik zelf gebruik voor zenders een freq meter/teller .

Groeten wiebe.

De ontvangers die d.m.v. een variabele weerstand (potmeter / draaiknop) af te stemmen zijn, zijn 9 van de 10 keer niet erg stabiel. d.w.z. dat na verloop van tijd ( o.a. door temp. verschillen) de ontvangst frequentie verloopt, en opnieuw handmatig afgestemd dient te worden.

Wat betreft de werking van beiden: Gewoon aanzetten, en kijken of het signaal kan worden ontvangen...

gr Gert

Ik kan bijna met 100% zeggen dat die op 1.2Ghz werkt.
Dat zie je aan de dunne lange RX antenne, en het lange antenne draadje aan de camera.

Maar kijk wel uit met die draaiknop modellen inderdaad.
Die missen geloof ik geloof ik iets belangrijks genaamde PPL of frequency lock.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar die dingen schijnen te "driften" naarmate ze warmer worden,
dat houd in de frequency is na 5 minuten opwarmen nietmeer hetzelfde als toen je je TX net aanzette.
Ook nadat je model de lucht in gegooid is veranderd die temperatuur weer, dus moet je weer afregelen.

Maar op ebay staan er al hopen van die dingen met frequentie tellertjes,
500mw 1.2Ghz voor een dollar of 45 met gratis verzending.
Kwaliteit is natuurlijk gokwerk met dat spul, soms is het goed, soms is et bagger.

Laatst bewerkt:
2.4GHz is 12.5cm (hele golflengte) antenne en 1.2GHz is 25cm (hele golflengte, antenne van halve golflengte werkt ook perfect) dus dit kan ook een 2.4 setje zijn. Ik heb de 1.2GHz versie. Op eBay zie je beide versies met dezelfde antenne.

In de huiskamer binnen 5 minuten verloopt de ontvanger. Buiten zal het dus nog wel erger zijn. De beloofde 700mW heb ik er nooit mee gehaald. Hooguit 300mW en ontzettend breedbanding. Zodanig dat ook de radiobakens voor de luchtvaart gestoord werden. Niet handig als je op drie locaties nabij aanvliegroutes van Schiphol vliegt. :nooo: Nu een 5.8GHz setje voor bijna hetzelfde geld. Zijn wel de losse modules, komende week de eerste tests op de grond.

Ik heb al diverse "ebay" cams gehad, die van 1.2ghz waren vaak ruim 10cm.
de 2.4ghz altijd niet meer dan een centimeter of 4.
Ze werken met die dingen vaak met kwart golf antennes denk ik.
Maarja, helemaal zeker weten doe je het natuurlijk nooit tenzij je gaat meten. ;)

En "vuile" 1.2Ghz. tsja, het blijft een eng beest.
Ik heb zelf voor 1.3Ghz gekozen, in de hoop dan toch niet teveel in andermans vaarwater te zitten.

5.8ghz voor hetzelfde geld?
Dat zullen dan wel niet die belachelijk dure yellowjackets zijn dan. :lol:
Heb je meer info misschien?

Bedankt voor de reacties, ik denk dat een kompleet nieuwe set wel het vestandigst is om een betrouwbare verbinding te realiseren.

Kan iemand nog een advies geven wat betreft een OSD met vario, heeft iemand ervaring met de vario van Eagle Tree?

Bedankt voor de reacties, ik denk dat een kompleet nieuwe set wel het vestandigst is om een betrouwbare verbinding te realiseren.

Kan iemand nog een advies geven wat betreft een OSD met vario, heeft iemand ervaring met de vario van Eagle Tree?

Volgens mij moet je bij de ET er allemaal sensors erbij kopen ,dat kan handig zijn maar ik word al ziek als ik al die extra printen met draden zie .
Je kunt natuurlijk een vario aansluiten op je geluids kanaal van de video zender.
dan kun je elke osd gebruiken ,als het om een vario via audio gaat .

Groeten wiebe.

De variometer is een meetinstrument dat de stijg- en daalsnelheid van een vliegtuig meet. De ezOSD heeft in zijn scherm een eenvoudig horizontaal streepje (zonder waarden) dat aangeeft of je stijgt of daalt. Of is dat iets anders dan de meting op basis van de luchtdruk?

MVG Robert

Laatst bewerkt:
Back